ساختمان تکنیکال

تکنولوژی های ساختمانی و مدرن

ساختمان تکنیکال

تکنولوژی های ساختمانی و مدرن

تجهیزات و راه اندازی یک فروشگاه

 

جهت راه اندازی یک فروشگا قفسه بندی ه مثلا یک هایپرمارکت باید موارد زیر را مد نظر ئقرار دهیم تا از ابتدای کار با دید باز وآگاهانه کار را پیش ببریم این عمل باعث می شود بدانیم از کجا شروع کنیم

 

ومراحل کار چیست تا از هدر رفتن سرمایه و وقت جلو گیری نمایم

 

در ابتدای کار طبق مراحل مکانیابی باید محل مورد نظر را شناسایی کرده و بر اساس کشش منطقه نوع فروشگاه را مشخص نمایم در این طرح با توجه به شاخصهای فروشگاهی وطرح اقتصادی پروژه یک هایپر مارکت را در نظر میگیریم

 

در ابتدای مرحله باید جهت اخذ مجوز های لازم همراه با طرح به اداره بازرگانی مراجعه کنیم وموافقت اداره فوق را اخذ نمایم سپس با مراجعه به اداره اماکن نیز باید نظر مساعد آنها رانیز جلب نمایم مرحله بعدی ایجاد منابع مالی می باشد  یکی از این منابع بانکها است که با موافقت اصولی ومجوزمربوطه وطرح اقتصادی میتوان جهت استفاده از تسهیلات اقدام نمود

 

منبع مالی دیگری که می توان از آن بهره برد پیش فروش تعدادی از مغازه های جانبی طرح است می دانید که فروشگاههای مرکزی با وسعت زیاد دارای مغازه های جانبی می باشند که با پیش فروش آنها می توان به منابع مالی خوبی دست یافت

 

بعد از تامین منابع مالی  نوبت به طراحی می رسد که موارد زیر را باید در آن مدنظر قرار داد

 

یک فروشگاه دارای قسمتهای عمده زیر می باشد

 

پارکینگ

 

بار انداز

 

انبار و قفسه بندی

 

تاسیسات

 

سطح فروش

 

قسمت اداری

 

محوطه سازی پارکینگ باید طوری باشد که دسترسی اتومبیل در آن به سهولت انجام پذیردو

 

دارای نور مناسب ومحل پارک موتورسیکلت نیز درآن در نظر گرفته شود

 

همچنین پارکینگ باید دارای فضای مناسب جهت پارک خودرو مخصوص معلولین باشد وبراحتی بتوان کالاهای خریدشده را با ترولی های فروشگاهی به آنجا برد

 

اگر پارکینگ در محل روباز قرار دارد می توان از درختچه وبوته های گل جهت زیباسازی استفاده نمود ودر آن از پیچ جهت اطلاع رسانی و ایجاد محیط مطلوب بهره برد

 

اگر پارکینگ در محیط بسته بود باید تهویه هوا در آن مد نظر قرار گیرد

 

همچنین ایجاد دستشویی وتوالت در محوطه پارکینگ لازم به نظر می رسدو وجود کپسولهای

 

اطفای حریق الزامی است

 

محیط پارکینگ باید با علامتهای مخصوص محل خروج ودرب ورودی فروشگاه را به مراجعه کنندگان نشان دهدوشماره گذاری محل پارک جهت سهولت پیدانمودن اتومبیل مورد نظر الزامی می باشد

 

در پارکینگهای رو باز نمای فروشگاه که از پارکینگ دید دارد باید شکیل و زیبا باشد وسایه بان جهت پارک موتورسیکلتها الزامی است همچنین می توان از صندلی جهت نشستن مردم همراه باسایه بان استفاده نمود

 

قسمت بار انداز باید بوسیله درختان از محیط پارکینگ جا شود و با شیب طراحی شده ای به بارانداز منتهی شود

 

در قسمت بار انداز وجود سکوی بار گیری و تخلیه بار الزامی است همچنین این محیط باید دارای باسکول /سیستمهای اعلام حریق واطفای حریق وتلفن وپیچ ودوربین مدار بسته باشد

 

