ساختمان تکنیکال

تکنولوژی های ساختمانی و مدرن

ساختمان تکنیکال

تکنولوژی های ساختمانی و مدرن

تابلو برق و انواع آن

 

تابلو برق چیست: تابلو محفظه ای است که تجهیزاتی مختلف از قبیل کلید ها ,فیوزها ,کانکتورها ,رله ها و…. در آن قرار میگیرند تا بتوان به وسیله آن ها عملکرد هایی همچون حفاظت ,تقسیم بار,کنترل و…. را انجام داد.

 

 

انواع تابلو برق از لحاظ نوع محفظه و طراحی

 

1-تابلو برق های  Metal Enclosed:این نوع تابلو برق ها دارای محفظه تمام بسته ای است که همه قطعات و تجهیزات در داخل آن قرار میگیرند .که خود به دو نوع تقسیم می شود.

 

    تابلو برق های Metal Clad: داخل این نوع تابلو ها بخش بندی شده است مزیت این نوع تابلو این است که اگر قطعات یکی از بخش ها آسیب ببیند آسیب به دیگر بخش ها منتقل نمی شود .به فرض اگر یکی از قطعات به دلایل مختلف منفجر شود قطعات دیگر سالم می مانند.بخش بندی این نوع تابلو برق به این صورت است 1-بخش باسبار 2-بخش سر کابل 3-بخش تجهیزات کنترل و اندازه گیری (LV)  و 3-  محفظه کلید

 

    تابلو برق های Compartment Type:این نوع تابلو برق ها تابلو های معمولی هستند که که در آن ها بخش بندی وجود ندارد و تمام قطعات در یک محفظه بسته قرار میگیرد.

 

 

2-تابلو های کشویی(Withdraw able):  این نوع تابلو ها به صورت کشویی می باشند و عموما برای کنترل موتور ها ((Motor Control Center(MCC) می باشند..این نوع تابلو ها دارای سرویس راحت تر و ایمنی بیشتری هستند.

 

3-تابلو برق های (Rack):تابلو هایی هستند که حالت قفسه قفسه دارند و محفظه های اندازه گیری-الکترونیکی-کنترل ومخابراتی و… روی انها نصب می شود.

 

    تابلوهای Swing :نوعی از تابلوهای Rack  هستند که دارای در متحرک می باشد  و مزیت ان این است که پشت تجهیزات ان قابل رویت است و دسترسی به پشت تجهیزات فراهم است این مدل بسیار گران است و درب ان هم شیشه ای است.

 

انواع تابلوها از لحاظ مکان نصب:

 

داخلی (Indoor) :تابلو های داخلی در آموزش تعمیر بردهای الکترونیکی همچون که از نام آن نیز پیداست جهت نصب در فضای های سرپوشیده همچون کارگاه و یا سوله و.. استفاده می شود.

 

 فضای باز (Outdoor) : نوع ساخت این تابلو ها به گونه ای است که می توانند در فضای باز قرار گیرند.

 

انواع تابلوها از لحاظ نحوه نصب:

 

(self standing ) تابلو های ایستاده : این نوع تابلو به صورت ایستاده نصب می شود.

(wall mounted) تابلو های دیواری : تابلو های دیواری بر روی دیوار نصب می شوند و در نو نوع تو کار و رو کار می باشند.

 

انواع تابلو ها از لحاظ سطح ولتاژ :

 

تابلوهای فشار ضعیف(low voltage-LV): تابلو هایی هستند که ولتاژ آن زیر 1000 ولت

 

تابلوهای فشار متوسط (main voltage-MV): این نوع تابلو ها دارای ولتاژ 1000 تا 36000 ولت می باشند.

درب های اتوماتیک پارکینگ عمود گرد VPL

 

همانطور که بارها و در مقالات مختلف در مورد دربهای اتوماتیک گفتیم، گفتیم این دربها انواع مختلفی دارند و براساس کاربرد و نحوه استفاده انتخاب می شوند.

