ساختمان تکنیکال

تکنولوژی های ساختمانی و مدرن

ساختمان تکنیکال

تکنولوژی های ساختمانی و مدرن

روش های ساده برای طراحی اتاق نشیمن

اتاق نشیمن‌

 

1. عکس های‌ خانوادگی‌ خود را از آلبوم هابیرون بیاورید .

 از یک‌ قاب ‌عکس بزرگ‌ خالی‌ یا یک آیینه‌ استفاده‌ کنید و تعدادی‌ از آنها را با سنجاق‌ به‌ قاب‌ وصل‌ نمایید.

2. قفسه‌های‌ کتاب‌ فقط‌ برای‌ کتابها نیستند !

برای طراحی دکوراسیون داخلی می‌ توانید آنها را با هر شی دیگری‌ که‌ دوست‌ دارید ، به خصوص‌ ظروف‌ سفالی‌ و چوبی و‌ قاب عکس تزیین ‌کنید .

 

3. از پارچه‌های‌ رنگی‌ بلند یا روسری ، با انداختن روی میله پرده ، به عنوان پرده استفاده کنید .

4. یک‌ جام‌ ورزشی‌ یا یک‌ یخدان ، می ‌تواند نقش یک‌ گلدان‌ را برای‌ شما بازی کند .

5. یک‌ چهار پایه‌ چوبی‌ قدیمی‌ را می‌ توانید کنار مبل‌ نشیمن‌ برای‌ گذاشتن‌ کتاب هایی‌ که‌ می‌ خوانید ، قرار دهید .

6. اسباب‌ و وسایل‌ اتاق‌ نشیمن‌ خود را نزدیک‌ به‌ هم‌ قرار دهید تا محیط صمیمی ‌تر و گرمتر جلوه‌ کند .

7. گاهی‌ می ‌توان‌ از پارچه‌هایی‌ که‌ در منزل‌ است‌ به‌ جای‌ روکش‌ مبل‌ راحتی‌ استفاده‌ کرد تا تغییری‌ در نمای‌ آن‌ داده‌ شود .

 کافی‌ است‌ آن‌ را روی‌ مبل‌ پهن‌ کنید و گوشه‌ های‌ آن‌ را لابه‌لای‌ درزها فرو ببرید .

8.برای طراحی دکوراسیون داخلی تعدادی‌ شمع ‌ در اشکال ‌مختلف‌ را جمع ‌آوری‌ کنید و کنار پنجره‌ یا روی یک میز قرار دهید.

9. روی‌ یک‌ طاقچه‌ را پر از مجسمه‌ های‌ کوچولوی‌ زیبا یا بشقاب‌های‌ قدیمی‌ کنید.

 

 

 

نکاتی در مورد اوپن آشپزخانه

اگر آشپزخانه اوپن دارید، باید هنگام چیدمان و مرتب کردن وسایل آن به برخی نکات، توجه داشته باشید. این آشپزخانه ها برخلاف آشپزخانه های قدیمی، از سمت سالن پذیرایی دید دارند و به همین علت، مرتب چیدن وسایل آشپزخانه در دکوراسیون پذیرایی هم تاثیرگذار است... و اما بعد: ...

 

۱) رنگی که برای کابینت ها و دیوارهای آشپزخانه اوپن انتخاب می شود باید به گونه ای باشد که لک ها را به سرعت نشان ندهد. کف آشپزخانه هم باید از جنسی باشد که به آسانی تمیز شود. نورپردازی خوب و هود مناسبی که بتواند به خوبی هوای آشپزخانه را تهویه کند نیز از ضروریات آشپزخانه های اوپن است.

۲) از گذاشتن ظروفی مثل قابلمه ها و وسایل برقی در محل هایی که از محل استقرار مبلمان قابل دیدن هستند، خودداری کنید. بهتر است قابلمه ها و وسایل برقی را درون کابینت ها جاسازی کنید.