محیط بارانداز باید دارای درب فلزی محکم باشد تا در مواقعی که از ان استفاده نمی شود بسته باشد

 

بار انداز توسط یک درب به انبار مربوط مشود که در مواقعی که کالا تحویل انبار می شود باز می گردد

 

انبار

 

وسعت انبار بستگی به بزرگی سطح فروش و دور بودن از انبار مرکزی دارد

 

معمولا در فروشگاه ها انبار ۲/۱تا۳/۱سطح فروش در نظر گرفته می شود انبار دارای قسمتهای زیر می باشد

 

محیط انبار که با قفسه های مخصوص انبار  وپالتهای مخصوص انبارقفسه بندی وپالت بندی شده است

 

سرد خانه ها در دو شکل بالای صفر و زیر صفر همراه با قفسه بندی و پالت بندی در آن

 

انبار باید دارای تجهیزات زیر باشد

 

قفسه های انباری /پالتهای انبار/باسکول/انواع چرخهای انباری/محلی برای باز سازی کالا/محلی برای انفورماتیک انبار/ محلی برای انبار دار وبایگانی اسناد/سیستمهای اعلام حریق /اطفای حریق /دوربین مدار بسته/ شبکه انفورماتیک/پیچ/تلفن/کپسولهای آتشنشانی مختلف/شلنگ آب/جک پالت در صورت بزرگ بودن انبار لیف تراک / سبدهای مخصوص کالا /محلی برای ضایعات احتمالی

 

کف انبار بهتر است از بتن همراه با روکش رزین صنعتی باشد

 

تهویه مطبوع باید جهت انبار در نظر گرفته شود

 

گردش کار در انبار

 

در ابتدا کالا در بارانداز توسط بار شمار وحفاظت انبار  با نظارت انبار دار تحویل گرفته می شود

 

باید در نظر داشت کالاهایی که وارد فروشگاه می شود باید همگی دارای بارکد روی لیبل کالا داشته باشند تا جهت تحویل به سطح فروش ومراحل فروش دچار مشکل نشویم اگر چنانچه کالایی بدون بارکد بود باید واتوسط واحد انفورماتیک برای آن بارکد داخلی ایجاد شود وبعد از چاپ روی لیبل چسبانده شود این کار باید توسط تحویل دهنده کالا انجام پذیرد سپس انبار مجاز است کالا را تحویل بگیرد باید متذکر شوم در ابتدای خرید توسط بخش بازرگانی بهتر آن است تا درج بارکد روی لیبل کالا اجباری باشد تا تولید کنندگانی که هنوز برای کد ملی اقدام ننموده اند بصورت اجبار اقدام نمایند این عمل از بروز اشتباه  ومعطلی وهرج ومرج در انبار یا بارانداز جلوگیری می نماید واختصاص بارکد داخلی صرفا برای غرفه داران انجام پذیرد

 

در هنگام تحویل کالا بار شمار باید به تعداد کالا درج در فاکتور وبارکد آن هم در فاکتور وهم در روی کالا وتهداد در جعبه ودرج بارکد مشابه در دوکالا وسایز کالا وبارکد آنها را در نظر بگیرد.مثلا اتفاق افتاده است که یک کالا در دو سایز بایک کد برای فروشگاه فرستاده شده است این اتفاق می تواند ایجاد مغایرت در فاکتور ورسید نماید واگر انبار دار متوجه آن نشود وکالا به سطح فروش راه یابد هر دوسایز به یک قیمت به فروش می رسدواین باعث مغایرت در فاکتور فروشنده ومالی فروشگاه می شود. همچنین انبار دار از پذیرش کالاهایی بدون فاکتور باید اکیدا معذور باشد زیرا این عمل باعث دپوی کالاهایی می شود که در انبار وجود دارد اما صاحب آن مشخص نیست ونمی توان آن را به سطح فروش ارسال نمود. همچنین انبار دار باید در موقع تحویل کالا از فروشنده به انبار ضایعات ومرجوعیات از سطح فروش به انبار سر زده واگر کالای از آن سازنده در آنجا باشد در همان موقع تعویض یا مرجوع نماید

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.