ساختمان تکنیکال

تکنولوژی های ساختمانی و مدرن

ساختمان تکنیکال

تکنولوژی های ساختمانی و مدرن

هود آشپزخانه صنعتی

 

گرما ، بخار ، دود و بوی حاصل از فرایند پخت و پز در آشپزخانه و آلاینده های محیط های صنعتی می بایست به صورت تهویه مناسب دفع شوندکه برای ارائه سیستم تهویه استاندارد ، نوع آلایندگی و محیط کار باید مشخص گردد.

 

مکانی که تهویه درآن صورت می گیرد شامل دو بخش می باشد :

 

1- آشپزخانه ( منازل مسکونی )

2- آشپزخانه ( رستوران ها ، هتل ها ، بیمارستان و ... ) و مکان های صنعتی ( کارخانه ، کارگاه و ... )

- هود های مورد استفاده در این بخش کوچک بوده و ببیشتر مواقع به صورت دیواری بر روی اجاق گاز نصب می شود و مکش هوا نیز توسط هواکش های برقی مخصوص تصفیه شده و به داخل آشپزخانه بر می گردد یا از طریق کانال به بیرون هدایت می شود.

 

- در این بخش هود آشپزخانه صنعتی  در فاصله مناسبی در بالای دستگاه صنعتی یا اجاق پخت و پز در ابعاد دستگاه مورد نظر پس از کارشناسی مهندسین شرکت ساخته شده و نصب می گردد.

در موارد آشپزخانه درون هود صافی هایی تعبیه می شود تا از ورود چربی و مواد آلاینده به داخل کانال و دستگاه مکنده ( اگزوز فن ) جلوگیری نماید همچنین در مورد هود های صنعتی و آزمایشگاهی نیز با توجه به آلایندگی و نوع فعالیت دستگاه ، فیلترهایی برای تصفیه تعبیه می گردد.

سیستم تهویه در این مرحله به دو صورت طراحی می شود که فقط هوای بالای اجاق و دستگاه صنعتی را به بیرون هدایت نماید و یا علاوه بر ان هوای محیط کار را نیز تهویه نماید.

 

جنس مصالح مورد استفاده :

 - چراغ های نور افکن ضد آب .

- سیم نسوز و کلید واتر پروف .

-انواع ورق استیل ، ورق آلومینیوم و آبکاری شده ، ورق گالوانیزه .

-کانال گرد و چهارگوش و کانال های خرطومی برزنتی ، آلومینیوم و pvc .

-قوطی های آهنی ، قوطی استیل و قوطی آلومینیوم .

-عایق پشم سنگ ، عایق پشم شیشه و ... .

-هواکش گردان بادی ، بادزن برقی  در shahrokhi  

-اگزوز فن ( سانتریفیوژ ) .

v

نکات کلی عایق کاری ساختمان

 

عایق کاری نقش بسیار مهمی در گرم نگه داشتن ساختمان در فصل زمستان و خنک نگه داشتن آن در فصل تابستان دارد.

 به کمک عایق کاری می توان یک خانه را در زمستان ٥ درجه گرمتر و در تابستان ١٠ درجه خنک تر نگه داشت.

 

انواع عایق کاری

 

١- عایق هایی که در ساختار آنها حباب های هوا وجود دارد و باعث کاهش هدایت حرارت می شوند.

٢- عایق هایی که حرارت را باز می تابند.

پشت این عایق ها باید حدود ٢٠ میلی متر فاصله هوایی تعبیه شود.

 

 

ارزیابی عایق ها

 

مقاومت بالاتر باشد، n فاکتور مهم در انتخاب عایق ها، میزان مقاومت حرارتی آن هاست.

هر قدر عایق حرارت و ایزوگام را کمتر از خود عبور می دهد و صرفه جویی که به همراه دارد افزایش می یابد، پس به جای ضخامت عایق ها باید مقاومت حراتی آن ها با هم مقایسه شوند.