 

۳) هر آشپزخانه ای ۳ نقطه حیاتی دارد؛ جایگاه مقابل گاز، ظرف شویی و میز کار یا کابینتی که اکثر کارها روی آن انجام می شود. وسایل در آشپزخانه اوپن باید به گونه ای چیده شود که فضای کافی برای حرکت و کار مقابل این ۳ نقطه وجود داشته باشد. وسایل مورد نیاز هریک از این مناطق را در اطراف همان قسمت جاسازی کنید تا مجبور به تحرک زیاد حین انجام کار نباشید. ادویه ها، روغن و قابلمه ها را نزدیک گاز و بشقاب و لیوان ها را کنار ظرف شویی مرتب کنید.

 

۴) حین انتخاب رنگ پرده یا رنگ کاشی یا کابینت برای آشپزخانه اوپن باید بتوانید بین آنها و سالن پذیرایی هارمونی ایجاد کنید؛ وگرنه، این منطقه از سوی افرادی که در پذیرایی می نشینند، نقطه تمرکز و توجه می شود. می توانید از پرده های حصیری یا کاغذی متحرک روی اوپن استفاده کنید تا در صورت تمایل، مانع از دیده شدن داخل آشپزخانه شوید. برای پرده و کابینت نیز انتخاب رنگ های روشن مانع از تمرکز نگاه میهمانان می شود.

 

۵) برای نورپردازی آشپزخانه اوپن بهتر است از نورهای مهتابی زیر کابینت برای روشن شدن میز کار استفاده کنید. نصب یک لوستر نیز برای روشن شدن کل فضا مفید است. استفاده از لامپ های هالوژن نیز به زیبایی آشپزخانه می افزاید.

 

۶) لازم نیست کف پوشی که برای آشپزخانه انتخاب می کنید، با کف پوش پذیرایی، یکی باشد. اگر پذیرایی شما با موکت پوشیده شده، آشپزخانه شما می تواند سرامیک باشد. اما اگر کف پوش تمام خانه سرامیک یا پارکت است، می توانید آشپزخانه را هم با همان کف پوش بپوشانید اما حتما توجه داشته باشید که فرش یا قالیچه ای که در آشپزخانه می اندازید، به خوبی روی زمین محکم شود تا روی آن لیز نخورید.

 

 

نمای آجری

 

برای نمای آجری باید از آجری که برای نما سازی تهیه می‌شود استفاده نمود این آجرها به رنگهای بهی، قرمز، ابلق در بازار یافت می‌شود.

 در طراحی نما و برای نماهای آجری بهتر است آجرها را قبل از مصرف تیشه داری نمود منظور از تیشه داری این است که اضلاع آجر را به وسیله تیشه و یا ماشین‌های تراش مخصوصکاملا گونیا می‌نماییم برای پهن کردن ملات نماهای آجری معمولا از شمشه ملات استفاده می‌کنند.

شمشه ملات وسیله است که تخته‌هایی بعرض ۵/۱ الی ۲ سانتی‌متر با ضخامتی در همین حدود که آنها را بصورت نبشی به یکدیگر متصل می‌نمایند و طول آن حدود ۵۰ سانتی‌متر است

 

 در موقع پهن کردن ملات شمشه ملات را طوری روی دیوار قرار می‌دهند که یک ضلع آن روی دیوار در محل پهن کردن ملات در قسمت نما و ضلع دیگر آن متکی به نما قرار گیرد.

آنگاه ملات را پشت آن پهن می‌نمایند که در نتیجه هم ملات در حدود ۵/۱ الی ۲ سانتیمتر از لبه کار عقب‌تر خواهد بود که از این عقب بودن ملات برای بند کشی استفاده می‌نمایند و هم ضخامت ملات در تمام قسمت‌ها یکنواخت خواهد شد.

آجرها باید در تمام رج‌ها با ریسمان و شاقول چیده شود.

 

در موقع دوغاب دادن روی دیوار باید کاملا توجه نمود که دوغاب به قسمت نما ریخته نشود زیرا در این صورت منظره نا خوشایندی در طراحی نما به آن خواهد داد و یا به طور کلی از ریختن دوغاب در نما سازی آجری باید صرف نظر گردد.

 autocad هم پشتیبانی می‌کند که برای معماران اهمیت بسیار دارد همچنین به کمک 3dsmax می‌توان نماهای داخلی ساختمان را طراحی و مشاهده نمود.

 interior and exterior design در واقع طراحی داخلی و خارجی ساختمان را می گویند و با خروجی گرفتن طرح می‌توان سازه های خود را قبل از اجرا مشاهده نمود و نواقص آن را از بین برد که کمک شایانی به معماران و طراحان این صنعت کرده است.

