ساختمان تکنیکال

تکنولوژی های ساختمانی و مدرن

ساختمان تکنیکال

تکنولوژی های ساختمانی و مدرن

شناخت متریال های دکوراسیون مغازه

 

 

دکوراسیون مغازه علم و تجربه ای است که می توان با استفاده از آن فضای داخل فروشگاه را هم برای مشتریان و هم برای فروشندگان به فضایی دلنشین و راحت تبدیل نمود.

همانگونه که قبلا اشاره شد مراحل دکوراسیون فروشگاه شامل طراحی، و اجرای دکوراسیون می باشد. در اینجا از فاز طراحی صرف نظر می کنیم و در فاز اجرا کمی به جزئیات بیشتر می پردازیم و می خواهیم انواع متریال را به صورت خیلی خلاصه برای یک فروشگاه بررسی کنیم.

 

ابتدا از کف مغازه شروع می کنیم:

 

کف مغازه می تواند به طور معمول سنگ، سرامیک، کفپوش، لمینیت (یا پارکت تمام چوب) و به طور غیر معمول موکت، بتون، سیمان، موزایک دکوراتیو و … باشد که ما متریال های معمول را مورد بررسی قرار می دهیم.

 

برای انتخاب کف، نوع زمینه فعالیت مغازه بسیار مهم است، به عنوان مثال برای مغازه پوشاک بهتر است کف فروشگاه سرامیک و یا لمینیت باشد. برای مغازه های صنعتی و نمایشگاه اتومبیل و …، انتخاب سنگ مناسب تر است.

سنگ ها طبیعی و بسیار زیبا هستند ولی مشکلات خود را نیز برای دکوراسیون مغازه دارند. سرامیک ها چون به صورت صنعتی تولید می شوند از نظر زیبایی و یکنواختی بسیار زیبا هستند.

لیمنیت ها نیز برای فروشگاه پوشاک ایده آل هستند اما متاسفانه با توجه به اجناس موجود در بازار ایران پس از مدتی استفاده از آنها در محل ها تجاری به مرور زمان رنگ آنها از بین می رود. استفاده از پارکت خوب نیز شاید با توجه به قیمت بالا توجیه اقتصادی نداشته باشد.

 

سقف:

 

سقف ها می توانند دکوراتیو و یا ساده باشند. استفاده از سقف کاذب کناف بسیار ایده مناسبی است. شما می توانید سقف ها را به صورت تایل های 60 در 60 همانند واحد های اداری و بانکها اجرا کنید و برای نورپردازی آنها از مهتابی های 60 در 60 استفاده کنید که بسیار معمول هستند.

این نوع سقف از ساده ترین و ارزانترین نوع سقف کاذب به شمار می رود.

 

نوع دیگر ، سقف های دکوراتیو هستند. این نوع سقف ها با استفاده از پنل های گچی که در ایران به خاطر مارک شرکت تولید کننده به کناف معروف شده اند ، طراحی و اجرا می شوند.

 در طراحی سقف دست طراح باز خواهد بود تا هر مدل سقفی که بخواهد طراحی کند. این نوع سقف به راحتی و بسیار سریع قابل اجرا می باشد (به شرط اینکه اجرا کار آن  تمیز کار و با تجربه باشد)

 

طراحی نورپردازی سقف:

 

نورپردازی سقف می تواند به صورت توکار و روکار باشد. نوع توکار موقعی کاربرد دارد که سقف ما به صورت کاذب باشد و محلی برای قرار دادن نور بتوان در آن تعبیه کرد. نور روکار نیز بر روی سقف نصب می شود و قابل چرخش به هر جهتی برای دکوراسیون فروشگاه می باشند.

نورها از نظر زاویه نور پردازی دارای دو نوع نور نقطه ای (Spot light) و نور پخش (luminous) ی باشند که هرکدام از این دو نوع در طراحی نورپردازی کاربرد خاص خودشان را دارند و به تنهایی باعث زیبایی نخواهند شد.

