ساختمان تکنیکال

تکنولوژی های ساختمانی و مدرن

ساختمان تکنیکال

تکنولوژی های ساختمانی و مدرن

انواع سقف کاذب

 

سقف کاذب با رابیتس و  اندود

 

این نوع سقف متداول ترین نوع سقف کاذب می  باشد. رابیتس ورق فولادی مشبکی است که با مفتول یا سیم آرماتور بندی به صورت  دو لایی به شبکه فرعی متصل می شود. ویژگی اصلی رابیتس آن است که عمده ملات ها  به آن می چسبد و ترک بر نمی دارد. رابیتس در دو نوع سطح و برجسته از ورق  گالوانیزه ساخته می شود.

 نوع برجسته در دهانه های بزرگتر بکار می رود. جهت  اندود کاری روی کانال های کولر وتأسیسات نیز از رابیتس برای اتصال بهتر اندود  استفاده می شود.

 

سقف کاذب آکوستیک

 

اصولا آکوستیک یک نوع ایزوله صوتی است، که  با مصالح مختلف ساخته شده و در مکان هایی که نباید صوت تولید پژواک  نماید مانند سالنهای سخنرانی، سینما و …  برای طراحی دکوراسیون داخلی استفاده می شود.

 

برای جلوگیری از تشدید صوت از مصالح زیر  می توان استفاده کرد:

 

پارچه بصورت چین دار

 

پلاک های گچی

 

پلاک های چوبی

 

ورقه های مقوایی فشرده به رنگ سفید و  سوراخدار که در بازار به نام ” آکوستیک” معروف هستند.

 

(این ورقها بصورت کام و زبانه به یکدیگر و  به وسیله درخت فلزی یا میخ ریز به زیر سازی چوبی متصل می شوند. )

 

در مکان های خاص مانند استودیوها و … از  ورقه های آکوستیک با یک لایه پشم شیشه و ورق آلومینیوم استفاده می شود.

 

·       سقف کاذب آلومینیومی

 

در این نوع سقف کاذب و در طراحی دکوراسیون داخلی  وسایل اتصال همگی از  فولاد گالوانیزه هستند و فقط پوشش آن از جنس آلومینیوم بوده، که پشت آنرا  عموماً با پشم شیشه پر کرده اند.

 

·       سقف کاذب چوبی

 

قبل از اجرای لمبه کوبی دور سقف با چهار  تراش مناسب کلاف کشی و تراز شود. شبکه اصلی این نوع سقف کاذب از فولاد یا  چهار تراش چوبی و شبکه فرعی آن باید از چوب باشد. لمبه های چوبی از چوب  نراد خارجی (روسی یا مشابه آن) می باشند.

 

انتخاب سنگ ساختمانی

 

نکاتی کاربردی در خصوص انتخاب سنگ ساختمانی مناسب:

 

انتخاب سنگ ساختمانی مناسب که با شرایط آب و هوایی محیط سازگاری بیشتری داشته باشد تا دوام سازه را تضمین کند نکته هائز اهمیتی است که باید از سوی خریداران آن در نظر گرفته شود.

 

به دلیل نبود اطلاعات کافی در خصوص سنگ های ساختمانی در بین مصرف کنندگان ،در این نگاره سعی شده باختصار اطلاعاتی کاربردی جهت انتخاب سنگ ساختمانی مناسب ارائه شود.

 

خریداران سنگ های ساختمانی معمولا با مشکل انتخاب سنگ ساختمانی مناسب روبرو هستند و در اغلب موارد انتخاب خود را بر اساس شنیده های خود از دیگران و معیار های غلط انجام میدهند.در صورتی که با یک انتخاب درست میتوان ماندگاری ، زیبایی و دوام سازه و طراحی نما را افزایش داده و هزینه های تعمیرات و بازسازی در آینده را  کاهش داد.

 

اولین نکته ای که در خرید سنگ های ساختمانی باید به آن توجه کرد این است که سنگ یک ماده طبیعی است و از دل زمین استخراج میشود پس بنابراین نباید توقع این  را داشت که مانند نئوپان ، سرامیک ،موزاییک و ... با یک محصول یکدست و بدون تغییر در بافت و رنگ و طرح  که مصنوع دست انسان هستند مواجه باشیم.

 

سنگ زیبایی نهفته در دل طبیعت را در خود دارد و کسی که سنگ را به عنوان یک محصول طبیعی انتخاب میکند باید بازی رنگ و طرح آن را نیز بپذیرد.

 

با توجه به نکته ای که در بالا به آن اشاره شد حال با در نظر گرفتن موارد زیر میتوان سنگ مناسب را انتخاب کرد.

