- ساخت غرفه چوبی (خودساز)
غرفه خودساز چیست؟
غرفه خودساز به غرفه ای گفته می شود که از سازه ای به غیر از سازه استاندارد نمایشگاهی که برای غرفه های عمومی در نظر گرفته شده استفاده شود.
ساخت غرفه و غرفه های استاندارد در تمامی نمایشگاه ها عمدتا از دو سازه مدولار ( پارتیشن ) و اسپیس فریم (Space Frame) ساخته می شود. در برخی از نمایشگاهها به طور خاص از سازه های ماکسیما نیز برای غرفه سازی استفاده می شود.
در سال های اخیر با توجه به رقابت و حضور شرکت های مطرح در اصناف مختلف هر یک از شرکت ها توجه خاصی به نوع حضور در نمایشگاه و تبلیغات برای حضوری در خور شأنمجموعه خود دارند. یکی از راه های موثر برای حضوری پر رنگ ساخت غرفه با طرحی خاص می باشد و همین امر باعث گرایش اکثر شرکت های بزرگ به ساخت غرفه های چوبی با طرح های زیبا گردیده است. تفاوت این نوع غرفه سازی با غرفه سازی های نوع دیگر که در بالا توضیح داده شد در این است که در غرفه سازی چوبی با توجه به استفاده از نئوپان و ام دی اف (MDF) و بعضا آهن میتوان بدون محدودیت (البته در چارچوب قوانین نمایشگاه)از طرحها و رنگهای مختلف استفاده کرد طوری که طرح گویای زمینه و نوع فعالیت باشد.
برای این نوع غرفه سازی در ابتدا مشارکت کننده با یکی از شرکت های دارای گرید وارد مذاکره شده و فرم مربوط به غرفه سازی را تکمیل و به همراه پلان غرفه برای آن شرکت ارسال نماید.
مرحله بعدی ارائه طرح توسط شرکت غرفه ساز با توجه به اطلاعات مندرج در فرم می باشد.
در صورت تایید طرح و توافق طرفین در ساخت غرفه ، قرارداد منعقد و پس از اخذ مجوز از ستاد مربوطه مراحل ساخت انجام می شود.
در این نوع غرفه سازی عمدتا تجهیزات مربوط به غرفه از قبیل مبل ، میز ، صندلی و غیره در طرح منظور و توسط شرکت غرفه ساز تامین می گردد.
غرفه خودساز چیست؟
غرفه خودساز به غرفه ای گفته می شود که از سازه ای به غیر از سازه استاندارد نمایشگاهی که برای غرفه های عمومی در نظر گرفته شده استفاده شود.
ساخت غرفه و غرفه های استاندارد در تمامی نمایشگاه ها عمدتا از دو سازه مدولار ( پارتیشن ) و اسپیس فریم (Space Frame) ساخته می شود.
در برخی از نمایشگاهها به طور خاص از سازه های ماکسیما نیز برای غرفه سازی استفاده می شود.
غرفه سازی مدولار (پارتیشن) چیست؟
نوعی سازه متشکل از پایه، قید و پنل با ارتفاع عموما 240 سانتی متر که به فاصله یک متر از هم به یکدیگر متصل شده و در متراژهای مختلف قابل اجرا می باشد.
این سازه با توجه به آسیب پذیر بودن در مقابل آب و باد در فضای سرپوشیده قابل استفاده می باشد.
در این نوع غرفه سازی و ساخت غرفه چناچه مشارکت کننده بخشی از یک نمایشگاه باشد نیازی به اینکه شخصا اقدام به ساخت کند نیست و قرارداد ساخت به طور کلی توسط ستاد برگزاری با مجری منعقد می گردد.
غرفه اسپیس فریم (Space Frame) چیست؟
اسپیس فریم یک نوع سازه فلزی است که با اتصال قطعه های مختلف با ابعاد متفاوت میتوان غرفه ساخت.
