ساختمان تکنیکال

تکنولوژی های ساختمانی و مدرن

ساختمان تکنیکال

تکنولوژی های ساختمانی و مدرن

استاندارد عایق ها

استانداردهای مربوط به دو نوع عایق رطوبتی( قیروگونی و ایزوگام ) به شرح زیر می باشد:



1)عایق رطوبتی قیروگونی:

مشخصات گونی ایده آل عبارتند از :

گونی باید نو ، ریز بافت ، کاملاً سالم وبدون آلودگی و چروک باشد و وزن آن در هر مترمربع حدود 380 گرم باشد.

قیر ماده ایست سیاه رنگ مرکب از هیدروکربن های آلی با ترکیبات پیچیده که از تقطیر نفت خام بدست می آید.

انواع قیر که در کشور می باشد دو دسته هستند :


A.C الف–1) قیرهای جامد که علامت اختصاری آنها است و مستقیماً از تقطیر نفت خام بدست می آید و بر حسب درجه نفوذپذیریشان نامگذاری می شوند و انواع اینگونه قیرها در ایران به شرح زیر می باشد :


قیرهای : 70-60 ، 100-85 ، 150-130 ، 200-180 ، 250 –220 ، 320 –280


الف– 2) قیرهای که با هوادادن به یکی از قیرهای نرم فوق تهیه می شوند و عبارتند از : قیرهای : 20–10 ، 30 –20 ، 50 –40 و در بعضی موارد70 - 60


ب ) قیر جامد اکسید شده که با علامت اختصاریR که معرف انعطاف پذیری قیر است نمایش داده می شود ، این قیر از دمیدن هوا در مخلوطی از قیرهای نرم و مواد روغنی سنگین بدست می آید و بر حسب نقطه نرمی و درجه نفوذپذیری بصورت زیر نامگذاری کرده اند : 25-85 R، R 90-15



2)عایق های پیش ساخته (ایزوگام) :


طبق استاندارد ایران این عایق ها ( ایزوگام شرق ) به دو دسته تقسیم می شوند :


1- عایق های رطوبتی پیش ساخته مخصوص پی ساختمان ( عایق پی )

2- عایق های رطوبتی پیش ساخته مخصوص سطوح خارجی ، بدنه استخر و تونل ها ( عایق بام )

آیفون و آموزش آن

 

امروزه آیفون تصویری از ملزومات ساختمان ها ، ادارات و خانه های ویلایی می باشد.

دستگاه هایی که در نصب یک سیستم آیفون تصویری به کار می رود شامل پنل درب منزل و گوشی تصویری داخل واحد ، منبع تغذیه و درب بازکن می باشد.

در این بخش آموزشی با چهار مدار تشکیل تشکیل دهنده اصلی آیفن بصورت کامل آشنا می شوند؛ که عبارت است از مدار زنگ ، مدار مکالمه ، مدار درب بازکن ، دوربین مدار بسته.

سرفصل های دوره آموزش نصب آیفون تصویری

آشنایی با سیم کشی امکان و مسیریابی کابل ها

آشنایی با انواع مختلف آیفن تصویری

طریقه دسترسی پنل ها به آیفون

آموزش عیب یابی دوربین آیفون

آموزش عیب یابی پنل

آموزش تنظیمات نرم افزاری آیفونی

آموزش نصب قفل درب بازکن آیفون

عیب یابی و تعمیرات بخش بلندگو و اسپیکر

تعمیرات بخش پنل تصویر آیفون

آموزش تعمیرات بخش پاور و تغذیه آیفون

بالکن خانه ها و کاذب

شاید شما هم از آن دست آدم هایی باشید که تمایلی به استفاده از بالکن خانه خود نداشته باشید، از آن به عنوان یک انباری کوچک استفاده کنید یا مثلا اگر بالکن بزرگ تری دارید حتی آن را به عنوان یک محیط کار کوچک برای انجام کارهای مختلف در نظر بگیرید. گاهی هم می بینیم که نقشه و معماری بعضی ساختمان ها آنقدر نامناسب است که برای آپارتمانی کوچک بالکنی به ابعاد یک اتاق ساخته شده و ساکنین قطعا تمایل دارند از این فضا استفاده بیشتر و بهتری بکنند.

سقف کاذب گچی همانند دیگر سقف های کاذب می تواند عایق خوبی برای صدا باشد و همچنین حرارت و رطوبت محیط را تنظیم می کند و به علت عدم وجود مواد زیان آور به محیط زیست آسیبی نمی رساند. سقف کاذب می تواند ترکیبی باشد یعنی چند نوع سقف کاذب را در کنار هم و به صورت یک طرح هندسی منظم یا نا منظم همراه با شکست و اختلاف سطح به کار ببریم و در نهایت هم با نورپردازی جلوه های خاصی به آن ها بدهیم که این یکی از روش های زیباسازی سقف کاذب محسوب می شود.