 

نوع چوب (لترون / ام دی اف / هایگلاس / پلی استر / پولیش / روکش چوب /تمام چوب) :

 

نوع لترون ارزانترین ورق از نوع خانواده ام دی اف می باشد که مغزی آن از نئوپان و رویه آن روکش پی وی سی می باشد. این نوع ورق به ظاهر شبیه ام دی اف می باشد ولی از نظر کاربرد و کیفیت با ام دی اف متفاوت است.

 

نوع ام دی اف نیز شامل نوع های مختلفی می باشد که از ام دی اف ساده با طرح های مختلف گرفته تا ام دی اف هایگلاس که به صورت براق تولید می شوند. قیمت ام دی اف ارتباط مستقیمی با شرکت تولید کننده و کیفیت آن دارد. نوع هایگلاس نیز بر اساس کیفیت و کشور سازنده قیمت گذاری می شوند.

 

هایگلاس ها زیبا هستند و تنوع رنگی بالایی دارند ولی از نظر سایز از ورق های ام دی اف کوچکتر هستند لذا قیمت نهایی پروژه گرانتر خواهند شد. همچنین به مرور زمان خش پذیر هستند. دقت کنید نوع بی کیفیت آن نیز در بازار ایران وجود دارد.

 

اما دو نوع دکور نیم پلی استر و تمام پلی استر (پولیش). این دو نوع به این گونه تولید می شوند که ابتدا ام دی اف خام به شکل ها و ابعاد مورد نظر ساخته می شوند سپس مراحل یتونه و نقاشی پلی استر شروع می شود که پس از چندین مرحله نقاشی و پولیش شدند کار نهایی تولید می شود. این نوع کار جزء بهترین و با کیفیت ترین دکورها می باشند به طوری که در اکثر فروشگاه های دنیا از این سبک استفاده می کنند. تنها مشکل این روش قیمت بالا به دلیل هزینه بالای رنگ و زمان تولید بیشتر به دلیل خشک شدن و رنگ مجدد می باشد. البته تولید این روش به خاطر پیچیدگی و ظرافت ، کار و تخصص هر دکوراتوری نیست و می بایست تما از افراد با تجربه استفاده کنید تا خروجی مورد نظر را بدست آورید. نوع پولیش بسیار زیبا می باشد که به صورت تمام پلی استر تولید می شود.

 

ورق های روکش چوب نیز همان ورق های ام دی اف خام هستند که لایه های نازک چوب طبیعی به روشهای مخصوصی بر روی آنها پرس می شوند و شما می توانید بهترین چوب درختان دنیا را در دکور خود استفاده کنید. این روکش ها لایه های نازک از همان درخت هستند که در بازار موجود هستند.

 

اما بهترین و زیبا ترین نوع دکور که دکوراسیون مغازه تمام چوب است. در این روش ما فقط با الوار و تنه های درخت طبیعی سر و کار داریم.

این الوارها که وارداتی هستند ابتدا برای پاک سازی در اسیدهای مخصوص اشباع می شوند، سپس برش داده شده و برای مونتاژ و رنگ آمیزی آماده می شوند. چوب ترمو یکی از این نوع چوب ها می باشد. قیمت این چوب ها بالا می باشد.

 

متریال های فلزی:

 

انتخاب متریال فلزی به منظور استحکام طبقات و زیبایی انجام می شود. و انتخاب آن ارتباط مستقیمی با سلیقه طراح دارد. استفاده از استیل، آهن و … می توانند زیبایی به سزایی در دکور مغازه شما داشته باشند.

نکاتی ساده در مورد طراحی داخلی خانه

 

اگر نسبت به فضای داخلی خانه خود احساس خوبی ندارید، لازم است با یک طراح خوب مشاوره کنید. حال شما می توانید قبل از مشاوره خود نیز استارت کار را بزنید.