این غرفه عمدتا در فضای باز و یا نمایشگاه هایی که ماهیت اجناسی آن طوری است که نیاز به سازه ی مستحکم دارد استفاده می شود.
غرفه ی اسپیس فریم عمدتا با چادرو یا برزنت مسقف شده و میتوان دیواره های آن را با پوشش چاپ بنر یا فلکس تزئین کرد.
چنانچه غرفه سازی در فضای باز بوده و یا غرفه سازی مدولار به طور عموم استفاده شده باشد
مشارکت کننده می تواند با ارائه درخواست غرفه خود ساز از ستاد برگزاری و طی مراحل قانونی و همچنین عقد قرارداد با یکی از شرکت های دارای گرید اقدام به برپایی غرفه خود کند.
در دنیای امروزی تمام جوامع، عرضه محصولات به امری مهم و رقابتی تبدیل شده است در این میان یکی از مهمترین راه های عرضه بدون واسطه کالا، در نمایشگاه ها و ساخت غرفه می باشد.
با توجه به موانعی که بسیاری از بازرگانان با آن مواجه هستند ؛ معرفی و عرضه کالاها و خدمات آن ها در سطح بین المللی است .
کشور عزیزمان ایران با قدمتی که در برگزاری نمایشگاه ها در صنایع مختلف دارد این موانع را از سر راه تولید کنندگان برداشته و راهی مطمین جهت ارایه خدمات برای آنها فراهم آورده است.
نمایشگاه بین المللی تهران بعنوان یکی از بزرگترین نمایشگاه ها در ایران و خاورمیانه شامل بخش های متنوعی است که میتواند نیازهای تولید کنندگان وغرفه داران را براورده سازد.
در نمایشگاه بین المللی تهران سالیانه حدود 45 نمایشگاه تخصصی و بین المللی برگزار می شود، هرچند بعضی از نمایشگاههای تخصصی که برای اولین بار برگزار میشوند ممکن است جوابگوی متخصصان آن رشته نباشد.
اما گاهاً مشکلاتی نیز برای شرکت کنندگان نمایشگاهی و ساخت غرفه وجود دارد و آن اینست که آنها مخاطبان خاص خود را در نمایشگاه نمی بینند.
اما مدیران نمایشگاه تدابیری اندیشیده اند که این مشکل را نیز بهبود بخشیده اند، بدین گونه که مرکز نمایشگاه های بین المللی تهران را از لحاظ تعداد سالن و کیفیت به چندین بخش تقسیم کرده اند که متراژ و ابعاد هر کدام از سالن ها متفاوت است.
در این میان به دلیل رقابتی شدن فضای نمایشگاهی هنر غرفه آرایی کمک شایانی به شرکت کنندگان نمایشگاهی برای ارایه هر چه بهتر و معرفی تولیدات آنها می کند.
تبلیغات محیطی که شامل غرفه آرایی نیز می شود می تواند تأثیری ماندگار در ذهن مخاطب ایجاد کند.
غرفه آرایی غرفه نمایشگاهی از شاخه های رشته معماری است که در دنیای امروز توانسته با تکنیک های خاص بطور مجزا عمل کند، طراحی هایی که بعضا توسط شرکت ها انجام می شود مشتریان خاص خود را دارند که حاضرند هزینه هایی گزاف برای این امر پرداخت کنند.
" ده روش موثر برای جذب بازدید کنندگان به غرفه نمایشگاهی خود "
در هنگام حضور در یک نمایشگاه تجاری چگونه می توانید مطمئن شوید که غرفه نمایشگاهی تان بازدید کنندگان اصلی را به غرفه شما جذب می کند ؟؟
ما در اینجا میخواهیم نکاتی ساده برای کشیدن مشتریان به غرفه تان و ساخت غرفه معرفی می کند .
