رنگ ها در دو بستر اصلی در محیط حضور مییابند:
۱ پوشش هایاصلی فضاها شامل دیوارها، کف ها،سقف ها و درها.
۲ لوازم شامل مبلمان،پرده ها، فرش وغیره.
در مقام مقایسه این دو قالب با هم، به لحاظ نقش در محیط،پوشش های فضا از اهمیت بیشتری برخوردار می باشند چون نسبت به لوازم ثابت تر بوده و به گونه اینقش پس زمینه را برای آن لوازم اجرا می کنند.
در میان این پوشش هادر معماری داخلی ،دیوارها به جهت وسعت حضورشان در فضا،جایگاه ویژه ای داشته و میزان تأثیر گذاریشان بر دیگر لوازم بسیار چشمگیرتر است. گذشته ازموضوع تأثیر بر روی دیگر لوازم محیط، دیوارها و رنگ انتخابشان در تغییر وسعت و نور فضا نیز بسیار مؤثراست.
رنگ سفید
سفید سمبل خلوص، بی گناهی، پاکی، آرامش و صلح است. رنگ سفیدالقاء کننده آرامش، صفا وآسایش است. سفید به همراه خلوصش، یکی از کاربردی ترین رنگها در طراحی دکوراسیون'>دکوراسیونی یک فضا است زیرا که با همه رنگ ها قابل ترکیب است. ( منظوراز ترکیب در این مباحث، کنار هم قرارگیری رنگ ها در یک کمپوزسیون رنگی درفضااست).
به کارگیری رنگ سفید در فضا به خصوص برای پوشش هایاصلی، آن مکان را روشن تر وبزرگتر جلوه می دهد. بنابراین برای فضاهای کوچک و کم نور انتخاب ایده آلی است. سفید خالص هنگامی که بانور طبیعی نور پردازی می شود، یک رنگ گرم را ایجاد میکند ولی در زیر نورهای مصنوعی به نظر سرد می رسد.
درنتیجه با اضافه کردن نورهای زرد،قرمز و قهوه ای در کنار نور مصنوعی مانند فلورسنت و یا افزودن لوازمی به یکویا چند رنگ یاد شده در محیط تغییر می کند. این رنگ ها از کیفیت سفید نمی کاهند بلکه آن را گرم تر می کنند
رنگ سفید برای فضاهائی باعناصر معماری قدیمی و یا جهت ایجادهماهنگی بین سبک های کاملاً مجزای معماری بسیار ایده آل است. برای حفظ آرامش فضایی با سطوح سفید میتوان از لوازمی با رنگ های خنثی و بافت های طبیعی مانند چوب استفاده نمود و برای ایجاد تضادهای ظریف و زیبا،تعدادی رنگ های دراماتیک نیز به این ترکیب افزود.
رنگ های خنثی
رنگ های خنثی، رنگ هایی هستندکه ازمیزان زیادی سفید برخوردار بوده ولی به هیچ یک از رنگ های اولیه وثانویه متمایل نیستند. با اینتعریف رنگ های کم مایه مانند صورتی کم رنگ یا آبی آسمانی جزءرنگ های خنثی محسوب نمی شوند ولی رنگ کرم یکی از رنگهای خنثی به حساب می آید. همین مسئله در مورد خاکستری روشن که از مشکی نشأت گرفته است نیز صدق می کند.
رنگ های خنثی در بسیاری از موادطبیعی مانند سنگ ها، خاک، زمین، چوب ، حصیر، شن و امثال اینها و یا در برخی از موارد مصنوعی مانند فلز،شیشه، سیمان و غیره دیده می شوند. رنگ های خنثی دردنیای دکوراسیون'>دکوراسیون از اهمیت بسیاری برخوردار بوده و کاربردی هستند.
خنثی بودن آنها به این معناست که می توانید به راحتی در کنار هر رنگدیگری بدون احتمال وجود از دسترفتن زیبایی های هر یک به خصوص رنگ ها، ترکیبی مناسب در فضاایجاد کرد. با توجه به آنکه این رنگ ها نیز آرام بخش و ملایم هستند. با پوشش دیوار به یکی از آنها می توان پس زمینه خوبی برای نصب تابلو ، نوارهای چاپی و کاغذی،پرده ها به طور کلی دیوارکوبها فراهم آورد.
اگر فضا به قدری از لوازم دکوراسیون'>دکوراسیون پر شده باشد که احساس آرامش را بر هم ریزند، یکی ازراههای ایجاد تعادل در محیط باحفظ همان وسائل، رنگ آمیزی سطوح اصلی یا تعویض پوشش های ثانویه مانندرومبلی،پرده و غیره به یکی ازرنگ های خنثی است.
هنگامی که قصد دارید قسمتی از فضا مانند یک دیوار، در، پنجره و یا حتی خرده ریزهایی ماننددستگیره، چوب پرده و به طور کلی هر وسیله ای که در محیط وجود دارد به محض ورود بیننده به داخل، نظر او راجلب نکند. آنها را به یکی از رنگ های خنثی رنگ آمیزی کرده و یارنگ خنثی را در انتخاب آنها درنظر بگیرید.
از این خاصیت رنگ های خنثی در معماری داخلی برای رفع عیوب معماری و شکستگی ها و فرورفتگی ها می توان بهره زیادی کسب کرد. به عنوان مثال با رنگ آمیزی بخشی از فضاکه دارای مشکلساختاری است و شما نمی خواهید فوری مورد توجه بیننده قراربگیرید،توسط یکی از رنگ هایخنثی به راحتی می توانید آن را در نظر اول بپوشانید.
به کارگیری رنگ های خنثی در محیط نیز با اهداف گوناگون صورت می گیرد
نصب تابلوئی به رنگ زرد، باخاصیت گرم در فضایی که اغلب پوشش ها و لوازم آن از رنگ های خنثی انتخاب شده است، می تواند دارای دو هدفباشد:
۱ جلب نظر بیننده به طرف اثر هنریتابلو که در اینجا با نورپردازی این تأکید را بیشترکرده است.
۲ تغییرفضای یکنواختی با عنصری با رنگ آمیزی گرمتر و انرژی دارتر.
رنگ های خنثی در پرده های مختلف از روشن تا تیره وجود دارند و به لحاظسبک جزءترکیبات رنگی مورداستفاده در سبک کلاسیک هستند.
به عنوان نمونه اگر طراحداخلی به لزوم جلوه دادنفرورفتگی در کنار پنجره و پله تأکید داشت به طور قطع یک و یاترکیبی از چند رنگ گرم را در کنار رنگ های ملایم وخنثی به کار می برد تا به این ترتیب نظر هر بیننده در حال عبور از آن محیط را به خود جلب کند. ولیاکنون باانتخاب اغلب پوشش های محیط به رنگ های خنثی مقصودی برعکس داشته و ممکن است هنگامی که فردی از پایین به بالا آمده و یا از پله ها بهطبقه پایین می رود حتی این فضا رانادیده بگذرد.
نرگس کیان
آفتاب