 

یکی از این انواع در بها دربهای اتوماتیک پارکینگ موسوم به vpl می باشد.این دربها در ساختمان های تجاری و مسکونی کاربرد دارند

 

نحوه عملکرد دربهای VPL

 

درب حول محور خود به سمت بالا دوران می کند و بدنه درب به اندازه ۹۰ درجه چرخیده و در راستای عمود می ایستد.مزیت این نحوه عملکرد در میزان فضایی است که نصب درب اتوماتیک اشغال می کند.

 

و در نتیجه اینگونه باز شدن، درب فضای کمتری برای نصب و عملکرد نیاز دارد.

 

به همین دلیلی که دربها فضای کمتری را اشغال می کنند برای تاسیسات درب های اسلایدی یا کانتیلوری که محدودیتی در فضای کناری درب دارند  دربهای VPL بسیار مناسب و ایده ال می باشند.

 

این نوع دربهای اتوماتیک مزایای بسیاری دراند که برخی دیگر از مزایای آنها عبارتند از:  

 

    درب های VPL ساختار  بسیار زیبایی دارند و نحوه عملکرد آنها زیبایی خاصی به  چشم انداز ورودی ساختمان ها می بخشند و به همین دلیل برای مناطق مسکونی، ویلایی و تأسیسات تجارتی که زیبایی ساختمان اهمیت دارد  نیز به کار می روند. این درب ها در عملیات باز و بسته شدن سریع عمل می کنند و معمولاً بین ۷ تا ۱۲ ثانیه باز و بسته می شوند که ازتأخیر در تردد (عبور و مرور) جلوگیری کنند.

 

    درب های اتوماتیک پارکینگی عمود گرد مانند درب های SWING به صورت تک لنگه و یا دو لنگه  نصب می شوند و می توانند درب هایی در ابعاد بزرگ را شامل شوند. درب های اتوماتیک VPL می توانند به سیستم کنترل ورودی های مختلف مانند کی پدهای  دیجیتال، کنترل رادیویی (ریموت)، کارت خوان ها و هم چنین به سیستم های مختلف امنیتی مانند حسگر های لوپ، لبه های امنیتی فتوسل ها و نیز باتری برای مواقع قطع برق وصل شوند.

 

    درب های اتوماتیک VPL  به سیستم های امنیتی مجهز می باشند در صورت شناسایی مانع متوقف شده و یا جهت حرکتشان معکوس می گردد. علاوه بر آن می توانند با تجهیزات کنترل ورودی اورژانسی که توسط پلیس و آتش نشانی استفاده می شود، مجهز گردند.

 

    یکی ازمزایای  درب های اتوماتیک VPL این است که به دلیل اینکه برای باز و بسته شدن به سمت بالا دوران می کند، برای مناطقی که شرایط آب و هوایی طوری است که انباشتگی یخ و برف امکان عملکرد درب های اسلایدی را غیر ممکن می سازد، بسیار مناسب می باشند و به همین دلیل ساختار درب های VPL ضد خوردگی و ضد زنگ زدگی ساخته می شوند تا برای نصب در تمامی شرایط آب و هوایی و دمایی به خصوص شرایط بد و سرما و برف شدید مناسب باشند.

    از ویژگی های بسیارمهم  دیگر نصب درب اتوماتیک  VPL این است که آنها برای هر نوع از زمین های عملیاتی شامل زمین های کوهستانی و مسیرهای ماشین روی ناهموار بسیار سازگار و مناسب می باشند.

کاربرد درب بازکن های (ریموت کنترل) اتوماتیک

 

درب بازکن های اتوماتیک یکی از ابزارهای مهمی هستند که به واسطه پیشرفت شگفت آور و پیوسته تکنولوژی وارد زندگی ما شده است.

 

اگر یک دقیقه وقت صرف کنید برای اینکه سبک زندگی اکنون خود را با زندگی، فرصت ها و گزینه های موجود در ۵۰ و یا ۱۰۰ سال گذشته مقایسه کنید متوجه می شوید که حتی عادی ترین و رایج ترین دستگاه های موجود یک نعمت در زندگی ما محسوب می شوند.

 

ما با این تکنولوژی های به ظاهر ساده و معمولی بزرگ شده ایم، آنچنان به آنها عادت کرده ایم و متکی شده ایم که تصور زندگی بدون آنها غیر ممکن به نظر می رسد.

