ساختمان تکنیکال

تکنولوژی های ساختمانی و مدرن

ساختمان تکنیکال

تکنولوژی های ساختمانی و مدرن

طرح زندگى

 

اصل نورپردازى در خانه

 

یکى از عناصر مهم در خانه آرایى و دکوراسیون داخلی ، نحوه نورپردازى است. نورپردازى در یک اتاق نه تنها در ایجاد آرامش بلکه در کوچک یا بزرگ نشان دادن فضاى خانه نیز تاثیر مى گذارد.

 

 هرچه فضاى یک اتاق کم نور باشد کوچکتر و هرچه پرنور و روشن باشد، بزرگتر جلوه مى کند.

 

 نورپردازى در اتاق نشیمن و پذیرایى که محل تجمع افراد خانواده در بیشتر ساعات شبانه روز است از اهمیت ویژه اى برخوردار است. از آنجا که اصلى ترین منبع ورود نور و روشنایى خانه، پنجره است براى استفاده از نور طبیعى نصب پرده هاى تور و حریر مناسب تر است.

 

در شب نیز بهترین راه روشنایى منزل استفاده از لوستر، آباژور و چراغ هاى متناسب با ارتفاع سقف و رنگ دیوار است.

 

در نورپردازى اتاق نشیمن توجه داشته باشید که آرامش، آسایش و انرژى را به اهل خانه القا کند، بدین منظور بهتر است چراغ هاى دیوارى و سقفى (هالوژن) که نور ملایم دارند و با انعکاس نور از سقف به فضا گرمى خاصى به اتاق مى بخشند، به کار ببرید.

 

در عوض، براى اتاق پذیرایى که باید بسیار پرنور و درخشان باشد از لوستر هاى کمى بزرگتر و طرح دار استفاده کنید که علاوه بر نور، زیبایى خاصى به اتاق مى دهد. آشپزخانه نیز به لحاظ اینکه محل کار کدبانوى خانه است باید پر نور و روشن باشد.

استفاده از چراغ هالوژن و لوستر هاى تک چراغى تاثیر خوبى در این هدف و دکوراسیون داخلی خواهد داشت.

 

براى اتاق خواب نیز بهتر است از آباژور و لامپ هاى کم نور استفاده کرد.

 اگر اتاق خوابتان محل کارتان نیز هست، لامپ هاى رنگى که در ایجاد آرامش مؤثرند به کار ببرید.

ضمناً در انتخاب لوستر به هماهنگى آن با دیگر وسایل خانه توجه کنید.

 

روزنامه شرق

جایگاه آکواریوم در معماری داخلی

 

وجود آشفتگی در زندگی شهری و صنعتی امروز ضرورت ایجاد آرامش را دو چندان می کند ، برای دستیابی به این مهم روشهای متعددی در پیش روی ما قرار دارد و تنها با باز کردن چشم سومی می توان بر این مقوله تسلط یافت .

 یکی از روشهای رسیدن به آرامش دسترسی به محیط طبیعی است ، متاسفانه امروزه با گسترش زندگی آپارتمانی رابطه انسان با طبیعت به میزان قابل توجه ای قطع شده است و انسان همواره در تلاش است تا این خلاء بزرگ را با کشاندن گوشه هایی از طبیعت به محل زندگی خود پر کند .

در کشور های توسعه یافته آکواریوم جزئی از دکوراسیون داخلی منازل ، فروشگاه ها و اماکن تجاری بشمار می رود . روانشناسان معتقدند 15 دقیقه تماشای آکواریوم می تواند انسان را به مدت 48 ساعت شاداب نگه دارد و بر تمرکز افراد جهت یادگیری بیافزاید.

گذشته از آن آکواریوم می تواند به زیبایی معماری داخلی  بنا کمک شایانی کند ، البته رعایت اصول صحیح در بکار گیری آکواریوم بسیار مهم و قابل اهمیت است .

 

بسیاری از معماران و طراحان داخلی تنها به پیشبینی مکانی برای قرار گیری آکواریوم بسنده می کنند و از محدودیت استفاده آکواریوم در محیط های خاص غافلند . بکار گیری غیر اصولی آکواریوم نه تنها به زیبایی فضا کمک نمی کند بلکه با رشد جلبکها منظر زننده ای را ایجاد می نمایند.

