ساختمان تکنیکال

تکنولوژی های ساختمانی و مدرن

ساختمان تکنیکال

تکنولوژی های ساختمانی و مدرن

تاثیر رنگها در چیدمان دکوراسیون داخلی

 

 

تاثیر روانی که رنگ های به کار برده شده در دکوراسیون فروشگاه و داخلی بر انسان میگذارند از نظر علمی به دو بخش قابل تقسیم است :

 

1:  اولین تاثیر روانی حاصل از رنگها در دکوراسیون و محیط اطراف به دریافت حسِ رنگی که از طیف مرئی ناشی نشده باشد مربوط است که به صورت حس ذهنی تعریف می شود.

 اگر چشمانمان را ببندیم و آنگاه فشار ملایمی روی پلکها ایجاد کنیم میبینیم که احساس رنگ ، بصورت فام دار به وجود میآید که این یک اثر ذهنی از رنگ است و واقعی نمیباشد . دلیلِ دیدن رنگ ذهنی به دو پدیده مربوط است که بسیار به هم نزدیکند : یک تصویر حاصل از رنگ ، که مربوط است به حس رنگ بعد از گذر از تاثیر محرک که به آن کنتراست گفته می شود.

 دیگری که تباین نامیده می شود ناشی از احساس بصری است که همان لحظه پس از قطع تحریک عامل خارجی حاصل میشود .

 بنا بر این توضیحات تصاویر دو گونه هستند، منفی و مثبت: احساس دیدن ِ رنگی مکمل آن رنگ که دیده شده همان پس تصویر منفی میباشد. مثلاً رنگ سبز که پس تصویرِ رنگ قرمز است . اگر رنگ احساس شده همان رنگ محرک باشد این پس تصویر مثبت میباشد. مانند رنگ قرمز که در فام و پس تصویر، همان رنگ قرمز است.

 

پس تصویر منفی هنگامی رخ میدهد که بعد از ذخیره شدن به یک محرک شدید، چشمها به یک سطح سفید خالی و یا خاکستری معطوف شوند، علت پس تصویر مثبت را تداوم روند شیمیایی در شبکیه پس از رفع اثر محرک، ذکر میکنند، درباره علت پس تصویر منفی، غالباً روند خستگی شبکیه را مطرح، می سازد.

 

2 : اثرات ذهنی رنگهای عینی: زمینه دیگر ملاحظه روانشناختی، به احساسهای معینی مربوط میشود که رنگهای عینی موجود در فضای اطراف و دکوراسیون داخلی در بیننده ایجاد میکنند؛ به عبارت دیگر در اینجا رابطه رنگهای عینی با اثرات ذهنی شان مورد بحث است .

مثلاً آشکاراست که برخی فامها، پیش آینده هستند و موجب می شوند که اشیا نزدیکتر به نظر آیند ؛ بر عکس، برخی فامها پس رونده هستند و موجب میشوند تا اشیا دورتر به نظر آیند . همچنین فامهای دارای طول موج بلندتر (مثل قرمز و نارنجی) گرمتر از فامهای طول موج کوتاهتر (مثل آبی و سبز) احساس میشوند .

احساس گرمی و سردی، پیش آیندگی وپس روندگی در واقع اثرات ذهنی رنگهای عینی هستند که از جنبه روانشناسی رنگ و نه از جنبه فیزیولوژیک رنگ، مورد بحث قرار میگیرد .

 

درباره تاثیر رنگها در چیدمان دکوراسیون داخلی ، دکوراسیون منزل و طراحی داخلی فضاهای اداری ، تجاری و .... میتوان اینگونه توضیح داد که:

 

همه ما اهمیت رنگها را بارها و بارها در زندگی و محیط اطرافمان حس کرده ایم .

این عنصر اساسی در چیدمان دکوراسیون منزل نیز نقش بسیار تأثیرگذاری دارد. بنابراین، با استفاده درست  از آن می توانیم خانه ای شاد و محیط کاری دل انگیز و امن داشته باشیم .