 

اگر قصد خرید سنگ برای ساختمان خود را دارید ،با توجه به فضایی از ساختمان که قصد نصب سنگ در آن را دارید باید نوع آن را انتخاب کنید. به طور معمول فضا ها به چند دسته زیر تقسیم میشوند:

 

نما خارجی و طراحی نما

نمای داخلی

کف پله و پاگرد

کف فرش فضاهای داخلی مسکونی

کف فرش فضاهای داخلی تجاری و اداری

کف فرش بام و پیاده رو

سرویس  بهداشتی

درپوش دیوارهای محوطه، حیاط و جان پناه بام

سنگ روی کابینت و اپن

 

اما کلاردشت کجاست؟

 

کلاردشت، دشتی بر فراز کوه‌ها، منطقه‌ای کوهستانی است در غرب مازندران با وسعت 1509 کیلومترمربع، تابع شهرستان چالوس و متشکل از سه دهستان کلاردشت، بیرون بشم و کوهستان که جمعیت آن در سرشماری سال 1375، 23097 نفر برآورد شده است و البته خدا می‌داند که هم‌اکنون با این هجوم‌های بی‌رویه چه جمعیتی دارد.

 کلاردشت از جنوب قله تخت سلیمان تا حدود گردنه کندوان به خط‌الرأس اصلی البرز محدود می‌شود و رود چالوس از کنار آن می‌گذرد.

دهستان کلاردشت با 39 آبادی در دشت کوچکی در دامنه تخت سلیمان واقع و مرکز آن حسن کیف است.

این منطقه با دو جاده فرعی به راه اصلی کرج - چالوس و ساحل دریای خزر می‌پیوندد.

جاده نخست از مرزن‌آباد در فاصله 25 کیلومتری جنوب چالوس منشعب شده و به طول 20 کیلومتر از میان تپه‌هایی که بر دامنه‌های‌شان گندم و جو کشت می‌شود، می‌گذرد و دومین جاده، از عباس‌آباد واقع در جاده کناره، میان راه چالوس و تنکابن منشعب شده و به طول 25 کیلومتر پس از گذشتن از جنگل‌های متراکم و بسیار زیبا در ناحیه نکارود به غرب دشت می‌رسد.

 

وجود بیش از 45 قله بالای 4000 متر،‌ نمونه کم‌نظیری از عظمت، صلابت و زیبایی رشته‌کوه‌های البرز را در کلاردشت به نمایش گذاشته است. علم‌کوه با ارتفاع 4845 متر از سطح دریای آزاد بلندترین کوه این دشت است.

علم‌کوه که در سمت شمال شرقی به دیواره‌ای به طول 700 متر و عرض 450 متر منتهی می‌شود، یکی از هشت دیواره سخت‌ گذر جهان است.

«تخت سلیمان»‌ نیز که در افسانه‌ها از آن به جایگاه ازدواج «سلیمان (ع) و بلقیس» یاد می‌کنند با ارتفاع 4650 متر یکی از دیدنی‌های این منطقه به شمار می‌رود.

در کوه‌های مرتفع کلاردشت یخچال‌های طبیعی و دایمی وجود دارد که پس از گذشت ده‌ها میلیون سال هم‌چنان ناآرامند.

 این توده‌های عظیم یخ که با سنگ و خاک آمیخته شده‌اند، منابع اصلی آبگیری رودخانه «سرداب رود» (مهم‌ترین رودخانه کلاردشت» هستند و البته چشمه‌های دیگر نیز این رود را یاری می‌کنند.

آب «سرداب رود» از صاف‌ترین و زلال‌ترین آب‌های رودخانه‌های شمال ایران است و برای پرورش و تکثیر قزل‌آلا و ماهی آزاد مناسب است.

هوا در کلاردشت مه نسبتا دایمی دارد و دمای آن در برخی از روزهای سرد زمستان به حدود 30 درجه سانتی‌گراد زیر صفر می‌رسد.

 در شب‌های تابستان نیز گاه مردم به استفاده از لباس گرم نیاز دارند. دریاچه ولشت (سماء)، نگین آبی کلاردشت نیز یکی از دریاچه‌های آب شیرین ایران است.

 این دریاچه با وسعتی حدود 20 هکتار در عمق تپه‌های شرقی کلاردشت در نزدیکی دهکده «سماء» واقع است.

طول این دریاچه دایمی 650 متر، عرض آن 300 متر و عمق گودترین نقطه آن 30 متر است.

شهرهای استان مازندران- دیدنی های استان مازندران - تامین آب ولشت، چشمه‌های کف و اطرافند.

این دریاچه جزو زیست‌بوم‌های نادر مازندران است و پرندگان مهاجری از قبیل مرغابی و غاز وحشی در این مکان یافت می‌شوند و اما اشیای به دست آمده در منطقه کلاردشت نشان از قدمت 1000 سال قبل از میلاد دارد.