 

بنابر این جهت طراحی و تعبیه آکواریوم در طرح خود میبایست عوامل زیر را مورد توجه قرار داد :

 

:: انتخاب گونه زیستی آکواریوم

 

آکواریوم ها را می توان به چهار گونه استوایی ، مرجانی ( آب شور ) ، رودخانه ای و مردابی طراحی کرد ، انتخاب گونه ای خاص به شرایط اقلیمی مکانی که آکواریوم در آن قرار می گیرد بستگی دارد. به عنوان مثال انتخاب طرح استوایی مستلزم و جود نور طبیعی مناسب و دمای معتدل است .

در اینجا بصورت جداگانه گونه های مختلف را مورد بر رسی قرار می دهیم.

 

:: طراحی آکواریوم استوایی

 

همان طور که قبلا" گفته شد ساختار آکواریوم استوایی به گونه ایست که نیازمند نور زیاد و دمای مناسب است ، البته نور بیش از حد نیز باعث رشد نا متجانس جلبکها می شود و به ظاهر آکواریوم لطمه زیادی می زند .

در طراحی اکواریوم استوایی از گیاهان آبزی بصورت فشرده استفاده نمایید و سعی کنید حتی الامکان تمامی نقاط آکواریوم را پوشش دهید . از گیاهان استوایی می توان والیز نریا ، کریپتون و برگ سیبی را نام برد .

 

دمای مناسب برای این گونه 28 تا 32 درجه سانتیگراد است. مرحله بعد انتخاب گونه ماهیان است ، گوپی ، آنجل ، بلک ویدو ، نئون و انواع تترا ها ماهیان آکواریوم استوایی را تشکیل می دهند .

 

:: طراحی آکواریوم مرجانی

 

همان طور که از نامش پیداست ، آکواریوم مرجانی محیطی پوشیده از مر جان ها و صدف های در یایی است .

 

آب این گونه شور است و می بایست از ماهیان آب شور ( دریایی ) استفاده کرد . دلقک ماهی ، آنجل آنتن دار ، خفاش ، خروس دریایی می توانند به عنوان ماهیان این گونه انتخاب شوند.

 

:: طراحی آکواریوم رود خانه ای

 

همه می دانیم که رودخانه ها پوشیده از قلوه سنگ و صخره های سنگی هستند ، بنابر این سعی کنید آکواریوم را به شکل کف رود خانه طراحی کنید ، استفاده از تعدادی صخره کوچک آکواریوم را به محیط طبیعی نزدیکتر می کند .

 

بهتر است در آکواریوم رودخانه ای از ماهیان گوشتخوار استفاده کنید ، ماهیان مناسب این محیط اسکار ، دراگون ، کارد ماهی ، و انواع سیچلاید ها هستند .

 

استفاده از گیاه در این آکواریوم برای معماری داخلی پیشنهاد نمی شود زیرا معمولا" توسط ماهیان نابود و ریشه کن می شوند . دمای مناسب برای این گونه 22 تا 28 در جه سانتیگراد با نور ملایم است .

 

:: طراحی آکواریوم مردابی

 

ماهیان مناسب این گونه را فایتر ، کت فیش ، پوزه خرگوشی و گورامی ها تشکیل می دهند . گیاه گندمی نیز مناسب ترین گیاه برای این آکواریوم است.

 

بر خلاف تصور مردم ما راه اندازی و نگهداری یک آکواریوم بسیار ساده است و نیازمند داشتن تخصص خاصی نیست . خوشبختانه در ایران به میزان قابل ملاحضه ای فرهنگ نگهداری آکواریوم رشد کرده است و افراد زیادی به پرورش و نگهداری این موجودات دوست داشتنی روی آورده اند

 

فرستنده مقاله: مسعود مرعشی

چند راه برای داشتن آپارتمان دلباز

 

امروزه با افزایش روز افزون جمعیت شهری و قیمت زمین ، ساخت و ساز آپارتمان و زندگی آپارتمانی مقرون به صرفه تر شده است .

بیشتر ما حداقل یک بار زندگی در محیط بسته آپارتمانی را تجربه کرده ایم و از معایب و مشکلات آپارتمان نشینی آگاهیم.

یکی از عمده معایبی که بیشتر مردم از آن گله مند هستند خفه و بسته بودن فضای آپارتمان و دکوراسیون داخلی است .

ما با استفاده از چندین نکته کوچک که بیشتر جنبه بصری دارد میتوانیم این فضای مرده را زنده تر و آپارتمان خود را دلباز تر نماییم .