به همین دلیل لازم است زبان و معنای رنگها را بدانیم تا بدرستی از آنها استفاده کنیم . به طور کلی رنگها دو دسته اند : رنگهای اصلی که شامل زرد، آبی، قرمز هستند و رنگهای فرعی نظیر سبز، بنفش، نارنجی، زرد مایل به سبز، سبز مایل به آبی، آبی مایل به سبز، بنفش مایل به قرمز و ... که از ترکیب رنگهای اصلی به وجود می آیند .

البته، تقسیم بندی دیگری هم برای رنگها مطرح میشود . به این ترتیب که آنها را در دو گروه رنگهای گرم و سرد قرار می دهند .

برای تشخیص این مسأله باید در چرخه رنگ خطی از زرد به بنفش بکشید. رنگهایی مثل سبز و فیروزه ای که در ترکیب آنها آبی به کار رفته، در سمت چپ خط قرار دارند که به عنوان رنگهای سرد نامیده می شوند . این رنگها به طور کلی خاصیت آرام بخشی در دکوراسیون فروشگاه  دارند .

رنگهایی نظیر صورتی، نارنجی و ... در طرف راست خط قرار دارند و در ساختمان آنها قرمز به کار رفته که به عنوان رنگ گرم شناخته می شوند .

بنابر پژوهشهای متعدد، این گونه رنگها بیانگر احساسات مختلف هستند که از خوش بینی محضتا خشونت شدید را در بر می گیرد .

 

متناسب با فضای خانه از الگوهای هماهنگ زیر درچیدمان دکوراسیون منزل میتوان استفاده کرد:

 

1)الگوی تک رنگ در طراحی داخلی منزل : هنگامی که از یک رنگ خاص برای چیدمان فضای زندگی و کار استفاده کنیم از الگوی تک رنگ بهره مرده ایم.

 

2)شیوه استفاده از کنتراست در دکوراسیون داخلی : در الگوی کنتراست میتوانیم از دو رنگ متضاد مانند نارنجی و آبی استفاده کرده و بدین طریق فضایی متفاوت آنگونه که دوست میداریم ایجاد کرد .

 

3)الگوی استفاده از رنگهای مشابه : در این روش اگر رنگ سبز را انتخاب می کنید، می توانید برای تکمیل از رنگهای یشمی ، سدری و ... استفاده نمایید.

 

4)به کارگیری رنگهای مختلف در طراحی داخلی : این شیوه به صورت معمول زیاد استفاده می شود، اما باید توجه داشت در این روش، هماهنگی رنگها در دکوراسیون و چیدمان دقیق صورت بگیرد تا از نظر زیباشناسی دکوراسیون داخلی زیبا و چشم نواز باشد .

اعجاز رنگ در دکوراسیون داخلی

 

از آنجا که عنصر رنگ و لزوم انتخاب آگاهانه ی آن در معماری و دکوراسیون داخلی از اهمیت بالایی برخوردار است تصمیم گرفتیم مقالات علمی و تخصصی موجود در این رابطه را برای آشنایی هر چه بیشتر خوانندگان عزیز در این سایت قرار دهیم.

 

رنگ به عنوان یک زبان جهانی در دکوراسیون فروشگاه و .... احساسات را تحریک میکند، فرهنگها را شکل میدهد و پیش زمینه جهان ما را میسازد . رنگ تاثیر فیزیکی و روحی خاصی را بر روی افراد می گذارد و همچنین بر سیستم عصبی ، قدرت بینایی ، سیستم گوارش نیز تاثیر گذار است و افراد واکنشهای متفاوتی نسبت به رنگهای مختلف از خود نشان می دهند ، عکس العمل افراد به فاکتورهای متعددی نظیر فرهنگ ، جنسیت ، سن ، موقعیت احساسی و ذهنی ، به تجربه های خاص فردی بستگی دارد .