مهم اینست که اولین و آخرین قدم در طراحی داخلی استفاده بهینه از فضا و راحتی شما  در دکوراسیون فروشگاه و خانه است. در زیر مواردی به آن اشاره شده است که می تواند کمک بسیار مناسبی برای شما باشد.

 

مد را فراموش کنید

 

مد ها با فراگیر شدن بازار طراحی داخلی را تحت تاثیر خود قرار می دهند. اگر توانایی مالی و یا زمانی طراحی مجدد محل خود را ندارید از مد پیروی نکنید.

مدها می توانند از نوع طراحی، نوع متریال ها و حتی رنگ های خاصی باشند.

 

دیوارها محل مناسبی برای دکوراسیون هستند

 

دیوار های خالی  در دکوراسیون فروشگاه را بپوشانید. در طراحی دکوراسیون اتاق ها از فضای دیوار ها کمک بگیرید. از آینه، قاب عکس، آویز و … می توانید بر روی دیوار ها استفاده کنید.

 

برای گرمای فضا از قالیچه استفاده کنید

 

شما می توانید از قالیچه برای گرما بخشیدن به فضا استفاده کنید. از قالیچه برای پوشاندن سنگ و سرامیک می توانید استفاده کنید.

 

در چیدمان نظم را رعایت کنید

 

چیدمان صحیح در فضای داخلی حس آرامش را به افراد می دهد. محل های عبور افراد را در چیدمان در نظر بگیرید. حذف وسایل اضافی کمک موثری برای چیدمان مناسب به شمار می رود.

 

از نور پردازی غافل نشوید

 

نور پردازی تاثیر خاصی بر روی طراحی داخلی دارد. میزان نور بستگی به سلیقه افراد دارد. برخی کم نور و برخی پر نور می پسندند. با استفاده از نورپردازی می توانید فضاها را از یکدیگر تفکیک کنید.

 

پرده ها را تغییر دهید

 

شما می توانید با طراحی و نصب یک کتابخانه فضای نشمین خود را به کلی تغیر دهید. از شمع ها در تغییر دکوراسیون خود استفاده کنید.

استفاده از مجسمه ها در سبک های مختلف می تواند تاثیری خوبی بر روی دکوراسیون شما داشته باشد. استفاده از قاب عکس هم گزینه خوبی خواهد بود.

 

از پرده ها غافل نشوید

 

پرده ها جلوه خاصی به فضای داخلی می دهند. می توان با استفاده از پرده ها نور ورودی را کنترل نمود. پرده ها گزینه خوبی برای ایجاد ارتباط هارمونیک بین اجزای خانه را دارند.

طراحی داخلی – شروع تا اجرا

 

در گذشته ای نه چندان دور قبل از بوجود آمدن مفهوم طراحی داخلی، فضاهای داخلی قسمتی از تولید ساختمان محسوب می شد.

با ورود مفاهیم جدیدتری همچون استفاده بهینه از فضا، شاخه ای به نام معماری داخلی شکل گرفت. 

 

معماری داخلی با در نظر گرفتن فضاهای داخلی خود به شاخه های تخصصی تری همانند طراحی داخلی تقسیم شد.

 زندگی مدرن، تقاضا برای فضاهای بهینه تر، رشد روز افزون متریال های مدرن، و … همه و همه باعث بوجود آمدن مفهومی به نام طراحی دکوراسیون داخلی شد.

طراحی دکوراسیون داخلی ودکوراسیون فروشگاه  با تکیه بر زندگی افراد، روحیات، میزان فضای موجود، و دیگر ابعاد با هدف راحتی افراد شکل گرفت.

 

معماری از گذشته در زندگی ایرانیان وجود داشته است که این را می توان در بناهای تاریخی به وضوح دید. اما این علم با نگرشی نوین  در قرن 19 در جهان مطرح شد.

 

تعاریف متعددی برای طراحی داخلی وجود دارد اما تمامی تعاریف بیانگر این دو موضوع هستند: راحتی افراد با مدیریت فضاها، استفاده بهینه از فضا با حداقل منابع.