 

این روزها درب بازکن های اتوماتیک  و نصب درب اتوماتیک به  اندازه ای معمول و رایج هستند،که اینطور به نظر می رسد که انگارهمیشه وجود داشته اند.

در حقیقت اولین درب ریلی که کشف شده بخشی از عجایب یونان باستان بوده است که برای حفاظت از یک معبد ساخته شده بود و ابزار پیچیده ای در آن به کار رفته بود. اما امروزه درب های اتوماتیک بسیار رایج هستند.

 

اگر نگاهی به اطراف خود بیندازید می بینید تقریباً همه خانه ها از درب بازکن اتوماتیک استفاده می کنند. یک درب بازکن اتوماتیک صرفاً یک وسیله هوشمند است که این امکان را برای شما فراهم می سازد که درب را باز کنید بدون اینکه آن را لمس کنید. شما همانطور که در ماشین خود نشسته اید با فشار دادن یک دکمه وارد ساختمان می شوید به جای اینکه از ماشین بیرون بیایید و در را باز کنید و بعد از پارک کردن ماشین دوباره در را ببندید. انواع مختلفی از درب بازکن ها وجود دارند به همراه ویژگی ها، عملکرد ها و متعلقات گوناگون بسته به شرایط و موارد استفاده آنها.

 

درب بازکن های اتوماتیک هم برای درب های ریلی هم برای درب های لولایی وجود دارند که به دو دسته الکتروهیدرولیک و الکترومکانیک تقسیم می شوند. بر اساس میزان تردد در طول شبانه روز می توانید درب بازکن مورد نظر خود را انتخاب کنید. به طور کلی درب بازکن های الکترومکانیک برای تردد های پایین و متوسط ودرب بازکن های الکتروهیدرولیک برای ترددهای بالا استفاده می شوند.

 

البته همیشه همه چیز به این خوبی پیش نمی رود. درست است که این سیستم ها موجبات آسایش را فراهم می آورند اما در صورت بی احتیاطی در اثر برخورد با افراد یا اشیاء می توانند خطرساز نیز باشند. برای جلوگیری از این خطرات احتمالی باید حداقل از دو نوع مکانیزم امنیتی استفاده شود.

درب ها باید مجهز به حسگر داخلی باشند (internal sensing device) که این حسگرها برای این طراحی می شوند که در صورت وجود یک مانع در حین باز و بسته شدن درب جهت حرکت درب را معکوس کنند.همچنین وجود مکانیزم بیرونی external mechanism نیز مورد نیاز است مانند حسگر در لبه های درب an edge sensor و یا چشم الکترونیکی an electronic eye . باید در نظر داشته باشید که ایجاد امنیت همیشه در الویت قرار دارد.

 

مواردی که استفاده کنندگان از درب اتوماتیک باید رعایت کنند.

 

بعد از خاج شدن از درب خانه تان مطمئن شوید که درب کامل بسته شود .همان سنسور چشمی که بسیار کارآمد بود و کارایی زیادی داشت می تواند در اینجا مضر باشد و در صورتی که درب کامل بسته نشده باشد با ایجاد مانع جلو این سنسور می توان درب را دوباره کامل کامل باز کرد.

 

اگر هر کدام از استفاده کنندگان از  نصب درب اتوماتیک ریموتشان را گم کردند و یا به سرقت رفته در اولین فرصت از شرکت خدمات دهنده بخواهید تا در اسرع وقت نسبت به تعویض کدهای ریموت های باقی مانده اقدام کند تا خطر سرقت اموالتان به حداقل برسد.

آشنایی با تابلو های الکتریکی

 

- یک تابلو فشار ضعیف شامل تعدادی کلید .، فیوز ، وسایل اندازه گیری و ... که داخل یک محفظه فلزی قرار دارند .

- یک تابلو فشار ضعیف دارای حداکثر ولتاژ متناوب 1000 ولت و یا 1200 ولت مستقیم می باشد .

-  در آموزش تعمیر بردهای الکترونیکی یک تابلو از اسکلت جهت نگهداری وسایل و پوشش جهت جلوگیری از ورود شخص یا وسایل خارجی به داخل ان تشکیل شده است .