 

عایق های گوناگون با مقاومتهای حرارتی برابر، از نظر میزان صرفه جویی در انرژی همانند هستند

و تنها اختلاف آنها در قیمت و محل کاربرد است.

 

محل های کاربرد عایق ها

 

% - سقفها: با عایق کاری سقف مصرف انرژی برای گرمایش و سرمایش ساختمان ٣٥ % تا ٤٥

کاهش می یابد.

- دیوار های خارجی: مصرف انرژی برای گرمایش و سرمایش ساختمان را حدود ١٥ % کاهش می

دهد.

- کف: مصرف انرژی در زمستان را ٥% کاهش می دهد.

- لوله های آبگرم: برای عایق کاری لوله های آبگرم می توان از عایق های پتویی یا عایق هایی که به طور ویژه برای لوله ها ساخته شده و به راحتی قابل نصب هستند استفاده کرد.

سقف و کف ساختمان های موجود را می توان به راحتی عایق نمود.

بر اساس مقررات ملی ساختمان، تمامی ساختمان هایی که ساخته می شوند باید به اندازه کافی عایق کاری شوند. میزان عایق مورد نیاز در همین مقررات تعیین شده است.

چند راهنمایی کلی برای نصب عایق ها

 

عایق ها و ایزوگام شرق در صورتی خوب کار خود را نجام می دهند که به طور صحیح نصب شده باشند. موارد

زیر به شما کمک می کند تا بهترین کارایی از عایقهایی که نصب می کنید ببینید:

 

- هرگز عایق را فشرده نکنید. عایق باید پس از نصب همان ضخامت اولیه خود را داشته باشد در غیر این صورت مقدار مقاومت حرارتی آن کاهش می یابد و نمی توان آن طور که انتظار می رود جلوی انتقال حرارت را بگیرد.

- عایق کاری را به طور کامل روی تمام سطح انجام دهید. چرا که اگر تنها ٥% از سطح خالی بماند، ممکن است تا ٥٠ % از کارایی عایق کاری کاسته شود.

- مواد عایق را باید خشک نگه داشت زیرا به استثنای پلی استایرن که نسبت به آب مقاوم است، بقیه عایق ها بر اثر رطوبت کارایی آنها پایین می آید.

در برخی عایق های آزاد مقدار مقاومت حرارتی متناسب با تراکم عایق است نه ضخامت آن. در این عایق ها مقدار مقاومت ممکن است بعد از مدتی تا ٢٠ % کاهش یابد؛ از این رو باید بعد از نصب کننده عایق تضمین گرفت.

- از عایق های آزاد در سقف هایی که شیب زیادی دارند استفاده نکنید.

- در صورت استفاده از عایق های بازتابنده باید حتما پشت آنها یک لایه هوای ساکن به ضخامت

٢٠ میلی متر وجود داشته باشد. تمام سوراخها و پارگی ها و درزها باید با نوارچسب پوشیده

شوند.

- اطراف کابل های برق و لوازم الکتریکی را هرگز عایق کاری نکنید، ایمن بودن عایق کاری باید

توسط یک فرد متخصص بررسی شود.

- در فاصله کمتر از ٩٠ میلی متر فنهای خروجی عایق نصب نکنید.

- در فاصله کمتر از ٢٥ میلی متر حبابهای لامپ و سرپیچ آنها عایق کاری نکنید.نکات کلی عایق کاری ساختمان

انواع سنگ ساختمانی به لحاظ برش

    سنگی که در ساختمان بکار می رود با نام های سنگ لاشه ، سنگ قواره ، سنگ بادبر و سنگ پلاک مرسوم است که در ادامه به شرح آنها می پردازیم:

 

      1. سنگ لاشه :  از انواع سنگ ساختمانی به سنگی گفته می شود که شکل خاصی نداشته و به همان صورت که از معدن استخراج شده بکار می رود و کاربرد این سنگ در زیرسازی ها ، پر کردن فواصل بین سنگ ها و کف سازی است.