 

قبل از شروع به طراحی داخلی نیاز به مشاوره طراحی دارید، طراحی داخلی از طراحی چیدمان آغاز شده و شامل طراحی نورپردازی نیز می شود.

 

دکوراسیون مغازه – از ایده تا اجرا

 

تغییرات در دکوراسیون مغازه برای جذب مشتریان بیشتر امری بی بدیل است. شاید برای شروع این تغییرات کمی اطلاعات همانند این که یک دکور مغازه چه قدر هزینه دارد؟ چه قدر زمان می کشد تا دکوراسیون مغازه آماده شود؟ چه نوع طرحی مناسب فضای داد و ستد شما است؟ و … نیاز داشته باشید. برای انجام دکوراسیون مغازه نیاز به علم و تجربه در کنار یکدیگر است. علم به تنهایی فقط فضایی زیبا به وجود خواهد آورد و غیر کاربردی و دکوراسیون تجربی بیشتر بر روی استفاده بهینه از فضا تمر کز دارد و نه زیبایی.

 

برای داشتن یک دکور مناسب برای مغازه و فروشگاه، ابتدا می بایست فضای موجود با توجه به نوع کاربرد فروشگاه طراحی شود. در طراحی داخلی مغازه ، ابتدا پلان موجود در نظر گرفته می شود، و با توجه به اطلاعات اولیه در مورد تعداد و تنوع محصولات ، میزان نور مورد نیاز و تعداد مشتریان و … فاز اول طراحی آغاز می شود. طراحی داخلی مغازه ایده آل می بایست هم زیبایی و هم کاربرد یک دکور خوب را در نظر بگیرد.

 

طراحی دکوراسیون مغازه کمی با طراحی دیگر فضاها همانند اداری و مسکونی متفاوت است. شما باید علاوه بر نیازهای صاحب مغازه ، نیازهای مشتریان را نیز در نظر بگیرید. نور پردازی باید به گونه ای باشد که جلوه خاصی به محصولات بدهد، فضا باید راحتی مشتریان را بوجود آورد. حتما طراح باید تجربه و شناخت کافی نسبت به فضاهای تجاری را داشته باشد.  طراح باید دسترسی به ویترین برای نظافت راحت ا در نظر بگیرد، فضای ورود و خروج را به گونه ای طراحی کند که مشکلی برای ورود و خروج افراد به وجود نیاید و … موارد بسیار دیگری که یک طرح را با طرح دیگر متمایز می کند.

 

هزینه دکوراسیون فروشگاه بر اساس نوع طراحی برآورد می شود، این بدین معناست که ابتدا باید فاز طراحی به صورت کامل انجام شود سپس می توان به صورت ریز به ریز برآورد های لازم را انجام داد. هزینه نهایی متشکل از کف مغازه، سقف، نورپردازی، نوع چوب طبقات، شیشه ها، یراق آلات، و برند تمامی اجناس در نظر گرفته شده، می شود.

 

زمان اجرای دکوراسیون مغازه نیز ارتباط مستقیمی با نوع طراحی آن دارد. در تغییر دکوراسیون نمی توان مدت زیادی مغازه را تعطیل نمود، به همین خاطر قبل از شروع، حتما با یک طراح و مجری خوب مشاوره کنید. شما می توانید با روش های مختلفی ای تغییرات را مدیریت کنید تا در کمترین زمان ممکن دکوراسیون مغازه شما انجام شود.

 

در انتخاب متریال ها حتما دقت کنید، دکوراسیون مغازه چیزی نیست که بتوان هر ساله انجام داد، بنابراین از متریال هایی استفاده کنید که علاوه بر زیبایی طول عمر مناسبی هم داشته باشند.

 

طراحی حرفه ای دکوراسیون مغازه

 

دکوراسیون مغازه یا دکوراسیون فروشگاه عامل بسیار مهمی جهت جذب مشتریان است. نحوه طراحی مغازه ارتباط مستقیمی با نوع، تعداد و ابعاد محصولات و متراژ مغازه دارد.