1- شکل و حال مناسبی داشته باشید . استند شما مثل ویترین مغازه شماست. باید به گونه ای باشد که به بازدید کگنندگان بگویید:" بیایید اینجا ". این خیلی مهم است که بدانیم هدف تان دارد نمایش داده می شود. که این هدف باید از طریق فروش ، بازاریابی و تصاویر تبلیغاتی شرکت تان مشخص باشد .
از علایم ، پوستر ها و محصولات برای نمایش تصویری که می خواهید از شرکت تان ارائه دهید ، استفاده کنید.
2- به یاد داشته باشید چیز های کوچک هم می توانند زیبا باشند. همواره چیز های بزرگ و با هزینه های هنگفت برای برگزاری نمایشگاه نیاز نیست. تصمیم گیری در خصوص به نمایش گذاشتن هدف بستگی به فضای نمونه هم دارد. اغلب مردم فکر می کنند تبلیغات بزرگ بهتر از چیز های کوچکی است که جذاب هستند و افراد را متوجه خود می سازند. ام این اشتباه است. گاهی استند های کوچک هم به خوبی کار شما را انجام می دهند.
3- از قبل امتحان کنید: راه اندازی و ساخت غرفه نمایشگاه قبل از برگزاری نمایشگاه و در محیط کارتان اجازه می دهد تا شما در وقت صرفه جویی کنید و فضاهای مناسب غرفه تان را مجهز کنید و به راحتی بفهمید که به چه چیزهایی نیاز دارید و چه چیزهایی را باید حذف کنید.
4- به مردم بگویید که چه چیزی می خواهید : به شرکت های تجهیزاتی سازنده استند ، غرفه و علایم به طور مختصر اما دقیق و واضح کارتان راشرح دهید. اهداف اصلی خود را برایشان مشخص کنید و مطمئن شوید که اهداف شما ، اهداف آنان نیز هستند.
5- خلاق باشید. از نور ، صدا ، صفحه نمایش ، ارائه های الکترونیکی، پوستر و علائم مختلف استفاده کنید. چه چیزی در غرفه تان مشتری بیشتری جذب می کند ؟ از همان بیشتر استفاده کنید. از متن های زیاد استفاده نکنیدو بیشتراز علائم تصویری و بصری استفاده کنید.
6- به بودجه تان بچسبید :برگزاری نمایشگاه در یک نمایشگاه تجاری این نیست که هزینه های زیادی را مصالح جدید بکنید. بلکه همان مصالح و تجهیزاتی که الان در محل کارتان دارید می تواند نمایشگاه را مجهز کند.
7- مراقب هدایای تبلیغاتی باشید. معمولا هزینه های برای هدایای تبلیغاتی پرداخت می شود که هیچ ربطی به پیام یا نام تجاری شما ندارد . سعی کنید هدیه ای انتخاب کنید که مارک برند شما را داشته و به کار شما مربوط باشد تا در ذهن مشتریان باقی بماند.
8- با برگزارکنندگان نمایشگاه گپ و گفتی داشته باشید.مطمئن شوید که برگزار کننده کسب و کار شما را به درستی می فهمد و از نیاز های شما باخبر است. ممکن است قرار گرفتن استند در درب ورودی برای مخاطبین شما خیلی مناسب نباشد به همین دلیل در ابتدای در خصوص نیازهایتان با برگزار کننده صحبت کنید و متناسب با هزینه تان محلی را انتخاب کنید تا غرفه تان برپا شود.
9- افراد درست و مناسبی را انتخاب کنید : افراد تیم خود را به گونه ای انتخاب کنید که برای رویدادها و مشتریان تان به درستی عمل کنند. بسیاری از غرفه داران با استفاده از ... " قلاب " یعنی کسی که مخاطبین را جذب می کند یا " هدف یاب " کسی که مردم را به غرفه شما راهنمایی می کند و جذب شان می کند استفاده می کنند. اگر هیچ کدام را ندارید فقط سعی کنید که افراد تیم تان فعال و دوستانه باشند. برخی غرفه داران فقط حواس مراجعه کنندگان را پرت می کنند که از طریق صدا ، دیدن ، لمس کردن یا حتی طعم ها و بوهی مختلف آن ها را جذب کنند !