- قبل از رنگ آمیزی تابلو عملیات زیر سازی شامل چربی گیری ( شستشو با محلولهای قلیایی ) ، زنگ زدایی ( با پاشش شن یا فشار آب ) ، فسفاته کاری ( ایجاد ناهواری جهت چسبیدن رنگ ) به ترتیب صورت میگیرد .

- تابلو ها باید دارای دولایه رنگ برای مناطق خشک و سه لایه رنگ برای مناطق مرطوب باشند .

- کلید اتومات کلیدی است که در شرایط عادی جریان بار را عبور داده و قادر است جریان اتصال کوتاه یا اضافه بار را تشخیص داده و قطع نماید .

- در کلید های اتومات برای تشخیص اضافه بار از بی متال و برای تشخیص جریان اتصال کوتاه از سیم پیچ با هسته آهنی استفاده می شود .

- کلید فیوز کلیدی است که در آن فیوز نقش کلید را نیز بازی میکند و ممکن است قطع کننده ولتاژ (ایزوله ) یا قطع کننده ولتاژ و جریان باشد .

- فیوز حرارتی وسیله ایست که چنانچه جریان عبوری از آن از حد معینی تجاوز نمود با ذوب شدن بخشی از خود جریان مدار را قطع می نماید .

- کنتاکتور کلیدی است که قادر به قطع و وصل مدار به وسیله نیروی الکترومغناطیس یا بادی می باشد . این کلید فرمان پذیر از راه دور می باشد .

- تابلو ها از نظر موقعیت در توزیع انرژی به سه گروه تابلو اصلی ، نیمه اصلی ، فرعی تقسیم بندی میشوند .

- از نظر نحوه نصب تابلو ها به دوگروه ایستاده ( قابل دسترسی از اطراف ) و دیواری تقسیم بندی میشوند .

- تابلو های دیواری به دو گروه روکار و توکار تقسیم بندی میشوند .

- تابلو ها از نظر محل نصب به دو گروه OUT DOOR ( قابل نصب در فضای باز - بارانی) و IN DOOR ( قابل نصب در فضای سرپوشیده ) تقسیم بندی میشوند .

- برای اندازه گیری جریانهای زیاد متناوب در تابلو های فشار ضعیف از ترانس جریان ( CT) استفاده میشود .

- اولیه ترانس جریان کابلی است که جریان اصلی از آن عبور می نماید .

- ثانویه ترانس جریان به آمپرمتر متصل میشود. درجه بندی صفحه آمپرمتر بر اساس مقدار جریان اولیه ترانس می باشد .

- در تابلو ها برای انتقال جریان در داخل تابلو از شین استفاده میشود . ظرفیت جریانی شین ها نباید از 1.5 برابر جریان نامی کلید اصلی ورودی به تابلو کمتر باشد.

- رنگ شین های فاز 1و 2و 3 به ترتیب قرمز – زرد – آبی انتخاب گردد . رنگ شین ارت و خنثی سبز زرد می باشد .

- برای اتصال کابل به شین از کابلشو استفاده میگردد . کابلشو با پیچ و مهره و واشر مسی یا برنزی به شین بسته میشود .

- محل اتصال شینه به یکدیگر کاملا تمیز شده و با یک لایه نقره پوشیده می شود . .

- فاصله شینهای فشار ضعیف از یکدیگر نباید از 10 سانتیمتر کمتر گردد .

- شینها بوسیله مقره اتکایی به اسکلت تابلو محکم و ثابت میگردد .

- طریقه استقرار شین ها : شینهای عمودی دید از جلو تابلو از سمت چپ قرمز –زرد – آبی ، دید از سمت چپ تابلو شین قرمز جلو تابلو ، شین زرد وسط ، شین آبی عقب تابلو

- شین های افقی : دید از جلو تابلو شین بالا قرمز ، شین وسط زرد ، شین پایین آبی ، دید از بالا ی تابلو شین جلو تابلو قرمز ، شین وسط زرد ، شین عقب تابلو آبی

- ابعاد تابلو های ایستاده ارتفاع حددو 220 ، طول هر سلول حدود 90 و عرض تابلو حدود 80 سانتیمتر می باشد .

- در آموزش تعمیر بردهای الکترونیکی تابلو های ایستاده باید بوسیله رول بولت به زمین ثابت گردند .