 

1. انتخاب رنگ دیوارها انتخاب رنگ مناسب برای فضای آپارتمانی بخصوص آپارتمانهای با متراژ کم بسیار مهم است. رنگها از نظر درخشندگی و شفافیت انواع مختلف دارند که بهترین انتخاب ، انتخاب رنگهای روشن با درخشندگی و شفافیت زیاد است . اصولا" رنگهای روشن باعث می شوند که فضا بزرگتر بنظر آید و هر چه شفافیت و درخشندگی آن بیشتر باشد به دلیل انعکاس نور فضا زنده تر بنظر می آید. یکی از رنگهای مناسب آپارتمان رنگ استخوانی روشن است ، که علاوه بر داشتن شفافیت و روشنی با بیشتر رنگهای وسایل منزل همنشینی دارد و کمپوزیسیون مناسبی را ایجاد می نماید.جهت ایجاد تنوع در رنگ میتوانید در قسمت دیوار اپن آشپزخانه از مصالح سنگی با رنگهای متنوع استفاده نمایید.

 

2. انتخاب کفپوش

 

جهت پوشش کف آپارتمان از مصالح گوناگونی میتوان بهره گرفت .( از جمله سرامیک ها ، پارکتهای طرح چوب ، موکت و ...) اگر قصد تعویض کفپوش ساختمان را داشته باشید ، در صورت استفاده از سرامیک می بایست در انتخاب رنگ آن دقت زیادی شود، زیرا استفاده از رنگهای تیره در کف ، فضا را فشرده تر نشان میدهد . معمولا استفاده از رنگ های بسیار روشن مثل سفید نیز معایبی به همراه دارند ، یکی از معایب آن یکدست شدن فضا است که جهت برطرف کردن یکدستی آن می توان از یک قالیچه در زیر میز مبل استفاده کرد. یا اینکه در میان سرامیک ها طرح هایی با رنگهای متفاوت را بکار گرفت.در صورت استفاده از پارکت نیز میبایست نکات گفته شده را رعایت نمود و رنگهای روشن طرح چوب را انتخاب کرد.

 

3. انتخاب مبلمان و نحوه قرار گیری

 

انتخاب رنگ مبل اختیاری است اما استفاده از رنگهایی مثل کرم روشن و یا حتی سفید به زنده تر کردن فضا کمک بیشتری می نماید و فضا بزرگتر به نظر می آید. در مورد انتخاب طرح مبل بهتر است حتی المقدور مبل هایی با اشکال هندسی صلب و یا بدون منحنی انتخاب شود. در مورد نحوه چیدمان آن بهتر است مبلها را تقریبا" چسبیده به دیوار ها قرار داد علت انتخاب شکل بدون منحنی نیز این است که مبلها در کنار دیوار صاف ترکیب مناسبتری را ایجاد نمایند. حتی المقدور سعی کنید وسایل خانه را نزدیک به دیوارها قرار دهید تا از هدر رفتن کوچکترین فضاها نیز جلوگیری شود. اگر در جلوی پنجره ها از پرده های پارچه ای استفاده می کنید بهتر است رنگ آنها نیز روشن انتخاب شود

 

4. نورپردازی

 

نور نیز نقش مهمی را در زنده کردن فضا به عهده دارد . استفاده از نور مناسب و یکنواخت در آپارتمان خفگی محیط را از بین می برد ، البته استفاده از نور طبیعی بسیار مناسبتر است . در صورت ضعیف بودن نور طبیعی کمبود آن را با بکارگیری نور مصنوعی جبران نمایید. حتی المقدور از پرده های عمودی یا کرکره ای استفاده نکنید ، زیرا از ورود نور خورشید به داخل تا میزان زیادی جلوگیری می نمایند. پرده های پارچه ای یا توری بهترین انتخاب برای پنجره های آپارتمان محسوب میشوند. زیرا نور را به خوبی از خود عبور می دهند.استفاده از نور پردازی موضعی بر روی قاب ها و ... نیز باعث تحرک و ایجاد حرکت در فضا میشود.

 

5. استفاده از طبیعت

 

در ساختمانهای حیاط دار کمبود طبیعت بوسیله ایجاد باغچه در کناره های حیاط جبران میشود . اما برای جبران آن در آپارتمان میتوان از گلدانهای کوچک که در گوشه های فضا قرار می گیرند استفاده کرد . سعی کنید گلدانها را در کنار پنجره ها و یا تا جایی که امکان دارد در کنج دیو ارها قرار دهید ، زیرا معمولا" گوشه دیوار ها بدون استفاده می مانند.