 

تپه ی کلار نماد اصالت و هویت کلاردشت

 

تپه کلار یکى از دیدنى ها و آثار تاریخى بخش کلاردشت است که نقش مهمى در روشن شدن ابهامات باستانشناسى حاشیه جنوبى دریاى خزر دارد، از این رو آن را بهشت کاوشگران نامیده اند.

 از شهر چالوس و بعد از ویلا ها و فروش ویلا در کلاردشت  پس از طى ۵۰کیلومتر جاده اصلى تا روستاى لاهو و حدود سه کیلومتر جاده خاکى در امتداد جنوب، به این تپه تاریخى منتهى مى شود.

 از ابتداى روستاى لاهو بخش کلاردشت تا این محوطه تاریخى جاده خاصى وجود ندارد اما خودروهاى حامل گردشگران به این تپه، موجب ایجاد جاده کنارگذر در حاشیه اراضى کشاورزى تا این محوطه باستانى شده است.

کلار نام شهر و تپه باستانى در محدوده کلاردشت امروزى و به معناى غوک و وزغ است، پیشینیان مى گویند دورادور این تپه تاریخى زمینها و باتلاقهاى وسیع داشت که «لش» نامیده مى شد که محل تجمع غوک و وزغ بود.

درختان بلند قامتى چون مازو، سرو و چنار اطراف این تپه را احاطه کرده است، گویى همانند دژى از این تپه باستانى محافظت مى کنند.

در دو سال گذشته باستانشناسان تلاش زیادى کردند تا تاریخ دقیق از سابقه سکونت انسان در تپه کلار را به دست آورند که آخرین لایه کاوش شده، تاریخ حدود ۳۸۰۰سال قبل از میلاد را نشان مى دهد.

تپه کلار با وسعت حدود شش هکتار و ارتفاع ۱۰متر همانند گنجینه اى ارزشمند، کاوشگران و باستانشناسان و گردشگران را به خود مى خواند.

این تپه باستانى که در فهرست آثار ملى ایران به ثبت رسیده است علاوه بر جاذبه هاى تاریخى، زیبایى هاى طبیعى فراوانى براى استفاده گردشگران و طبیعت گردان و رونق فروش ویلا در کلاردشت دارد.

رئیس هیأت کاوش باستانشناسى تپه کلار در گفت و گو با خبرگزارى جمهورى اسلامى گفت: آخرین لایه کاوش شده در تپه کلار کلاردشت نشان مى دهد که سابقه سکونت در این بخش به حدود شش هزار سال قبل بر مى گردد...

 

کشفیات قانونی و غیرقانونی در محوطه های باستانی کلاردشت  منجر به معرفی آثار ارزشمندی چون جام و خنجر طلائی کلاردشت به جهانیان گردید و توجه باستان شناسان، هنرشناسان و دیگر دانشمندان رشته های مرتبط را به خود جلب نمود، موجب ایجاد جایگاه وزین و شایسته ای از منطقه باستانی کلاردشت در دنیای علم باستان شناسی و تاریخ هنر و همچنین در اذهان عمومی گردید.

 

جام طلایی دو شیر یا جام کلاردشت یکی از آثار باستانی است که درتپه ی کلار  کشف شده‌است. این جام با یک ردیف نقش برجسته شیر است که سر دو شیر از طرفین به جام پرچ شده‌است.

قدمت این جام حدود ۸۰۰ سال پیش از میلاد است.

 جام طلایی کلاردشت در تهران موزه ی ایران باستان نگهداری می‌شود.

نور پردازی در هتل ها

مسأله تأمین نور قسمتهای مختلف هتل یکی از مسائل فنی و هنری و درعین حال بسیار حسّاس وظریف است که نیاز به تأمل ودقّت و ظرافت طبع و ذوق و سلیقه دارد و حتی با مسائل روحی و روانی نیز بی ارتباط نیست. مقدار برق مصرفی و تأمین هزینه آن را هم نمی توان بی اهمیّت تلقی کرد .