البته نوع و شدت این واکنش ها نیز منحصر بفرد است. رنگها دارای نیروی خاصی هستند و هر یک از طیفها یک احساس عمیق را در محیط القا می کنند . رنگ جزو جدایی ناپذیر و ضروری زندگی و محیط پیرامون انسانهاست زیرا با کمک آن میتوان احساسات خود را بیان کرد و حالاتی را با رنگ به وجود آورد که بتوان تأثیر لازم و مناسب خود را بگذارد.رنگ ها عمیقا بر حالات ، روحیه ، رفتار و روابط عمومی و اجتماعی تاثیر می گذارند و سبب می شوند فرد شدیدا احساس اعتماد به نفس ، امید و یا احساس نشاط و سرزندگی کند و همچنین این امکان وجود دارد که احساس کسلی و بی حوصلگی یا ناراحتی و اندوه را القا کند .

بنابراین به نقش و تاثیر انواع رنگها در محیط بایستی توجه داشت تا انتخابی صحیح و مفید داشته تا بتوان از محیط پیرامون خود لذت برد.

 در این مقاله سعی شده است به بررسی تاثیر رنگ بر دکوراسیون داخلی ونحوه کنار هم قرارگیری رنگ ها (ترکیب رنگ) در فضاهای مختلف پرداخته شود .

 

با ترکیب نورها میتوان رنگهای مختلف را ایجاد کرد . برای مثال، نور قرمز در ترکیب با نور زرد، رنگ نارنجی را به وجود میآورد . رنگی که بر اثر ترکیب دو رنگ دیگر به وجود آید را ترکیبی میگویند. (1) بعضی از رنگها، مثل زرد و ارغوانی، در صورت ترکیب شدن، همدیگر را خنثی میکنند و نور سفید میسازند .

 این رنگها را نیز رنگهای مکمل مینامند. (2) رنگ یکی از جالب ترین جنبه های دکوراسیون و طراحی داخلی است .

 

طراحان دکوراسیون امروزه بیش از هر چیز به سلیقه و روحیات ساکنین خانه توجه میکنند . هر یک از ما احتمالاً رنگهای مورد علاقه خود را میشناسیم و انتخاب و سلیقه ما اغلب بهترین راهنما برای انتخاب مجموعه رنگی مناسب برای محل زندگی و دکوراسیون منزل است . امروزه ثابت شده است رنگها براحتی روی سیستم عصبی، قدرت بینایی، سیستم گوارش، حالات روحی روانی افراد و اخلاق فردی آنها تاثیر میگذارند،

 

 بنابراین برای استفاده مفید از رنگ لازم است اثر روانشناختی آن را که میتواند در انتخاب دکوراسیون داخلی ، لباس، محیط و ... وارد عمل شود، درک کنیم . گاه به کارگیری رنگهای نامناسب ، تاثیرات منفی بر مذاهب، فرهنگها، خلق و خوی افراد و راندمان کاری گذاشته که در دراز مدت تاثیرات مخرب آن آشکارا به چشم میخورد .

طراحی داخلی و ساختمانی شامل کاربردی از بسیاری از عناصر بهم پیوسته از قبیل ، فضا ، شکل ، ساختار ، نور ، بافت می شود و یکی از تصمیمات مهم در مورد دکوراسیون داخلی رنگ و رنگ کاری میباشد (3) رنگ جزء مهمی در ایجاد سطح کیفی داخل ساختمان است، می بایست قبل از هرچیز طرح کلی رنگ را در روند طراحی مورد بررسی قرار داد .

بهترین رویکرد نسبت به انتخاب رنگ این است که آن را جزء مهمی در طراحی در نظر بگیرم به جای آنکه آنرا به شکلی سطحی و پیش پا افتاده بعد از اتمام کار مورد توجه قرار دهیم . در دکوراسیون فروشگاه طراحی موثر رنگ ها هیچ هزینه اضافی در ساخت و بازسازی ساختمان و دکوراسیون تحمیل نمیکند . فقط کافی است که آن را از جلوتر در دستور کار قرار دهیم .