در مغازه های کوچک همانند مغازه شال و روسری و یا فروشگاه پوشاک زنانه که تنوع بسیاری از محصولات وجود دارد، می بایست از تمامی فضاها به صورت بهینه استفاده نمود.

در این نوع مغازه ها می توان در فضاهای غیر قابل استفاده از کمد و کشو های بازشو و یا در برخی موارد از آینه استفاده نمود. در واقع یک دکوراسیون ایده آل آن دکوری است که علاوه بر زیبایی از فضای داخلی به صورت بهینه استفاده کرده باشد.

 بیان این نکته نیز ضروری است طراحی مغازه با طراحی داخلی فضاهای مسکونی و اداری کاملا متفاوت است چرا که علاوه بر راحتی فروشندگان، راحتی مشتریان نیز باید در نظر گرفته شود.

 

دکوراسیون مغازه یا فروشگاه به دو قسمت دکوراسیون داخلی مغازه و طراحی ویترین مغازه تقسیم می شود که طراحی ویترین مغازه اولین مرحله جهت جلب توجه مشتری می باشد و بعد از ورود مشتری به داخل مغازه این دکور مغازه است که باعث می شود علاوه بر زیبایی، مشتریان بتوانند به راحتی از محصولات دیدن کنند.

طراحی دکور مغازه عموما شامل استانداردهای اولیه است که در اکثر طراحی ها باید لحاظ شود اما در برخی موارد طراحی می تواند علاوه بر رعایت اصول استاندارد ها کمی فراتر رفته و نیازهای آتی مشتریان را در نظر بگیرد.

در طراحی دکور مغازه پوشاک زنانه, دکور مغازه باید به گونه ای باشد که با هدف جلب توجه خانم ها طراحی شده باشد. در این نوع طراحی دکور مغازه بهتر است از رنگ های زنانه، نور پردازی ملایم و المان های دیگری که مورد توجه خانم ها است استفاده شود.

 در کل باید گفت طراحی مغازه همانگونه که اجناس را بر اساس سلیقه مشتریان در ویترین می چینیم می بایست بر اساس سلیقه مشتریان انجام شود.

 

 

مراحل طراحی مغازه شامل ایده پردازی, طراحی دکور مغازه, ساخت و اجرا می باشد.

در مرحله ایده پردازی, تمامی نیازهای فروشندگان و مشتریان (چه از بیرون و چه مشتریان داخل فروشگاه) در نظر گرفته خواهد شد، سپس در مرحله طراحی, این ایده ها توسط نرم افزار های سه بعدی شبیه سازی شده و پس از اعمال اصلاحات مراحل ساخت و اجرای دکور مغازه آغاز خواهد شد. (شایان ذکر است با توجه به سابقه اجرایی این مجموعه, در مورد فضای مورد نظر حداقل چند طرح پیشنهادی وجود خواهد داشت.)

 

از آنجایی که مغازه محلی برای کسب درآمد است و نمی توان آن را برای مدت طولانی بسته نگاه داشت، لذا اجرای دکور باید در کمترین زمان اجرا شود.

 

 

دکوراسیون فروشگاه فقط بدین معنا نیست که شما یک مغازه زیبا داشته باشید بلکه علاوه بر زیبایی, می بایست راحتی مشتریان نیز در نظر گرفته شود.

امروزه در طراحی  دکوراسیون فروشگاه و مغازه از راحتی مشتری نیز فراتر رفته و با تحلیل رفتارهای آنان سعی دارند که به گونه ای دکوراسیون فروشگاه را طراحی کنند تا بتوانند نیازهای آتی مشتریان را مرتفع سازند.

 به عنوان مثال با بررسی رفتار صد مشتری در می یابند که عده زیادی از آنان علاه بر خرید کفش، جوراب نیز خریداری می کنند و این اطلاعات کمک بسیار ارزنده ای برای طراحی مغازه است تا چیدمان محصولات به درستی صورت پذیرد.