 

     2. سنگ قواره : به سنگی گفته میشود که از سنگ لاشه بدست آمده و در کارگاه ساختمانی با کمی تیشه کاری ابعاد منظم پیدا کرده است و دارای گوشه های معین است از سنگ قواره برای استفاده در دیوارهای باربر ، جدول سازی و کف سازی که نیاز به اندکی نما سازی دارد استفاده می گردد.

 

     3. سنگ بادبر ( مالون ) : به سنگی گفته می شود که با تیشه کاری شکل منظمی پیدا کرده و یک طرف آن شکل صاف به خود میگیرد .

سنگ بادبر را برای مصارف تونل سازی ، پل سازی ، جدول سازی ، دیوار های باربر و غیر باربر ، سنگفرش و پله استفاده می کنند و یکی از عمده ترین کاربردهای مهندسی سنگ لاشه و مالون بویژه در نقاط کوهستانی اجرای قوس های سنگی است که در پل ها ، درگاه ها و طاق زیرین دالان های سنگی مصرف می گردد .

 

     4. سنگ پلاک: برای نما سازی در ساختمان از سنگ پلاک استفاده می گردد برای تهیه سنگ پلاک سنگ قله را در کارگاه های سنگبری به ضخامت مورد نظر برش داده و بعد آن را تا حد آینه شدن ساب می دهند .

 

     سنگ تزئیناتی ارزان قیمت را از نوع تراورتن و سنگ گران قیمت را از مرمر انتخاب می کنند

سنگ پلاک را اغلب برای تزئینات داخلی و خارجی ساختمان ها در کف ، دیوارپله ، کف پنجره ، کنار و زیر دیوار گچی و در تولید وسایل تزئیناتی مانند گلدان و شمعدان استفاده می گردد.

عمده ترین سنگهایی که در عملیات ساختمان در ایران بکار می رود عبارتست از : گرانیت ، سنگ سبز توف کوارتزیت ، تراورتن ، مرمر ، سرپانتین ، ماسه سنگ ، شیست که در ادامه بررسی می گردند:

 

     1 . گرانیت : از انواع سنگهای آذرین بوده و بسیار سخت و محکم ، بادوام و تا حد زیادی جلا پذیر میباشد . ساب و جلاپذیری از ساب معمولی تا مرحله آینه ای امکان پذیر است .

گرانیت خرد شده را اغلب برای تهیه بتن زیر سازی در جاده و راه آهن مورد استفاده میباشد و سنگ ساختمانی آن را برای بناهای یادبود و زیربنای بخشهای تاسیساتی و تزئینات داخل و خارج ساختمان و برای کف سازی به کار می برند .

از انواع گرانیت ساختمانی می توان گابرو ، دیاباز ، که اصطلاحا به آن گرانیت سیاه نیز گفته میشود را میتوان نام برد.

 

     2 . کوارتزیت : این نوع سنگ در بیشتر موارد با سنگ گرانیت اشتباه می شود دارای ویژگیهای متفاوت است و از گرانیت سخت تر است این سنگ ساختمانی با ظاهر زبر و بلوری خود قابل شناسایی می باشد.

کوارتزیت را اغلب به دلیل ظاهر زبر آن در ساختمانهای ارزان قیمت و روستایی به کار برده می شود . رنگ این سنگ بیشتر قهوه ای سوخته، سرخ .خاکستری و قهوه ای میباشد.

 

     3 . سنگ توف :سنگ توف از انواع سنگهای خاکستر آتشفشان بوده است که به دلیل چسبندگی کم ذرات این سنگ در اثر هوازدگی پوسته پوسته شده و به صورت دانه های ریز از آن جدا می گردد .

این سنگ را به دلیل سبزی جذابی که دارد در کار دیوار سازی پارک سازی بیشتر مورد استفاده قرار میدهند.