بهترین کار اینست که رنگ های وسایل و دیوارها را به منظره جزئی در اهداف کلی طراحی در نظر بگیریم . آیا محیط باید آرام بخش یا شاد یا هیجان انگیز باشد ؟ آیا سطح داخلی باید یک پیش زمینه خنثی را برای اساس منزل داشته باشد و یا خود به تنهایی تند و چشمگیر به نظر برسد ؟

 

موفقترین طراحی های داخلی رنگها در مقابل اهداف کلی طراحی بسیار تاثیر پذیرند . اولین گام تعیین اهداف طراحی است . سپس مشخص کنید که آیا رنگ می تواند در پدید آوردن حالتی بکار رود یا به عنوان راه حلی برای مشکلات مربوط به طراحی داخلی عمل کند . رنگ، ابزار مناسبی برای جلب توجه به سوی جنبه های مطلوب و یا استتار جنبه های نامطلوب محیط است . 

نکات مهم در طراحی فروشگاهی و دکوراسیون مغازه

طراحی ورودی ساختمان در مراکز تجاری و فروشگاهی

 

ورودی ساختمان اولین چیزی است که در یک ساختمان مشاهده می شود و بیشتر مواقع با طراحی نمای ساختمان به صورت یکپارچه طراحی می شود

 اما  در ساختمان ها و مراکز تجاری و فروشگاه ها برای اینکه به رهگذران و خریداران نشان داده شود که ساختمان یک مجموعه تجاری برای بازدید عموم است حتماً باید برای ساختمان یک ورودی منحصر به فرد و جذاب دکوراسیون فروشگاه  تعریف شود تا عابران و مشتریان به سمت این مراکز کشیده شوند.

 

 استفاده از فرم های برجسته و مشخص نسبت به معماری محل و همچنین به کار گیری پرسیکتیو در طراحی حجم ورودی ساختمان و طراحی احجام شکسته و خالی و پر، از مواردی است که می توان در طراحی معماری ورودی ساختمانها و مراکز تجاری به کار گرفت.

 فضای ورودی در مجتمع های تجاری شامل دو قسمت است: ورودی سواره رو که برای دسترسی به پارکینگ طراحی میشود و ورودی پیاده که برای وارد شدن به داخل ساختمان تجاری میباشد.

 

 

 

 

در طراحی داخلی و دکوراسیون فروشگاهی، استفاده از طرحهای جذاب و همراه با خلاقیت در دکوراسیون داخلی ساختمان و حتی دکوراسیون مغازه ها و واحدهای تجاری می تواند به جذب مشتری و افزایش تمایل آنها به وارد شدن به مغازه ها کمک زیادی کند.

 

دکوراسیون داخلی هماهنگ با محیط و خلق فضاهایی در داخل ساختمان مجتمع که در آن بازدید کنندگان احساس آسودگی و آرامش نمایند از موارد دیگری ست که باید مورد توجه قرار گیرد. طراحی فضاهایی مانند لابی اصلی و مرکزی ، طراحی آب نماها و فضاهای سبز و محل استراحت رو باز در داخل مجموعه و طراحی و قرار دادن صندلی و نیمکت در فضاهای انتهایی که خارج از مسیر رفت و آمد خریداران و مشتریان باشد بسیار مناسب است تا افرادی که از خرید خسته شده اند بتوانند در این مکان ها مدت کوتاهی به استراحت بپردازند. همچنین باید در نزدیکی چنین فضاهایی، علاوه بر استراحت به منظور تجدید قوا و رفع گرسنگی، فست فود و رستوران و نیز کافی شاپ طراحی شود.

 

در طراحی دکوراسیون داخلی باید در نظرداشت تا کفپوش راهروها در برابر فرسودگی ناشی از رفت و آمد زیاد و استفاده از شوینده ها از مقاومت بالایی  برخوردار باشد ضمن اینکه باید از نظر زیبایی شناختی و جلوه بصری مناسب چنین فضایی باشد.

 

نورپردازی مناسب در طراحی مراکز تجاری و فروشگاهی

 

در مباحث معماری ساختمان های جمعی و عمومی مسئله نورپردازی دکوراسیون فروشگاه  از بعد علمی در نظر گرفته می شود ، این علم اگر با خلاقیت و هنر ترکیب شود از مسائل اولیه معماری و طراحی نیز کارا تر عمل خواهد کرد.

