ساختمان تکنیکال

تکنولوژی های ساختمانی و مدرن

ساختمان تکنیکال

تکنولوژی های ساختمانی و مدرن

انواع سقف ها در آلاچیق

 

سقف های پارچه ای تا شو

 

این نوع سقف های پارچه ای با استفاده از ریل هایی که گیره های مخصوص را در خود جای داده اند، به شما اجازه می دهند تا باز یا بسته بودن سقف را خودتان انتخاب کنید.

 

سقف و دیوارهای حصیری

 

حصیر ها می توانند گزینه مناسبی برای پوشش سقف و دیوارهای آلاچیق ها باشند. وجود آنها حس نزدیک نزدیکی با طبیعت را افزایش می دهد و با توجه به این که رطوبت را در خود نگه می دارند با گذر باد از میان ساقه های آن هوایی خنک را در محیط آلاچیق جریان می دهند.

 

سقف و دیوار یک پارچه در طراحی آلاچیق

 

دست به تغییر ایده های قدیمی بزنید و  از طراحی مدرن کمک بگیرید. همانطور که در تصویر می بینید در طراحی این آلاچیق حد و مرزی میان سقف و دیواره آن نمی توان یافت. در عین حال فرم و حالت سیال، زیبایی خاصی به آن بخشیده است.

 

سقف های کوچک با عرض کم برای آلاچیق ها

 

لزومی ندارد که فکر کنید حتما تمامی محیطی را که می خواهید از آن استفاده کنید باید مسقف کرد. با در نظر گرفتن جهت تابش خورشید می توانید از سقف هایی با عرض کم و طول زیاد در کنار دیواره ها استفاده کنید.

 

استفاده از رنگ در طراحی آلاچیق

 

محیط های رنگارنگ همیشه روحیه بخش هستند. با آگاهی از نوع پوشش گیاهی مکانی که دارید در آن آلاچیق را می سازید، دست به انتخاب رنگ بزنید. نترسید و با جسارت شروع به رنگ آمیزی کنید مطمئن باشید نتیجه خوبی خواهید گرفت و شادابی را به آن محیط هدیه خواهید کرد.

 

نورپردازی در طراحی آلاچیق

 

فراموش نکنید، آلاچیقی که طراحی می کنید در طول شب نیز باید قابل استفاده باشد. بنابراین به نورپردازی آن توجه ویژه داشته باشید. در انتخاب وسایل نورپردازی دقت کنید و با انواع چراغهای مخصوص برای فضای بیرونی آشنا شوید و پس از آن دست به انتخاب بزنید.

 

آلاچیق های بدون سقف

 

با انتخاب چارچوب و دیواره های ساده و تغییر کف پوش ها نسبت محیط اطراف خود می توانید حدود آلاچیق را تعیین کنید. نیازی به داشتن سقف نیست.

 

مبلمان متفاوت برای آلاچیق ها

 

به جای استفاده از مبلمان های معمول می توانید از تاب های بزرگی که به زیبایی با پارچه ها و کوسن ها تزئین شدند استفاده کنید. لذت تاب سواری زیر چنین سقف زیبایی را از دست ندهید.

 

آلاچیق ها با تکیه بر دیوار خانه

 

آلاچیق ها را در مجاورت دیوار خانه برپا کنید تا بتوانید علاوه بر دسترسی سریع به آن، سقف را نیز به دیوار تیکه دهید. مجاورت این آلاچیق با خانه به زیبایی نمای خارجی ویلای شما کمک می کند.

 

تعریف آلاچیق

 

در پارکهای عمومی ، فضاهای بزرگ و … اطاقکهایی که کاملا با مصالح ساختمانی بنای منازل متفاوت می باشد ، ساخته می شود که نقش آنها نوعی سایه بان و یا استراحت گاهی موقتی برای عابرین است.

 

آلاچیق

 

معمولا در ساختمان این گونه اطاقک ها ( آلاچیق ) ، نکاتی را که از نظر چشم انداز و برخورداری از زیبایی منطقه ضروری می باشد ، مورد توجه قرار می دهند.