 

در نتیجه سعی کنید تا جایی که امکان دارد از رنگهای روشن در طراحی و دکوراسیون داخلی آپارتمان استفاده کنید . شاید این سئوال برایتان پیش آید که بکارگیری این همه رنگ روشن فضا را یکنواخت و سرد نمی کند؟ در جواب باید بگویم این هنر شماست که با استفاده از قابها و وسایل تزیینی کوچک با رنگ بندی متنوع فضا را جذاب تر نمایید.

 

فرستنده مقاله: مسعود مرعشی

خصوصیت خانه در گذشته و حال

[ دکتر علی اصغر سعیدی ]

 

قبل از اینکه به بحث الگوی مسلط اوقات فراغت در غرب بپردازیم لازم است در مورد تحولاتی که خانه در غرب با آن روبرو بوده است صحبت کنیم تا روشن شود که صرف اوقات فراغت در خانه که تحت عنوان خصوصی سازی خانواده مطرح می شود که تاثیری بر خانه داشته است.

 

خانه در جامعه مدرن: محل خلق استراحت. چرا؟

قبل از سرمایه داری : محل تولید کالا و خدمات و بیشتر فعالیت های اقتصادی

خانه سنتی: تولید و مصرف

خانه مدرن: تفکیک محل تولید و مصرف

تاثیر صنعتی شدن بر خانه : ایجاد هویتی جدید ( حداقل برای مردان) و محل مصرف خصوصی و ایجاد کارگر دستمزد بگیر

محل مصرف خصوصی یا بهشت مردان بعد از انجام کار روزانه در بیرون

معماری داخلی و فضایی کوچک برای مردان در برابر فشار بیرون و کار دستمزدی ( فضای بیان خود و استقلال)

خانه به مثابه محل ابراز خود SELF خود واقعی

خانه بخشی از اقتصاد غیر رسمی است

خانه : نظریه فورتی

Forty 1986

فورتی Forty 1986 : در صدسال گذشته کالاهای خانگی نقش محوری در انتقال خانه از محل رفاه اخلاقی و زیبائی به محل رفاه فیزیکی با کارائی داشته اند

در دهه 90 خانه محل ارتباطات و اجتماعی شدن

انتقال خانه از محل کار به محل اقامت و استراحت یعنی محل ناکار NON-WORK SITE

محتوی محل ناکار یا خانه باید به طروق مختلف طراحی شود

مهم ترین اصل اساسی در طراحی خانه برداشتن تمام اشیایی است که با کار رابطه دارند.

نظریه فورتی

با جدا شدن کار دیگر خانه جای کالای کار نبود

مثال: تولیدگران کارخانه ای نخست ماشین دوزندگی را به کارخانه بردند

سپس به این نتیجه رسیدند که می توان ماشین هم ساخت و فروخت

اول خانه ها ماشین ها را نخریرند. چرا؟

چون خانه جای ماشین دیگر نبود

بعد: آگهی به داد رسید تا قانع کند می توان ماشین دوزندگی را در خانه گذاشت ( لذا تلقی فعلی: ماشین خیاطی کالائی عمومی است)

فورتی

آکهی چکار کرد؟

Sewing machine is small, light, elegant, artistic and beautiful

It is not a machine but ornament

تبدیل شی سخت و صنعتی به تزیینی

خانه قرن 19 با قرن 20 متفاوت است

ما از house نمی گوییم بلکه از home می گوییم یعنی منظورمان سرپوش shelter نیست که آن همان house است

جنسیت و خانه ( sex و house ) به ویژگیهای فیزیکی اشاره دارد

جنسیت و خانه ( Gender و home ) به شیوه هایی که sex و house به قالبهای فرهنگی با معنی تبدیل شده اند اشاره دارد.

فورتی : بزرگترین تحول انتقال خانه از محل رفاه اخلاقی به رفاه فیزیکی .

در نتیجه : خانه محل زیبایی

برخی برای ساختن شهری زیبا به دنبال شهروندی هستند که خانه و شهر را یکی بداند.

 

 

خانه : نظریه

Csikszentmihalyi and Rochberg-Halton 1981

کدام چیز در خانه مهم است؟

اگر خانه آتش بگیرید یا زلزله بیاید چه چیز را اول نجات می دهید؟

آلبوم‏، پول نقد، عکس قاب شده ،...