 

با توجه به اینکه احجام و اجسام به صورت طبیعی، نوری از خود ندارند و طراح دکوراسیون داخلی و نورپرداز باید با طراحی نورهایی مناسب و در رنگهای متفاوت با توجه به دکوراسیون و نوع و رنگ جسم ، ماهیت اصلی آنها را جلوه گر نماید، استفاده از نورهای مستقیم ، مات و یا غیر مستقیم فراخور هر فضا و همچنین استفاده از نورها و ابزارهای نوین نورپردازی که در بیرون ساختمان مجتمع و روی نما تابیده می شوند نیز میتواندبا ایجاد جلوه ای زیبا و خاص در شب، به زیبایی فضا کمک کند.

 

لازم به یاد آوری است که نورپردازی ساختمان رشته ای تخصصی در علم معماری می باشد که برای هر ساختمان نوعی از نورپردازی را می طلبد. استفاده از نورپردازی های ترکیبی و نور غیر مستقیم به فضا کمک می کند تا اجسام و دکوراسیون مغازه و واحدهای تجاری جلوه زیباتری ایجاد نمایند. بهتر است درون راهروها و مغازه ها از رنگ های ساده استفاده شود تا واحدهای تجاری و دکوراسیون مغازه ها بتوانند راحت تر خود را نمایان کنند.

فرش مناسب برای دکوراسیون چیست؟

 

۱) برای انتخاب فرش مناسب و ایده‌آل اولین قدم این است که نحوه استفاده از اتاق و دکوراسیون فروشگاه  و نوع کاربرد آن‌ را در نظر داشته ‌باشید.

برای مثال، فرشی که در یک اتاق پذیرایی پر رفت و آمد و یا در یک اتاق ناهارخوری شلوغ انداخته می‌شود، حتما باید قابلیت پا خور بودن را داشته باشد و برای استفاده‌های طولانی مدت و مقاوم بودن در برابر گرد و غبار انتخاب شود.

 

 ولی برای فضایی مانند اتاق خواب که مکانی برای استراحت است و چندان پر رفت و آمد هم نیست، می‌توانید از فرشی با جنسی لطیف و از طیف رنگ‌های روشن استفاده کنید. با استفاده از این نوع فرش فضای اتاق نیز ملایم تر و لطیف تر نمایان می‌شود.

 

۲) در دومین قدم بهتر است به سبک زندگی‌تان توجه خاصی داشته ‌باشید. اگر کودک نوپایی دارید، بهتر است از طرح‌ها و نقش‌هایی استفاده کنید که شلوغ و تیره هستند و کثیفی را نمایان نمی‌کنند. اگر از آن دسته افرادی هستید که خانواده کم جمعیت دارید و عادت به رفت و آمد و شلوغی ندارید، بهتر است از فرشی که دارای نقوش کم و به رنگ روشن است، استفاده کنید.

 

۳) توجه داشته باشید که فرش های تک رنگ تیره، مانند آبی نفتی، مشکی یا قهوه‌ای مایل به شکلاتی به سادگی لکه‌های روشن و یا دوده‌ها را نمایان می‌کنند و فرش‌هایی که دارای رنگ‌های بسیار روشن هستند، مانند سفید و یا کرم گرد وغبار و جای پا را نشان می‌دهند. اگر فرش مناسب برای محوطه بیرونی خانه می‌خواهید، بهتر است محیط خارج خانه و میزان آلودگی را در نظر بگیرید تا فرش جلوی در کثیف نمایان نشود.

 

 

۴) اگر فضای کوچکی در خانه دارید و می‌خواهید بزرگ‌تر نمایان شود، بهتر است از فرش‌هایی که دارای رنگ‌های روشن هستند، استفاده کنید و بالعکس اگر فضای خانه‌تان بسیار بزرگ و کم اثاثیه جلوه می‌کند، بهتر است که از فرش‌هایی استفاده کنید که دارای رنگ‌های تیره هستند.