 

منطقه کلاردشت از لحاظ طول عمر ساکنان آن نیز شهرت دارد که این امر به زندگی طبیعی و متعادل و شرایط جغرافیایی مربوط است و البته بهتر است بگوییم مربوط می‌شد!

تا حدود 30 سال پیش خانه‌های چوبی قدیمی «داردچی» و پس از آن خانه‌های نیمه‌سنتی در این منطقه و فروش ویلا در کلاردشت دیده می‌شد و حالا جای آن خانه‌های سنتی و نیمه‌سنتی را که یکی از جاذبه‌های توریستی این منطقه بود ویلاهای مدرن گرفته است.

عبور از جاده کلاردشت و نگاهی نه چندان ژرف به طبیعت حتی بدون هیچ نظر کارشناسی به وضوح نشان می‌دهد که ساخت و ساز در این منطقه سال‌ها پیش باید متوقف می‌شد.

 

آلودگی اطراف جاده با زباله‌های غیرقابل جذب نیز وصله ناجور این طبیعت است اگر چه کلاردشت، هنوز هم همان بهشتی است که سال‌ها پیش مجله «گردش» از آن یاد کرده بود: «دشتی بر فراز البرز در ارتفاع 1250 تا 1350 متر انباشته از رسوبات عهد سوم زمین‌شناسی و از همین ارتفاع تا دریا فقط 30 کیلومتر فاصله دارد.»

 

پوشش گیاهی جنگل‌های منطقه کلاردشت و در مناطق فروش ویلا در کلاردشت شامل: سپیدار،‌ افرا، داغداغان، توسکا، تمشک، نمدار، راش، زرشک، گل سرخ وحشی، بلوط سیاه، ممرز، ازگیل، ملچ، بلوط، زالزالک، سیاه‌تلو، خوج و ... است.

 

از پستانداران و پرندگان وحشی جنگل‌های کلاردشت نیز می‌توان سنجاب، گوزن، بز، پلنگ، خرس، خرگوش، خوک، شغال، گربه وحشی، جوجه تیغی، گورکن، گرگ، قرقاول، لاشخور، دارکوب، دم جنبانک، کبک، قوش، کبوتر، زاغچه، جغد، کوکرک و بلدرچین را نام برد.(شهرهای استان مازندران- دیدنی های استان مازندران - مازندنومه )

 

معرفی و روش نصب آیفون های تصویری

 

آیفونهای تصویری ( video door phone ) سیستمهای ارتباطی هستند که مانند آیفونهای معمولی ارتباط صوتی بین فرد مراجعه کننده و افراد داخل یک ساختمان را برقرار می کند.

 علاوه بر آن قادرند تصویر فرد مراجعه کننده را نیز بر روی مانیتور گوشی داخل ساختمان نمایش دهند در صورت لزوم حتی می توانند تصاویر افراد مراجعه کننده را با کمک تجهیزات جانبی ضبط نمایند.

آیفونهای تصویری بسته به نوع تصویری که پخش می کنند به دو صورت رنگی وسیاه و سفید در بازار ارائه شده اند .

 

 اجزای اصلی یک سیستم آیفون تصویری به صورت زیر می باشد :

• پانل جلوی در  (camera) (door panel)

• گوشی یا مانیتور  (video phone) (monitor)

• منبع تغذیه (power source)

• قفل در باز کن (door sWltch) (door release)

 

در زیر به شرح قسمتهای اصلی آیفون تصویری می پردازیم:

 

پانل جلوی در camera :

این پانل ها در دو نوع رنگی و سیاه و سفید می باشند معمولا نوع رنگی با علامت سه عدد یبضی به رنگهای قرمز و زرد و آبی روی پانل شخص می شوند. تصویر یک پانل رنگی یک طبقه و پانل سیاه وسفید ۱ طبقه را در زیر می بینید:

 

قسمت های اصلی پانل به صورت زیر است :

 

۱ . صفحه فلزی (panel) : که از جنس آلومینیوم آلیاژی می باشد و دور آن لاستیی برای جلوگیری از نفوذ آب قرار داده شده است .

۲ . شیشه حفاظ لنز (camera window) : برای جلوگیری از تاثیر مستقیم عوامل جوی روی لنز یا دستکاری لنز

۳ . دوربین آیفون (ccd camera) : از نوع ccd میباشد و وظیفه دریافت تصویر را بر عهده دارد دارای دو نوع رنگی و سیاه وسفید است .لنز آن از نوع فیکس می باشد و زاویه دید تنها با تغییر مکان دوربین قابل تنظیم است.

 

۴ . LED های دریافت کننده نور مادون قرمز (infrared led) : برای این است که دوربین در آیفون تصویری بتواند در شب نیز دید داشته باشد.