     سنگ آهک : به گونه ای از سنگهای رسوبی گفته میشود که در سطح وسیعی از نظر اندازه ، قواره و شکل و رنگ وجود دارد.

این سنگ را اغلب برای تزئینات داخلی و خارجی ساختمان ، دیوار ، تزئینات کف ، برای نماسازی .مجسمه سازی و ستون سازی به کار می گیرند .

 

     4 . ماسه سنگ : این نوع سنگ ها اغلب از نوع رسوبی میباشند که از چسبیدن دانه های سیلیس بهم ایجاد شده اند . مواد این سنگ میتواند سیلیس ، اکسید آهن و یا خاک رس باشد .

سختی و دوام قطعات این سنگ وابسته به نوع چسب آن است . این سنگها اغلب به رنگهای خاکستری ، قهوه ای ، سرخ و ارغوانی دیده می شوند .

    ماسه سنگ کاملا سیمانی شده را محتمل است کاملا خرد نموده و در زیر سازی راه آهن و جاده ها به کار گیرند.شایان ذکر است ماسه سنگ کوارتزی را به عنوان ماسه ریخته گری و ماده اولیه شیشه استفاده می گردد.

 

     5 . تراورتن : سنگ تراورتن در اثر رسوبات جریانات آب گرم زیرزمینی ایجاد شده است . تراورتن در بیشتر موارد به رنگهای سفید ، کرم و خاکستری رویت میشود. این سنگ را بیشتر برای نماسازی در فضاهای داخل و خارج ساختمان به کار می گیرند.

     مرمر : گونه ای از انواع سنگ های دگرگون شده است که معمولا در رنگهای سفید ، خاکستری ، سیاه ، سبز ، قرمز ، زرد و ارغوانی یافت می شود. سنگ مرمر در خصوص تزئینات و نما سازی داخل ساختمان شامل ، کف ، دیوار و .کارهای هنری بکار برده میشود.

 

     6 . شیست : سنگهای لایه لایه سیاه رنگی هستند که از انواع سنگهای دگرگون شده به شمار می روند.در اغلب موارد به مصارف فرش کردن کف ، پیاده روها ، خیابانها و پارکها می رسند

 

 

خلاصه نگرش نوین در سیستم های تولید الکتروموتور و فن

  

توسعه و پیشرفت در صنعت الکتروموتور و فن را می توان در دو جهت متفاوت و مستقل تقسیم نمود. از یک سو در طراحی و توسعه ی محصولات جدید که با تغییر در جنس مواد و طراحی اجزاء محصول، عملکرد بهتری را از نظر راندمان و بهره وری و نیز کاهش مصرف و قیمت تمام شده ارائه می دهند.

 اما در جهت دیگر، فرآیند تولید محصولات و هود صنعتی  قرار دارد که در دهه های اخیر تغییرات بسیاری کرده و می تواند توسط کارخانجات تولیدی مورد استفاده قرار گرفته و بهره وری بالاتر تولید را عرضه نماید، که در این مقاله به آن پرداخته شده است.

 

بررسی تاریخچه سیستم های تولید نشان می دهد که با پیدایش سیستم تولید انبوه (Mass Production) که توسط فورد در اوائل قرن بیستم ابداع شد، تمامی صنایع و حتی خدمات بسرعت به الگو برداری از آن پرداختند.

در بیش از نیم قرن این سیستم تولید تنها الگوی قابل قبول متخصصین و صنعتگران بود که می توانست جایگزین سیستم های سنتی در کارگاههای تولیدی شود.

اما از دهه 1990 جهان صنعتی با سیستم جدیدی به نام تولید ناب (Lean Production) آشنا شد که تمامی الگوهای ذهنی تولید انبوه را به چالش کشیده و باعث منسوخ شدن این شیوه تولید شد.