 

همچنین تأمین نور هتل و طراحی دکوراسیون داخلی در رفاه و آسایش مسافران و راحتی کار کارکنان تأثیر به سزایی دارد. بنابراین، اهمیت رعایت تمام موارد مورد نظر، ایجاب می کند که ترتیب خاصی منطبق با اصول علمی و بهداشتی در آن لحاظ شود تا نکات لازم از هر جهت رعایت گردد. این کار مستلزم آن است که از وجود یک متخصص مجّرب و کار آزموده استفاده شود تا موضوع تأمین نور لازم به نحو شایسته عملی گردد. با این وجود از نظر روشن شدن موضوع، موارد قابل ذکر را یاد آوری می نماییم :

 

– هزینه تأمین روشنایی یکی از اقلام مخارج سنگین هتل به شمار می رود و چنانچه در مصرف برق دقت کافی به عمل نیاید، نه تنها موجب به هدر رفتن بودجه می گردد، بلکه از لحاظ کیفیت بهره برداری از نور هم سودی حاصل نشده و رفاه لازم فراهم نمی آید، زیرا مصرف زیاد برق و تابش نورهای شدید و خیره کننده ونصب لامپهای پرنور، آرامش و راحتی مسافر و میهمان را تأمین نمی کند، بلکه در مواردی موجب ناراحتی اعصاب و ناخشنودی خاطر می شود. بنابراین، از لحاظ شدت نور، باید حدی معمول و متعارف در نظر گرفته شود و از افراط و تفریط پرهیز شود و نباید به آن فکر بود که پرداخت هزینه زیاد دلیلی بر پسند مردم و نشانگر اهمیت بیشتر هتل است. با این وصف باید هم از نظر صرفه و صلاح مالی از مصارف و مخارج زاید براحتیاج جلوگیری به عمل آید و هم در جهت خوشایند طبیعت انسان بذل مساعی شود .

 

   نکته مهمتر این که نور باید از نظر کمی و کیفی علاوه بر تأمین روشنایی مورد نیاز، زیبایی دکور و طراحی دکوراسیون داخلی  را به نحو چشمگیری افزایش دهد و آرامش روحی و جسمی و سلسله اعصاب را به وجود آورد. به طور مثال نور زیاد از حد در راهروهای هتل به هیچ روی مقبول نیست. زیرا نور زیاد در راهروها بخودی خود به زیاد شدن سر و صدا کمک می کند و خواهی نخواهی سبب می شود که مسافرین با هم با صدای بلندتری صحبت کنند و به این ترتیب ، مسافرینی که در حال استراحت و رفع خستگی هستند و نیاز به آرامش و سکوت نسبی دارند، ناراحت می شوند و این سلب آسایش موجبات عدم رضایت و ناخرسندی آنان را فراهم می آورد. چنانچه به راهروها نور کمتری داده شود خود به خود نوعی حالت بازدارنده ایجاد می کند و مسافرین وادار می شوند که آهسته صحبت کنند وحتی الامکان سکوت را رعایت یا لااقل با صدای ملایم گفتگو نمایند. و این همان چیزی است که همه مسافران طالب آنند و یا از نور کم چراغها احساس راحتی و آرامش می کنند .

 

  – معمولاً در راهروهای هتل ، در طول روز ، از نور سقف یا دیوارها، استفاده می شود و در شب از نور دیگری که از فاصله نیم متری به کف راهروها می رسد برخوردار می شوند. برای این منظور از ارتفاع نیم متری زمین در دیوارها چراغهایی نصب می کنند که در داخل دیوار قرار دارد و روی آنها از طلق پوشیده می شود و فاصله این چراغها را تقریباً دو یا سه متر از یکدیگر در نظر می گیرند و نور شب راهروها، از این چراغها تاَمین می شود و روی پله های هتل نیز همین منوال رعایت می شود، بااین روش مسافرین قادرند جلوی پای خود را به خوبی ببینند و به راحتی عبور و مرور نمایند .

 

   اتاقها باید از نور کافی برخوردار باشند. بخصوص سلف سرویس و پیش خوان آن یا بالای فرهای آشپزخانه حتماً باید نور زیاد ومناسب داشته باشد. معمولاً برای این منظور از نورافکن نیز استفاده می کنند.