10-یادتان نرود که به مردم بگویید ؛
زمانی که یک استند خیلی بزرگ و زیبا گرفتید یادتان نرود که به مردم بگویید که در یک نمایشگاه تجاری خاص شرکت کرده اید . در سایت تان بنر بزنید و مردم را به حضور در نمایشگاه و غرفه تان دعوت کنید و از آنها بخواهید که عضو خبرنامه شوند و نظرات شان را به شما اعلام کنند. به بازاریان نمایشگاه بپیوندید و همکاری نزدیکی با آنها داشته باشید و سعی کنید نام کسب و کار خود را همرا به تبلیغ نمایشگاه ، تبلیغ کنید.
ساخت غرفه نمایشگاهی چشمگیر در تاثیرگذاری تجارت شما در یک نمایشگاه تجاری نقش بسزایی دارد، در حالی که بارها شنیده اید که تاثیرات اولیه بر روی مشتریان جذب غرفه های جذاب تر و پر نماتر شوند.بنابراین استراتژی های کلیدی زیر را برای ایجاد یک غرفه چشم گیر و جذب ببینندگان در ارایه نتایج دنبال نماید .
نماید .
1- سازمان دهی اهداف برگزاری نمایشگاه
با تشریح دلیل یا هدف تان از شرکت در نمایشگاه شروع کنید و اینکه قرار است از طریق غرفه خود چه پیام هایی را به دیگران منتقل کنید.پس این هدف را هنگام مرحله طراحی به خاطر داشته باشید .جذاب ترین غرفه ها نیز گر تصویر سازمان شما یا خدمات ،محصولات و پیام اصلی شرکت شما را نداشته باشد میتواند از چهار چوب اصلی کار شما بیرون بیاید.همچنین باید مکان برند خود و چیزی که می خواهید از طریق طراحی غرفه خود بازتاب کنید در نظر بگیرید.مثلا ایا شرکت شما یک شرکت با تکنولوژی جدید است یا خلاق یا سنتی یا کمک رسان؟
2- مخاطبان هدف
هر گاه می خواهید غرفه آرایی کنید در خاطر داشته باشید که مخاطبان هدف شما چه کسانی هستند و تا می توانید از مفاهیمی که مورد نیاز و مورد نظر آنها است استفاده کنید ،پس از همه این ها نیازی نیست که غرفه خود را انقدر جذاب کنید که کسانی که حتی قصد خرید از شما را ندارند و مشتریا هدف شما نیستند جذب شوند.
3-حداکثر فضا
موضع نمایشگاه شما باید به گونه ای باشد که از حداکثر فضای اختصاصی داده شده به شما استفاده شود ، همین دلیل با سازمان برگزار کننده نمایشگاه از قبل تماس برقرار کرده و ابعاد مورد نظر خود را اعلام نمایید .برخی از نمایشگاه ها به شما اجازه می دهند تا 6 متر یا 20 فیت غرفه ی خود را گسترش دهید. مطمئن باشید که اگر از نظر ارتفاعی سرمایه گذاری محدودیت نداشته باشد هر چه ارتفاع غرفه تان بیشتر باشد به معنای واقعی کلمه از رقبای خود بالاتر خواهید بود. اگر می توانید از مزایای ارتفاع در نمایشگاه استفاده کنید لوگو یا نشان شرکت خود را در سراسر سالن نمایشگاه به معرض نمایش قرار دهید؛ از طریق :
1)یک آرک یا توس بزرگ بر سر در غرفه ی خود بزنید.
2)در بلندترین برج مرکزی موجود در نمایشگاه بزنید.