شکل گیری طراحی داخلی کافه و کافی شاپ در جهان

 

گستره ی قابل توجهی از اصطلاحات آشنا برای شرح آن دسته از مکان هایی که در آنها انواع نوشیدنی و غذا در طول روز یا شب سرو می شود وجود دارد.

 اصطلاحات کافه تریا، کافه و کافی شاپ همگی در اشاره به طیف مکان هایی به کار می رود که معماری و سبک دکوراسیون فروشگاه داخلی آنها بر اساس نوع نوشیدنی و غذا که سرو می شود چیدمان می شوند.

این نمود از یک سو تعیین کننده ی یک موقعیت نسبتا جدید است که در آن زمانی که یک فرد یا گروهی از افراد تصمیم می گیرند که نوشیدنی میل کنند و همزمان گپ و گفت و گوی کوتاهی هم داشته باشند، می توانند مکانی مناسب رده ی سنی و یا متناسب با گروه اجتماعی و فرهنگی خود انتخاب کنند و از سوی دیگر، تعیین نامهای مختلفی برای این مکان نشان می دهد که طراحان دکوراسیون داخلی تلاش می کنند ویژگیهای متنوع نوشیدنیها و غذاهایی که در این محل مذکور عرضه می شود را پر رنگ تر سازند.

 

شاید در بیست سال اخیر ماهیت "پیوند میان گروه های مختلف" دلیلی برای تجربه های فراوان در طراحی داخلی چنین مکان های جمعی در قالب طرح های اولیه، نحوه ی چیدمان آنها، سبک و آرایش آنها باشد. تکامل تدریجی در این حوزه به صورت پیوسته بوده و بدیهی ست که این تکامل، سایر مکان های جمعی را نیز شامل می شود.

 مکان هایی همچون رستوران که در آنها راه حل های معماری در مقایسه با مکان هایی که افراد تنها به منظور نوشیدن در آنجا متوقف می شوند، نقش مهم تری را ایفا می کنند.

 

از دهه ­ی 1980 به بعد، طراحان دکوراسیون در ارتباط با این مکان ها به عنوان مراکزی که دارای تاثیرگذاری اجتماعی بر نحوه ­ی رفتار افراد جامعه بوده، برخورد می کنند؛ در این مکان ها انواع تنظیمات استاندارد معماری –همچون پرده­ ی پشت صحنه در تئاتر- به کار می رود تا زمینه ای مناسب برای گرد­هم­ آیی­ های اجتماعی فراهم آورند.

 بنابراین باید توجه داشت که این مکان ها به طور عمده جهت مطابقت با ایده­ ی اجتماعی گروه مخاطب(کاربران) طراحی می شوند و همین امر می تواند دستاویز یا بهانه ای برای معرفی عناصر منعطف طراحی به طیف گسترده ای از مخاطبان عام و خاص باشد.

 از یک دیدگاه چنین بیان می شود که دقیقا بعد از طراحی کافه­ ی کاستس (Café Costes) توسط فیلیپ استارک، این مکان به عنوان یک معیار –حداقل در قالب گرایش های وابسته به سبک- قلمداد شد و این دسته از مکان های جمعی تبدیل به کارگاههای طراحی شدند؛

 

همین جا بود که ایده های عمومی که ناشی از مبله کردن­های سفارشی با بلند پروازی­های نسبتا سطحی بود، به سرعت جای خود را در این عرصه باز کرد.

 

 در حال حاضر طراحان داخلی و دکوراسیون فروشگاه به عنوان کارشناسان و صاحب نظرانی هستند که عقاید جدیدی در حوزه ی سلیقه را مطرح و آخرین تغییرات در ارتباط با سبک و شیوه های رفتار اجتماعی را بیان می کنند. بدین سان طراحی کافه به مرحله ای از تولید متمرکز و نوسازی وارد شد که تا کنون هیچ نشانه ای از تضعیف در آن نمایان نیست.