 

 

۵) آن دسته از فرش‌هایی که دارای چند رنگ مختلف هستند و یا طرح‌هایی تو در تو دارند، ذرات کوچک، غبار و خاک را کمتر از دیگر فرش‌ها نشان می‌دهند. اگر خانه‌ای دارید که در معرض گرد و غبار و دوده قرار دارد، بهتر است یکی از همین انواع فرش‌ها را انتخاب کنید.

 

 

۶) به نحوه استفاده و نوع کاربرد فرش‌ها بسیار توجه داشته ‌باشید. به یاد داشته ‌باشید، آن دسته از فرش‌ها که در بافت‌شان نایلون به کار رفته است و به اصطلاح فرش‌های نایلونی نامیده می‌شوند، بسیار با دوام و در برابر تغییر شکل بسیار مقاوم هستند و به نسبت دیگر فرش‌ها قیمت ارزان‌تری هم دارند.

 

 تنها ایرادی که این دسته از فرش‌ها دارند این است که گرد و خاک را به سادگی به اطراف منتقل می‌کنند.

 

۷) فرش‌های پشمی دارای ماندگاری زیادی هستند و در برابر عوامل محیطی مقاومت بالایی دارند؛ اما گرد و خاک به سختی از آنها جدا می‌شود.

 

۸) فرش‌های اکرلیک و پولی استر ممکن است خرده‌هایشان از آنها جدا شود و مناسب دکوراسیون فروشگاه نیستند.

هنری بنام جذب مشتری!

فیروزه شموسی

 

بطور طبیعی هرکدام از ما روزانه با مخاطبان مختلف ارتباط برقرار میکنیم و متناسب با تک تک ارتباطهایمان کنش و واکنشهایی نیز از خود بر جای می گذاریم.

جذب رفتارهای مثبت می شویم و از انسانهای پردافعه بطور ناخودآگاه دور می شویم. این قاعده در همه تعاملات نیز صادق و نیز در دکوراسیون فروشگاه است .

 یک کاسب مردمدار و خوش رفتار از این طریق به کسب و کار خود کمک میکند و...

 

 

در اینجا به چند نمونه از کنشها و واکنشها اشاره وسپس بحث را با یک نتیجه خاتمه می دهیم.

 

 

رستوران:

 

 

چندشب پیش به همراه دوستانم جهت صرف شام به یکی از رستورانهای تقریبا معروف شهر رفتیم .سالن رستوران به شدت گرم بود بنابراین میزهایی را انتخاب کردیم که به هوای خنک کولر نزدیکتر باشد.

 

 

برای سفارش غذا باید به صندوقدار مراجعه و بعد از پرداخت وجه غذایمان را تحویل می گرفتیم .از طرفی متوجه شدیم که کیفیت غذا نیز اصلا مطلوب نیست.

دکوراسیون فروشگاه نامناسب و  مدیر رستوران را دیدیم و با زبانی ملایم و دوستانه همه کاستیها وایرادها را به ایشان گوشزد کردیم اما در کمال ناباوری ایشان شروع به توجیه موارد یاد شده کردند و حتی حاضر به عذرخواهی نشدند.واکنش طبیعی ما کاملا مشخص بود.

تصمیم گرفتیم هیچ وقت به آن رستوران نرویم و کیفیت بد غذا وتعامل بدتر مدیر آن را نیز به اطلاع همه دوستان و آشنایان برسانیم.

 

به زبانی ساده رستوران مذکور را تحریم وبعبارتی تنبیه کردیم.

 

 

 

بانک:

 

 

پدر دوستم بعداز سالها خدمت بازنشسته شد و میخواست مبلغی را که بابت بازنشستگی دریافت کرده را جهت آینده خود (ایام پیری وبیماری) در بانک سپرده گذاری کند، به همین منظور وارد بانک شده وهمچون همه مراجعه کنندگان نوبت گرفتند .

