ساختمان تکنیکال

تکنولوژی های ساختمانی و مدرن

ساختمان تکنیکال

تکنولوژی های ساختمانی و مدرن

آشنائی با ویژگی های کشتی های کانتینری

 

●ساختار ساختمانی کشتی های کانتینری

 

همراه با گسترش حجم تجارت دریائی و از آن جمله حمل ونقل کانتینری، همواره سعی و تلاش متخصصین بر این موضوع متمرکز بوده است که کانتینرهای بیشتری را در داخل خن یا انبار (HATCH) کشتی جای دهند و از طرفی میزان استحکام کشتی را نیز در حد مطلوب حفظ کنند. شیوه های مختلفی جهت افزایش تعداد کانتینر در عرض خن کشتی گرفته شده که مهمترین آنها عبارتند از:

 

▪ شیوه اول

 

در این شیوه کشتی دارای درب انبار (Hatch Cover) می باشد همچنین در قسمت زیر آن نیز دارای سازه ای به نام (Hatch girder) و به فرم یک کانال است که به صورت طولی در زیر درب انبار جهت افزایش مقاومت خمشی سازه و افزایش اساس مقطع این بخش سازه در نظر گرفته شده است. لازم به ذکر است ممان طولی حاصله براثر برآیند ممان بارهای روی عرشه و ممان موج دریا و ممان حاصل شده از آب آرام است. وجود این سازه علاوه بر وزن بیشتر، مانع از بارگیری تعداد بیشتر کانتینر در داخل انبار کشتی می شود. ضمناً در قسمت جانبی بدنه، پهنای قسمت دو جداره نیز زیاد است. در این نوع کشتی می توان تا ۱۰ کانتینر را در عرض انبار جای داد.

 

▪ شیوه دوم

 

در این شیوه کشتی دارای درب خن بوده ولی سازه زیر درب خن (Hatch girder)، حذف شده و بدین ترتیب امکان بارگیری یک ردیف کانتینر بیشتر در عرض کشتی را فراهم می آورد. در این نوع کشتی می توان تا ۱۱ کانتینر را در عرض خن جای داد. البته جهت افزایش مقاومت سازه ای شناور، فاصله بین تقویت کننده های عرضی زیر درب انبار (Hatch Cover beams) کاهش یافته است.

 

▪ شیوه سوم

 

در این شیوه کشتی دارای درب انبار بوده ولی سازه زیر درب آن (Hatch girder) حذف شده است ضمناً در قسمت پهلو، پهنای قسمت دوجداره کاهش داده است بدین ترتیب امان بارگیری یک ردیف  کانتینر بیشتر در عرض کشتی به نسبت شیوه دوم فراهم آمده است. در این نوع کشتی می توان تا ۱۲ کانتینر را در عرض خن جای داد.

 

▪ شیوه چهارم

 

در این شیوه کشتی به درب انبار مجهز نیست و سازه زیر درب انبار (Hatch girder) حذف شده است. ضمناً در قسمت پهلو پهنای قسمت دوجداره تعدیل شده است.

و بدین ترتیب باز هم قابلیت بارگیری کشتی افزایش یافته است که اصطلاحاً به این نوع کشتی ها کشتی های کانتینری فاقد عرشه یا روباز (Open Top Container Vessel) گفته می شود.

 یکی از حساسیت های سازه ای که در این نوع کشتی با برداشتن عرشه ایجاد می گردد، افزایش ممان پیچشی آن است که با تغییراتی در سازه این اشکال مرتفع شده است.

شیوه های دوم، سوم و چهارم با توجه به حذف سازه زیر درب انبار، حذف درب انبار و کاهش پهنای قسمت دوجداره در پهلو، به منظور این که از کاهش استحکام بدنه جلوگیری به عمل آرند و در مقابل فشارهای استاتیکی و دینامیکی از مقاومت سازه بدنه کم نشود در ساخت بدنه کشتی از فولاد مقاوم تر (Higher Tensile Steel) استفاده شده است.

 ضمن این که فولاد مقاوم تر به علت کاهش ضخامت، وزن سازه را کم و مقاومت لازم برای بدنه را نیز تأمین می کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.