چرا برخی کالاها و اشیاء مهم ترند؟

مفاهیم مبلمان، هنرهای تزیینی، و عکس ها به سوالات پاسخ می دهند.

معنی اشیا خانه

مهمترین اشیاء: مبلمان ، عکس و آثار هنری

معنی مبلمان برای گروه های سنی مختلف است

جوانان : راحتی؛ برای زنان مسن تر: خاطرات و بخشی از تاریخ خانواده

تمایز طبقاتی بر حسب نگهداری تابلو ( نه اصیل)

طبقات بالا تابلوهای بیشتر و گران قیمت تر

طبقات پایین تر اشیایی مانند استریو . ..

اینجا سرمایه فرهنگی مهم است نه سرمایه مادی

عکس ها با خاطرات خانواده رابطه دارند.

برای افراد جوان به بالا مهم هستند

اهمیت به “خود” و رابطه خانوادگی را نشان می دهند

خانه : ریچارد

Richard 1990

مساله مهم این است که ما چرا به دنبال مالکیت خانه خود هستیم؟

Lyn Richards : زندگی خانواده و امنیت

امنیت: کنترل و استقلال

کسی شما را بیرون نمی کند

هر کاری می خواهی می کنی: مهمانی و تغییر فضای فیزیکی

امنیت برای مرد استقلال مالی؛ برای زن ثبات و آرامش

 

خانه کجاست؟

کولین کمبل Colin Campbell : صنعتی شدن همزمان انقلاب مصرف و تولید را ببار آورد. اگرچه جامعه شناسی اول به تولید توجه کرده تا مصرف. لذا:

می توان گفت سرمایه داری صنعتی همزمان کارخانه و خانه ایجاد کرده

اگر خانه قرن 19 بر مبنای drawing room است خانه قرن 20 بر اساس آشپزخانه است

چرا اهمیت drawing room کم شد؟ چرا آشپزخانه مهم شد؟

قرن 19 اهمیت به رفاه اخلاقی و قرن 20 رفاه فیزیکی و بهداشت

تغییر اهمیت به فیزیک و بهداشت شاید از سر نیاز به انسان سالم برای رفتن به جنگ ها بوده باشد یا تلاش های مدنی بعدی برای انسان سالم در عصر مدرنیت مانند تلاش برای ممنوعیت سیگار و توجه به اعتیاد

 

تمیزی و کثیفی: خانه و بهداشت

چرا رنگ یخچال یا فریزر شما عمدتا سفید است؟

خانه با مفهوم تمیزی و بهداشت رابطه پیدا کرده

ایده سلامتی، زیبایی و تمیزی خود را در طراحی خانه منعکس کرده

ایده بهداشت در خانه مربوط به اول قرن بیستم است

ظهور توالت و حمام مربوط به قرن جدید است

رنگ های داخلی از قهوه ای به سفید تغییر کرده

اینها به معنی این نیست که افراد تمیز تر شده اند بلکه ایده تمیزی وارد شده است

خانه های روستائی نمونه خانه های قرن بیستم هستند: فقدان توالت و حمام و رنگ های باز و سفید

ایده تمیزی

ماری دوگلاس: دلواپسی از آلودگی وقتی ایجاد می شود که مرزهای جامعه مورد خطرند ( رشد حاشیه نشینی، مهاجرت داخلی و خارجی ، تغییرات اجتماعی و اخلاقی و ...)

اینها با ایده تمیزی و خالص بودن رابطه دارند.

فورتی : رشد قدرت طبقه کارگر و تناقضات و تنازعات طبقات با ایده تمیزی و بهداشت رابطه دارد

تمیزی و معماری

ایده تمیزی خانه با طراحی و معماری رابطه دارد

خانه تمیز تهویه مناسب، هواکش و ... می خواهد

خانه دهه 1990

چه ایدئولوژیهایی در دهه اخیر وارد خانه شده اند؟

رشد خانه سازی در دهه 1990 ایران بر معماری داخلی تاثیر داشته؟

مفهوم جهانی شدن و ارتباطات به خانه های ما وارد شده؟

زیبایی، کارائی، اجتماعی شدن sociability و ارتباطات

ورود وسایل جدید خانگی و اقلام و مارکهای مختلف به همراه نفوذ آگهی خانه های جیدی ساخته است

زیبایی – خود self – کارکردی شدن – اهمیت نور – لذت بردن بیشتر از حمام – اجتماع پذیری sociability از چیزهای جدید است