 اکنون بیش از دو دهه است که صنعتگران کشورهای صنعتی در حال شناسایی تولید ناب و سفر از تولید انبوه سنتی به تولید ناب مدرن هستند.

 اگر چه خاستگاه تولید ناب صنعت خودروسازی و هود آشپزخانه صنعتی است، اما مدیران صنایع مختلف ثابت کرده اند که مفاهیم ناب می توانند در سایر صنایع نیز به کار گرفته شوند تا جایی که بهداشت ناب (Lean Healthcare) امروزه از شاخه های مهمی است که در بیمارستانهای ایالات متحده مورد بحث می باشد.

 

نگارنده به عنوان مشاور شرکت دمنده که تولید کننده انواع الکتروموتور و فن های خانگی و صنعتی است، از یک دهه پیش به شناسایی زمینه های پیاده سازی مفاهیم تولید ناب در این صنعت پرداخته است که در این مقاله یافته های خود را در اختیار علاقمندان قرار می دهد.

 نگارنده بر این عقیده است که بسیاری از تولید کنندگان الکتروموتور و فن در کشور ما مانند سایر صنایع، هنوز موفق به پیاده سازی کامل تولید انبوه فورد نشده اند و این امر فراگیری ویژگی های تولید ناب را دشوارتر می سازد.

 بنابراین در این مقاله لازم است ابتدا تولید انبوه کلاسیک تشریح شده و پس از آن ویژگی های تولید ناب معرفی و با تولید انبوه مقایسه شود.

در ادامه یافته های شرکت دمنده، در پیاده سازی مؤثر تولید ناب در صنعت الکتروموتور و فن مورد بحث قرار گرفته و نقشه راه برای سفر ناب (Lean Journey) ارائه گردد.     

v

تعریف جرثقیل موبایل

 

جرثقیل موبایل، جرثقیلی است که دارای بازویی است که می تواند حرکت کند و حرکت جرثقیل بدون مسیر مشخص می باشد و باربرداری جرثقیل بر اساس مرکز ثقل و پایداری آن می باشد.

 

انواع جرثقیل موبایل به صورت زیر می باشد:

 

1-1- جرثقیل خزنده (Crawler – mounted)

جرثقیل موبایلی است که حرکت آن توسط محرک خزنده یا زنجیری صورت می گیرد. در اصطلاح آمریکایی جرثقیل های کاتر پیلار نامیده می شود.

 

جرثقیل خزنده با بازو مشبک یا خرپایی – با سازه چرخنده

 

جرثقیل خزنده با بوم یا بازوی تلسکوپی با سازه چرخنده

 

 

جرثقیل با بوم مشبک

 

جرثقیل موبایل دارای چرخ:

 

جرثقیل متحرک که برای حرکت دارای چرخ می باشد.

جرثقیل موبایل با بوم کشویی یا باز شونده-جهت جابجایی بار در محیط نا هموار

جرثقیل موبایل که دارای بوم هیدرولیکی می باشد.

 

1- جرثقیل های خاص:

 

جرثقیل های موبایل خاص که با وسایل خاص تجهیز شده اند و فاقد زنجیر و چرخ می باشند.

 

2- سازه ها

 

1-2- سازه چرخشی بالا (Slewing Upper Structure) جرثقیل موبایلی است که تمام سازه بالایی همراه با متعلقات آن می چرخند.

 

2-2 بازوی چرخنده:

جرثقیل موبایلی که دارای سازه نمی باشد و بازوی آن بر روی ارابه قرار دارد.

 

3-2- جرثقیل موبایل مفصل دار:

 

جرثقیل موبایلی که دارای دو محور می باشد – یکی از مفصل ها برای چرخش افقی بازو می باشد.

 

-2- جرثقیل بدون بازوی چرخشی:

 

چرثقیل موبایلی است که می تواند دارای سازه باشد یا فاقد سازه باشد و بازوی آن فا قد چرخش می باشد و بر روی ارابه و در تعمیرات جرثقیل  قرار دارد.