گاهی در میان یا کنار این گونه آلاچیق ها ، حوضچه های کوچکی احداث یا در وسط آن از درختان پا بلندکه بتوان در بالای آن چتری به منظور ایجاد سایه و تنوع در یکنواختی ایجاد نماید ، غرس می کنند.

معمولا محل نصب یا برپا داشتن آلاچیق ها یک فرمول مشخص و کاملا نثبیت شده ای ندارد.

گاهی آلاچیق ها را کنار استخرهای بزرگ ، آب نماها یا بر فراز بلندی در باغ ، در میان توده ای از درختان که حالت جنگلی دارند ، بنا می کنند.

به طور کلی تاریخچه احداث آلاچیقبه طور مستند در آثار باقی مانده ، چندان مشخص نیست.

ولی از اوائل قرن هفدهم ، کم و بیش در برخی از باغات و قصر ها ، اطاقکی را دور از محل ساختمان به عنوان نشتن گاه میان روز و یا خلوت گاه می ساخته اند و برای تزئین داخلی یا خارجی آن از گلدان های گل استفاده می شده است.

به عنوان مثال آلاچیق معروف باغ نیمانس در ساسکس انگلستان به سبک ایتالیایی همراه با ستون ها یا آلاچیق هایی به سبک کیوکس های شرقی در باغ سزین کوت در گوسیسترشیر کنار زمین بازی تنیس است.

 شکل و محل تعبیه آلاچیق ، بستگی به موقعیت زمین ، سلیقه طراح و شناخت چگونگی هم آهنگی با یکدیگر عوامل موجود را در باغ دارد.

 

در شمال ایران آلاچیق ها بیشتر در باغات چای و میوه ، به اشکال مختلف با مصالح ساختمانی متنوع از قبیل : چوب ، بقایای ساقه های برنج و گندم ، هنوز هم مرسوم است .

در برخی دیگر از نقاط ایران این گونه آلاچیق ها علاوه بر ویژگی خاص خود ، به عنوان انبار های موقت یا استراحت گاه نیم روز ، مورد استفاده قرار می گیرند. مصالح ساختمانی که در آلاچیق های روستایی ایران بکار می رود ، بسیار ابتدائی و از مصالح ارزان قیمت می باشد

 

 

چگونگی طراحی یک آلاچیق

 

 

برای احداث داربست ، آلاچیق و دیگر فرم هایی که بتواند در نقش سایه انداز را داشته باشند ، از انواع مصالح ساختمانی استفاده می شود.

 

ولی همان گونه که قبلا توضیح داده شد ، آلاچیق ها علاوه بر سرپناه و سایه انداز بایستی به نحوی نقش پناهگاه را نیز داشته باشد.

بنابراین پی یا پایه های آلاچیق را تا ارتفاع نیم متر با سنگ ، آجر یا بتون بالا آورده و در روی آنها به آنواع و اشکال مختلف ، دیواره و طاق را با مصالحی از قبیل آهن گرد یا تسمه ای ، نبشی و چوب خراطی شده یا طبیعی به ارتفاع حداکثر دو و نیم متر بنا می کنند.

 

نقشه ساختمانی آلاچیق را بصورت چند ضلعی منظم ، مربع ، دایره یا مستطیل و … با طاق گنبدی یا ساده ترین آن به طور مسطح طراحی کرده و می سازند.

دیواره های آلاچیق توسط گیاهانی ( رونده یا پیچنده ) به منظور ایجاد سایه ، محصور می شوند.

لذا در فواصل معینی از ستون ها یا پایه های آلاچیق ، گیاهانی سریع الرشد کاشته می شود.گاهی به جای گیاهان زینتی از برخی در ختان میوه ماننده مو و یا درختانی که بتوان به آنها فرم داد ، کاشته می شوند.

در داخل آلاچیق ، می توان از میز و صندلی های چوبی ( که امکان دارد این چوب ها به اشکال طبیعی تزئین شود) ، سنگی یا سکوبندی (چوبی ، بتونی ، آجری ، سنگی ) استفاده کرد.