 

 

مفاهیم جدید در خانه دهه 1990

زیبایی

کارائی

اجتماع پذیری

ارتباطات

نور

اهمیت نور در خانه با تمایز خانه به عنوان محل استراحت و محل کار

نور طبیعی مورد نظر خانه جیدی است. چرا نور طبیعی؟

بیرون و طبیعت دیگر مورد ترس نیست

در آگهی ها بر نور طبیعی تاکید می شود

نور با آشپزخانه در ارتباط است

نور پردازی در آشپزخانه حتی بیش از نور طبیعی مهم است

 

فرد

چقدر خانه محل بیان “ خود” است؟

معماری داخلی چه تفاوتی با گذشته دیده می شود؟

رشد اهمیت طراحی نشان رشد بیان “خود” در خانه جیدی است

اجتماع پذیری Sociability

مرکز اجتماعی خانه اتاق نشیمنliving room

خدمتکار تا حدی اتاق نشمین را مهم کرده بود.

طبقات متوسط جیدی بدون خدمتکار آشپزخانه را مرکز اجتماعی کرد

مجلات خانه Houseware magazine بر نقش آشپزخانه در خانه تاکید می کنند:

جایی که نباید پنهان بماند ؛ مرکز اجتماعی و محل لذت از غذا؛ پخت و پز نباید از سایر فعالیت های اجتماعی جدا بماند

تغییر فلسفه اهمیت “آشپزخانه به نوع دیگری رشد اهمیت نقش زن در اجتماع است

تغییر کارکردهای خانه

بیمه باربری بیمه ایران چیست؟

 

بیمه باربری بیمه ایران :  در این نوع از بیمه، بیمه گر متعهد میشود تا در مقابل حق بیمه ای که از بیمه گزار دریافت می نماید خسارات وارده به کالای مورد بیمه در جریان عادی حمل و نقل را با در نظر داشتن پوششهای خریداری شده جبران نماید .

 

بیمه نامه های اصلی بیمه باربری بیمه ایران

 

  بیمه باربری داخلی :

 

مبدا و مقصد این نوع بیمه نامه در داخل کشور قرار دارد. بیمه نامه های حمل داخلی تابع شرایط و مقررات داخل کشور بوده و برحسب توافق بیمه گر و بیمه گذار می تواند خطرات متنوعی را تحت پوشش قرار دهد. این نوع بیمه نامه به دو صورت موردی و قراردادی صادر می گردد.

۱- بیمه نامه باربری داخلی موردی : در این نوع به ازای هر بارنامه و باربری تهران یک بیمه نامه صادر می گردد.

 

۲- بیمه نامه باربری داخلی قراردادی: قرارداد بیمه باربری داخلی نیز با توجه به مشکلات صدور بیمه نامه موردی داخلی برای صاحبان کالا و موسسات حمل و نقل داخلی که نیازمند تحت پوشش قرار دادن محموله های متعدد در هر روز می باشند ارائه گردیده است .

 

بیمه نامه باربری وارداتی :

 

مبدا این بیمه نامه در خارج از کشور و مقصد آن در داخل کشور می باشد.

بیمه نامه باربری صادراتی :

 

مبدا این بیمه نامه در داخل کشور و مقصد آن در خارج از کشور می باشد.

بیمه نامه باربری ترانزیتی :

 

بیمه نامه باربری تهران ترانزیت ، بیمه نامه ای می‌باشد که هیچکدام از مبدا و مقصد در داخل کشور قرار ندارد .

 

ببیمه نامه باربری ترانزیتی را می‌توان به ۲ دسته تقسیم‌ بندی نمود :

 

۱- عبوری: کالای مورد بیمه از داخل کشور ایران عبور نمایند.

۲- غیرعبوری : کالای مورد بیمه از داخل کشور ایران عبور ننمایند.

حمل کالا با موتورلنج و سایر شناورهای کوچک و متوسط بین بنادر داخلی کشور و بنادر داخلی با بنادر کشورهای حوزه خلیج فارس ،دریای عمان و دریای خزر انجام می شود و با توجه به ریسک بالای این نوع حمل و نقل ، شرکتهای بیمه برای تحت پوشش قرار دادن حمل کالا با موتورلنج و سایر شناورها ظرفیتهای محدودی دارند و از این رو این بیمه نامه با نرخ و شرایط ویژه ای صادر می گردد.