- تابلو های دیواری باید بوسیله پیچ و رولپلاک مناسب به دیوار محکم گردد .

- حد اکثر ارتفاع تابلو های بیرونی ( out door ) 120 سانتیمتر و باید روی یک سکوی بتنی و یا یک پایه فلزی نصب گردد .

- سقف تابلو های بیرونی حالت شیروانی دارد . ( برای جلوگیری از نفوذ آب باران از بین درب به داخل تابلو )

- برای مدارات فرمان و روشنایی و پریزها در داخل تابلوهای فرعی از فیوز مینیاتوری بترتیب 4 و 10 و 16 آمپر استفاده شود .

- قدرت عایقی کابلهای بکار رفته 1000 ولت و حداقل سطح مقطع برای هر میلیمتر مربع 4 آمپر در نظر گرفته میشود . در هر حالت نباید از 2.5 میلیمتر مربع کمتر گردد .

- حد اقل رنج ولتمتر های بکار رفته در تابلو فشار ضعیف 500 ولت می باشد .

آیا استفاده از درب های اتوماتیک برای کسب و کارتان مفید است؟

 

اگر کسب و کاری دارید که درب ان به روی عموم باز است و عموم افراد به آن رفت و آمد می کنند در اینصورت نگرانی هایی برای شما وجود دارد اینکه شما صاحب یک فروشگاه، هتل، رستوران و یا هر شکل دیگری از کسب و کار هستید که در دسترس عموم است فرقی نمی کند دسترسی عمومی را می توان با نصب درب اتوماتیک ارتقا داد .

 

دسترسی بهتر برای مشتریان

 

در بسیاری از نقاط جهان مغازه ها یا رستوران ها موظف به ارائه دسترسی اسان برای معلولان و افرادی که صندلی چرخدار دارند می باشند که این دسترسی ها شامل رمپ و درب های اتوماتیک می باشند

 

حتی اگر استفاده از این امکانات در مناطق شما اجباری نمی باشد می توانید برای رونق کسب و کار خود از این امکانات استفاده کنید.

 

مزایای دیگر درب های اتوماتیک

 

اگر شما صاحب رستوران یا فروشگاهی هستید که برای تردد در ورودی درب ترافیک و تراکم جمعیت ایجاد می شود با استفاده از درب های اتوماتیک می توانید این ترافیک یا ازدحام جمعیت را کاهش دهید.

 

یکی دیگر از مزایای درب های اتوماتیک این است که بصورت اتوماتیک باز و بسته می شوند و بدین ترتیب  در مصرف انرژی صرفه جویی می شود در بسیاری از موارد درب ها قدیمی اند و باز و بسته نمودن انهای پرسرو صدا می باشد و این امر منجر به تولید الودگی صوتی زیادی و هدر رفتن انژی درون ساختمان می شود.با استفاده از درب اتوماتیک دیگر نگران باز و بسته شدن درب و اتلاف انرژی نیستید.

 

ممکن است در ابتدا خرید و نصب دربهای اتوماتیک کاری هزینه بر باشد اما پس از نصب است که نتایج مثبت آن دیده می شود و آن دیده می شود و حتی ممکن است باعث رونق بیشتر کسب و کارتان شود.

 

برای درک شیوه ترغیب به خرید با استفاده از دربهای اتوماتیک مثال زیر را در نظر بگیرید.

 

یک فروشگاه روشن با دربهایی که برای مشتریان باز می شود به منزله نوعی خوشامدگویی است و می تواند افراد را ترغیب به ورود و خرید کند در مقابل فروشگاهی را در نظر بگیرید که فضایی تاریک و دربهایی دارد که به سختی و یا با سروصدای بسیار باز می شوند.

 

گاهی نصب درب اتوماتیک ، اسانسور و یا رمپ ممکن است ممکن نباشد در برخی موارد استفاده از این موارد در ساختمان های قدمی ممکن نیست و یا با ظاهر ساختمان منطبق نیست در این موارد می توانید از امکانات ساده تری مثل دربهای کشویی ساده  استفاده کنید بدین ترتیب می توانید بدون ایجاد تغییرات ساختاری مهم و پیچیده در ساختمان از مزایای درب های کشویی بهره مند شوید.