ساختمان تکنیکال

تکنولوژی های ساختمانی و مدرن

ساختمان تکنیکال

تکنولوژی های ساختمانی و مدرن

وینچ چیست؟

    

وینچ ها یک سازه هستند که با مکانیزم سیم وقرقره عمل می کنند و در صنعت مصارف گسترده ای دارند. در انواع جرثقیل وینچ یکی از عملگر های پرکار بشمار می رود.

 زیرا با استفاده از مکانیزم قرقره های مرکب میتوان مزیت مکانیکی را بالا برد.

در جرثقیل های هیدرولیکی نیز با انتقال نیروی پمپ هیدرولیکی به هیدرو موتور و گیربکس قرقره اصلی یا درام وینچ حرکت دورانی در دوجهت فراهم میکند و با متصل کردن یک سیم بکسل به سازه به راحتی می توان یک حرکت خطی بوجود آورد.

برای بالا بردن قدرت کششی در این سیستم از قرقره های مرکب استفاده می کنند.

 یعنی اینکه سیم را بصورت دولا یا بیشتر به قلاب متصل می کنند این عمل باعث افزایش قدرت می شود.

 مثلا در جرثقیل 3تن قدرت کشش وینچ درحالت عادی(تک لا) 750 کیلو است و با 4 لا شدن سیم قدرت کشش 4برابر شده و به 3تن می رسد.

در جرثقیل هیدرولیکی ایمن بودن وینچ بسیار حایز اهمیت است چرا که سقوط یا نزول بار ممکن است بسیار خطر افرین باشد به همین علت در جرثقیل وینچ ها با ترمز و سیستم کلاچ اتوماتیک ایمن میشوند که گاهی در چند مرحله این ایمنی تضمین می شود در بعضی موارد هم یک ترمز مکانیکی ضد سقوط مکمل ترمز اصلی می شود که  ترمز با نیروی گریز از مرکز فعال شده و موجب عدم سقوط بار می گردد.

   در بیشتر جرثقیل های سنگین ونیمه سنگین از دو وینچ استفاده می شود یکی بصورت تک لا دیگری بصورت چندلا .

 در تعمیرات جرثقیل های قدیمی تر هر دو درام وینچ به یک گیربکس کوپل شده و با یک طبقه شیر (یک لیور) مدیریت می شود و با یک سیستم کلاچ خشک لنتی با فرمان هیدرولیک از داخل کابین گیربکس با درام تک لا یا چند لا درگیر و خلاص می شود .

در جرثقیل های مدل بالاتر که معروف به پنج لیور هستند برای وینچ تک لا و چند لا دو گیربکس مجزا تعبیه شده تا هر دو درام بطور جداگانه قابل مدیریت باشد.

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.