البته کاربرد این نوع سقف کاذب  بیشتر در فضاهای وسیع مناسب است و جلوه می یابد و شاید در آپارتمان کوچک شما کاربردی نداشته باشد. یکی دیگر از سقف های کاذبی که جنبه دکوراتیو دارد سقف کاذب گریلیوم است، این سقف از ورق های آلومینیومی و آهن یا ورق های آلیاژی ساخته می شود. به سقف گریلیوم سقف باز هم گفته می شود؛ چرا که بعد از نصب چیزی که شما می بینید مربع، مستطیل هایی است که به طور پیوسته کنار هم قرار گرفته و هیچ پوششی در داخل یا پشت آن وجود ندارد و پشت سقف و تجهیزات کار شده به راحتی دیده می شود. معمولا این نوع سقف کاذب را به صورت ترکیبی اجرا می کنند و سقف با زنجیری از سقف اصلی آویزان می شود. اما برای زیبا کردن  ایجاد شده می توانید از آسمان مجازی استفاده کنید آسمان مجازی قطعات مربع شکلی است که وقتی کنار هم بر روی سقف نصب می شوند یک آسمان واقعی را برای شما تداعی خواهند کرد چرا رنگ های زنده و شفاف آن تصویر آسمان را برای تان واقعی تر می کند.

نصب این آسمان مجازی کار بسیار آسانی است، قطعات آن قابل شست وشو و ضدعفونی هستند و نیاز به کار ساختمانی خاصی برای نصب آن ندارید.

سنگ ساختمانی پلاک


استفاده از پلاک سنگ ساختمانی برای نمای ساختمان در کشور از زمان های قدیم رواج داشته است .

 اما استفاده وسیع و فراگیر آن در کشور حدود 50 سال پیش با ورود اولین کارخانه ماشینی تولید پلاک و یک خط کامل آلمانی توسط آستان قدس رضوی در مشهد در سال 1317 رواج یافت .

صنعت سنگ در دنیا جز در دورۀ رکود عمیق اقتصاد جهانی در اواخر دهه 1930 ، همواره سیر رشد و تحول را طی کرده است .

در این نوع سنگ ها قطعات بزرگ سنگ را از کوه (معدن سنگ) استخراج می کنند و پس از حمل به کارخانه سنگبری ، در ابعاد و ضخامت های (1 تا 5 سانتی متری) به صورت سنگ پلاک می برند و صیقل می دهند .

 اما نکته مهمی که باید همواره به آن توجه داشت این است که در صورت استفاده از سنگ های پلاک بایستی از این سنگ ها در برابر رطوبت یخبندان مراقبت نمود و مواد زاید را از سطح این سنگ ها پاک کرده و با استفاده از یکی از روش های زیر سنگ ها را کاملاً به سطح زیرین محکم کرد :


    1- لقمه گذاری
    2- پیچ و روپلاک کردن
    3- نصب سیم و اسکوپ یا قلاب برای اتصال بهتر و محکم تر
    4- نماهای ساخته شده از سنگ مصنوعی

    با پیشرفت علوم شیمی و متالوژی به ویژه در گرایش های پلیمر و کامپوزیت ، تحول شگرفی در صنایع و معادن حادث شده است .

 ساخت و سنتز مصنوعات شیمیایی و احیای مواد معدنی از طریق فعل و انفعالات شیمیایی ، یکی از کارکردهای شیمی پلیمر در عصر حاضر است ، شاید ترکیب عناصر و مواد معدنی با یکدیگر و تولید مواد جدید ترکیبی تحت عنوان کامپوزیت ها مهم ترین تحول علمی قرن بیستم در زمینه صنعت سنگ باشد .

 از سوی دیگر ترکیب مواد طبیعی با بستری از مواد پلیمری به تولید سنگ های مصنوعی ویژه با کارکرد و قیمت سنگ ساختمانی   متنوع تر عرضه شده است .

دلایل انتخاب سنگ برای نمای ساختمان

یکی از پوشش های مناسب در ساختمان که استفاده ازآن روز به روز بیشتر می شود، سنگ ساختمانی  است .

لذا دلایل مناسب بودن سنگ را در نمای ساختمان در چند مورد خلاصه کرده اند که عبارتند از :

    1-عدم تغییر رنگ و جذب گرد و غبار
    2-مقاومت در برابر رطوبت
    3- تنوع در رنگ و جنس
    4- اجرای سریع و آسان و تمیز
    5- عایق حرارت و بی نیاز از زیر سازی
    6- قابلیت اجرا بر روی کلیه سطوح
    7-قابلیت ترمیم آسان
    8-انعطاف پذیری و قابلیت فرم پذیری مناسب بر روی کلیه سطوح
    9-ایده ال برای دکوراسیون نمای داخل و خارج ساختمان ها ، مغازه ها ،کافی شاپ ها و رستوران ها .
    10-فراوانی و در دسترس بودن
    11- امکان به وجود آوردن شکل های مورد نظر (دستی و ماشینی )
    12-عمر زیاد (در صورت استفاده مناسب)
    13-هزینه حفظ و نگهداری نسبتاً کم آن

    انتخاب ابعاد و جنس سنگ ،بستگی به محل استفاده آن دارد.

سنگ های ساختمانی که در نمای خارجی مصرف می شود باید در مقابل عوامل جوی مانند تابش خورشید،باران ،گاز های موجود در هوا و ... مقاوم باشند . در نما سازی از نوع سنگ ممکن است فقط از یک نوع سنگ استفاده شود ویا آنکه از چندین سنگ متنوع استفاده شود . با یک طراحی خوب و هماهنگ کردن سنگ ها یا یکدیگر می توان نماهای سنگی بسیار زیبایی در ساختمان به وجود آورد . همچنین همواره باید به این مطلب توجه کرد که استفاده از سنگ ها ی پر دوام و با مقاومت بالا در برابر یخ زدگی و شرایط نا مساعد جوی و محیطی (نور خورشید ،آب و رطوبت ) با بافت و شکل مطلوب ،بدون ترک خوردگی و خلل و فرج وصرفه اقتصادی را نباید از یاد برد.