3) از تابلوهای باند که حالت چرخشی داشته باشند استفاده کنید.
4- متن
متن کوتاه بر روی غرفه تاثیر بیشتری می گذارد.متن تبلیغاتی خود را تا حد متن ممکن کوتاه اما بر محتوا نیازی به این نیست که از جمله ی کامل استفاده کنید ؛ زمانی که تک کلمه می تواند منظور و هدف شما را برساند استفاده از افعال عملی می تواند جذابتر و تاثیر گذار تر باشد . استفاده از فونت هایی که بزرگ و نسبتا روشن هستند که به وضوح از دور دیده می شوند و البته با تصویر نام تجاری شما هم مرتبط باشند ؛ اهمیت دارد. همچنین متن تبلیغاتی خود را در بالای غرفه تان بزنید که توسط مردمی که در جلوی غرفه ایستاده اند مسدود نشود و دیگران نیز ببینند.
5 – گرافیک
مثل قدیمی که می گوید "یک تصویر گویاتر از هزاران کلمه است بسیار مرتبط است با طراحی نمایشگاه . استفاده از تصاویر به جا و صحیح می تواند ایده های شما را به طور کامل و سریع و موثر به مخاطب القا کند. بدون اینکه نیاز باشد شما کلمه یا متنی را بنویسید. استفاده از تصاویر طبیعی می تواند بسیار قدرتمند باشد . به مشتریان هدف تان فکر کنید و اینکه چه تصاویری می تواند علایق شما را جذب کند. سپس از لوگوی شرکت تان برای نمایش هویت نام تجاری تان در همه جا استفاده کنید. همانند متن ، تصویر نیز باید در جای مناسب باشد و باید اندازه ی آن به گونه ای باشد که از دور قابل نمایش باشد.
6- نور
اضافه کردن نور به غرفه یک کار اضافی لوکس نیست بلکه روشی است که کمک می کند تا ترافیک غرفه ی شما بالا برود و مطمئن شوید که پیام شما به خوبی منتقل شده است. در ابتدایی ترین حالت نور اجازه می دهد که بازدیدکنندگان مطالب شما را به وضوح بخوانند و تصاویر را بهتر ببینند . اما در سطح عمیق تر ، یک تصویر و جو خاص را انتقال می دهند . همچنین نور می تواند یک قسمتی از غرفه شما را که خدمات خاصی را ارائه می دهید یا محصول جدیدی را معرفی کرده اید بیشتر جلوه دهد . از دیگر نورپردازی های خلاقانه می توان به جعبه ی نورهای زاویه دار در درب ورودی نمایشگاه اشاره کرد که شرکت کنندگان را به غرفه های شما هدایت می کند. همچنین ممکن است بخواهید از نورهای رنگی برای ایجاد یک طیف از رنگ ها برای ساخت یک غرفه متفاوت و رنگارنگ استفاده کنید و غرفه ی خود را از دیگران متفاوت سازید و برند خود را بیستر به چشم آورید.
7- مصالح
استفاده از مواد یا مصالح درست کمک می کند تا تصویر بهتری از خود به نمایش بگذارید و طراحی خیره ککنده ای داشته باشید که هدف کسب و کار خود را بدست آورید . مثلا یک شرکت خلاق و مدرن از ورقه ها و پانل آلومینیوم یا نقره و کروم برای نمایش یک جلوه ی معاصر استفاده می کند. اما برای اینکه قدیمی تر( نوستالژیک ) به نظر برسید بهتر است از طرح های چوبی استفاده کنید. همچنین می توانید از پارچه برای تزئین غرفه ها استفاده کنید .تقسیم های پارچه ای partition) )برای ایجاد یک محل برای تبادل نظر با مشتری مناسب هستند . با به کارگیری این نکات برای طراحی در مسیر ایجاد یک غرفه نمایشگاهی چشم نواز ، موفق و سود آور گام خواهید برداشت .