۵ . بلند گو (Speaker) برای پخش صدا

۶ . شستی زنگ (Resident call button) به تعداد طبقات

۷ . میکروفون (microphone) برای انتقال صدا به گوشی

۸ . پیچ های مخصوص (Tamper proof screw) : که برای باز و بسته کردن نیاز به آچار آلن دارد  .

۹ . پیچ های تنظیم زاویه دوربین (angel control) (angular adjust) : برای تنظیم زاویه عمودی و افقی زاویه دوربین استفاده می شود .

۱۰ . ترمینالهای اتصال سیم(resident videophone connector) : در مانیتور درپشت .

 

11 . سیم اتصال تغذیه (power connection) ولت DC 12

 

۱۲ . سیم اتصال به در بازکن (release connection wire) (door opener cable)

 

نکات فنی نصب و نگهداری کابینت آشپزخانه

 

1. درهای کابینت را بیش از حد خود باز نکنید و یا محکم در جای خود نکوبانید چون در این صورت پس مدت کوتاهی درها از حالت طبیعی خود خارج شده و دچار افتادگی میشود و باید رگلاژ ( سرویس کردن ) شود.

2. از لولاهایی با توجه به وزن در استفاده نموده . در صورت استفاده نکردن از لولای مناسب در، پس از مدتی دچار افتادگی میشود

3. از ریلهای مناسب برای کابینت خود استفاده کنید زیرا روان حرکت کردن کشوها از موارد مهمی است که باید به آن پرداخته شود .

4. در صورت گیر کردن کشو و به راحتی داخل نشدن آن کشو را خارج نموده و کلیه پیچهای ریلهای متصل به بدنه را وارسی نموده در صورت بیرون ماندن پیچ آن را بر جای خود بنشانید و کشو را در جای خود بگذارید .

5. حد اکثر از پایه های فلزی برای کف کابینت خود استفاده کنید چون دارای توان بیشتری برای تحمل وزن میباشد.

6. در صورت مشاهده پیچی که از کار بیرون مانده آن را در سر جای خود بنشانید زیرا با شل ماندن آن پیچ کار به خوبی به یکدیگر جفت نمیشود .

7. از نوارهای لب چسبان مناسب استفاده کنید. نوارهای لب چسبان را برای این به کار میرود که لبه های خام نئوپان یا ام. دی. اف. دید نداشته باشد.

در صورت دیدن زردی بر روی این نوارها که اکثراً بر روی نوارهایی با رنگ سفید قابل ملاحضه است بدانید که آن نوار سوخته است و پس از مدتی کنده خواهد شد.

 برای کنده نشدن این نوارها میتوانید از نوع مرغوب آن به نام (ABS) که یک ورقه پلاستیک به ضخامت نئوپان و یا ام. دی اف. است استفاده نمایید .

8. پس از نصب کابینت قیدها( محل اتصال دوبدنه ) را که در کابینت زمینی و در سقف آن میباشد بررسی کنید تا ترک نخورده باشد چون در صورت ترکیده بودن آن و یا هر قسمت دیگر این ترکها بزرگتر شده و امکان بروز هر نوع مشکلی میباشد.

9. برای اطمینان از ابعاد کابینت خود کلیه کابینت های خود را به این طریق اندازه گیری نمایید :

 

هر کابینت را به صورت مجزا از یک قطر به قطر دیگر آن اندازه بزنید در صورت مساوی بودن قطرها و یا تا2میلی متر خطا کابینت اصولی بسته شده است.

در صورتی که کابینت از 2 میلی متر بیشتر خطا داشته باشد کابینت اصولی نیست و در اصطلاح به آن دوئیده میگویند و کابینت کج بسته شده است و درها خوب بر روی آن جفت نمیشود .

 

 دئیدگی یکی از اشکالات مهم کابینت میباشد که در مرحله ساخت باید به رعایت آن پرداخت در غیر این صورت در موقع نصب مشکلات جدی یرای نصب کننده بوجود میاید. دوئیدگی یکی از مسائل مهم در تولیدات چوبی میباشد.

10. اگر به کابینت نصب شده بر روی دیوار خود شک دارید که از جنس نئوپان یا ام. دی .اف است و تمام قسمتهای خام محصول با نوار پوشیده شده است میتوانید اتو را روشن کنید پس از داغ شدن آن را بر روی نوار بکشید نوار نرم شده و با دست خود آن را بلند کنید.

در این صورت متوجه نوع جنس مصرفی خواهید شد .

 

11. صفحه کابینت باید به سقف کابینت زمینی پیچ شود تا بتوان آن را عوض کرد. در بعضی موارد مشاهده شده است که صفحه کابینت را به سقف کابینت زمینی با چسب متصل کرده اند.

این کار درست نمیباشد چون در صورت بروز مشکل برای صفحه رویی کل کابینت زمینی باید جمع شود.