پس از ساعتی انتظار شماره ایشان قرائت شد و به باجه مراجعه کرد. همان موقع یکی از مشتریان بانک با مقدار زیادی پول نقد به همان باجه مراجعه کرد و کارمند نیز بدون توجه به حق و حقوق مشتری جدید ضمن تبادل سلام واحوالپرسی گرم که از حدود طبیعی خارج بود، مبالغ مزبور را تحویل واقدام به شمارش و دسته بندی آنها کرد.

 

 انگار نه انگار که روبروی خود مردی قانونمند را می دید. این رفتار توهین آمیز پدر دوستم به شدت ناراحت کرد لذا به رییس شعبه مراجعه و برغم اینکه آقای رییس در کمال ادب و احترام عذر خواهی خود را بابت رفتار آن کارمند اعلام نمود اما هرگز نتواست پدر دوستم را در سرمایه گزاری آن بانک متقاعد کند.

 

 

فروشگاه:

 

 

برای خرید پارچه وارد مغازه ای شدم. باصدای بلند سلام کردم و فروشنده بدون جواب سلام من همچنان به مکالمه تلفنی خود ادامه داد،

چند دقیقه صبرکردم هنوز صحبت ایشان ادامه داشت بنابراین ازایشان سوال کردم فلان پارچه را دارید؟

 

و ایشان با حرکت ابرو به من فهماند که ندارند ،پس مغازه خارج شده و به خودم قول دادم که دیگر هیچ وقت از آنجا خرید نکنم.

 

 

پزشک:

 

 

با درد شدید به مطب یکی از پزشکان معروف شهر مراجعه کردم ، منشی نوبت سه ماه بعد را به من داد.

از ایشان خواهش کردم ولی فایده ای نداشت ،بناچار وبدلیل شرایط خاصی که در ان قرار داشتم، بدون هماهنگی وارد اتاق پزشک شدم و از ایشان خواهش کردم به عنوان آخرین نفر مرا بپذیرد. متاسفانه با اینکه پرونده پزشکی من نزد همان پزشک بود گفت که همان چیزی که منشی به شما اعلام کرد، نظر من است ،پس ازاتاق من بیرون بروید!

باناراحتی ودرد از مطب خارج شدم و یاد قسم مخصوص پزشکان افتادم که درهر زمان ومکان باید به بیماران خدمت کنند.

بهرحال روز بعد همسرم با تهیه یک بلیط چارتری گرانقیمت برای درمان مرا راهی پایتخت کرد.

 

وقتی وارد مطب پزشک متخصص معروف با یک روز نوبت (نه ٦ماه) شدم، پزشک پس از سلام واحوالپرسی، متوجه محل سکنتم شدو درفضایی کاملا تعریف کرد که درزمان خدمت سربازی انجا بوده وکلی خاطره از آن شهر دارد.

 

 

ایشان پس معاینه وتجویز دارو کارت ویزیت خود را به من داد واز من خواست که اگر نیازی شد حتما با ایشان تماس بگیرم...

 

 

حالا بایدبه قضاوتی منطقی ودقیق بنشینیم واین سوال را مطرح کنیم

 

 

که کدام پزشک قابلیت انتخاب واحترام دارد.

 

 

متاسفانه روزانه همه مابا تعدادی از فروشندگان خوش اخلاق ویا تعداد بد اخلاق برخورد میکنیم

 

 

اما باید بدانیم برای رونق وتوسعه کسب وکار خود وبقاء واستمرار باید ازشیوه های نوین نحوه ارتباط با مخاطبین واصول درست بازاریابی استفاده کنیم و هرگز فراموش نکنیم یک مشتری راضی با حداقل چهار یاپنج نفر ارتباط دارد و صحبت میکند

 

 اما یک مشتری ناراضی با هفت الی سیزده نفر در ارتباط است و صحبت می کند ومیتواند ایده منفی خود نسبت به یک مخاطب را به دیگران منتقل و منجر به ریزش بخشی از فرصتهای اقتصادی آن مخاطب شود...

 

 

 

روزنامه سرآغاز

 

 

چهارشنبه بیست و دوم مهرماه1394