 

معمولا کف آلاچیق را از آجر ، سرامیک ، بتون ، شن های رنگی یا ساده و … همانند انواع دال های خیابان ها ، مفروش می نمایند .

دور تا دور آلاچیق را  با عرض حدود یک متر ، با انواع مصالح ساختمانی و تزئیناتی که هماهنگ با طرح عمومی باغ یا پارک می باشد ، مفروش می کنند.

ویژگی کاغذ دیواری مرغوب

 

از ویژگی های کاغذ دیواری های مرغوب می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

 

· روکش سطح فوقانی از نوع وینیل vinyl بوده و وزن وینیل بکار رفته در آن بین300 الی 450 گرم در هر متر مربع می باشد.

 

· قابلیت شست‌و‌شوی کامل حتی با مواد شوینده خانگی است.

 

· مقاومت بسیار بالا در برابر کشش و گسیختگی و جهت استفاده روی دیوارهای dry wall بسیار مناسب است.

 

· کاملا ضد آلرژی و هایژنیک است و بو و گردو غبار را به خود جذب نمی کند.

 

· پس از نصب و اجرا سطحی کاملا بدون درز را ایجاد می کند

 

کجا به دنبال کاغذ دیواری برویم؟

 

کاغذ دیواری را می‌توان در فروشگاه‌های مخصوص خود و هم‌چنین فروشگاه‌های مجازی بیابید.

 خرید کاغذ دیواری از طریق اینترنت ایده خوبی نیست، زیرا بافت، طرح و رنگ کاغذ دیواری ها در عکس، هرگز مانند آنچه واقعا هستند مشخص نیست. هم‌چنین اگر شما به فروشگاه‌ها مراجعه کنید این شانس را دارید که بتوانید نمونه‌ای از گزینه‌های انتخابی خود را به خانه بیاورید و با وسایل و مبلمان خانه‌ تان تطبیق دهید و جلوه آنها را با نورپردازی موجود در خانه، هم در روز و هم در شب مشاهده کنید.

 سپس بهترین و مناسب‌ترین گزینه را برای کاغذ دیواری  انتخاب کنید.

در صورتی‌که این امکان برای شما در خرید اینترنتی وجود ندارد.

 

 

موارد کلی ایمنی نصب در کارگاه آلاچیق

 

 

۱) همراه داشتن لباس کار متناسب با استانداردهای نواوود جهت حفظ و نگهداری ابزار و جلوگیری از خسته شدن

 

۲) همراه داشتن کفش مناسب جهت جلوگیری از تعرق و خستگی پا

 

۳) همراه داشتن کلاه ایمنی مناسب جهت محافظت از سر در ساخت آلاچیق

 

۴) همراه داشتن طناب ایمنی برای جلوگیری از آسیب دیدگی و سقوط از ارتفاع

 

۵) استفاده از طناب ایمنی قلاب دار و متصل کردن آن به داربست

 

۶) اطمینان داشتن از وضعیت سالم بودن لوله ها و بست ها در صورت کار بر روی داربست

 

۷) استفاده از تخته چوبی با طول حداقل ۱ متر بلند تر از طول دهانه داربست

 

۸) استفاده از دو عدد تخته چوبی بر روی داربست برای زیر پا حرکت نکردن رو به عقب به هنگام کار روی داربست

 

۹) کار کردن حداقل دو نفر به صورت همزمان  بر روی داربست جهت حفظ تعادل و بالا رفتن سرعت کار

 

۱۰) همراه داشتن ابزار و لوازم و همچنین پیچ ها و قطعات مورد نیاز در زمان شروع کار

 

۱۱) همراه داشتن دستور کار و نقشه های اجرایی متناسب با موارد مختلف هر پروژه و مطالعه آن قبل از شروع کار آلاچیق

 

۱۲) رسیدگی و نگهداری از سطوح اجرا شده چوبی بوسیله کاور مخصوص محافظ نواوود جهت جلوگیری از آسیب دیدگی و کثیف شدن بعد از اجرای هر قسمت