ساختمان تکنیکال

تکنولوژی های ساختمانی و مدرن

ساختمان تکنیکال

تکنولوژی های ساختمانی و مدرن

نورپردازی عمومی در محیط های اداری

 

محیط های اداری

 

نورپردازی محیط های عمومی قواعد ویژه ای دارد و استانداردهایی جدا از محیط های خصوصی و مسکونی می طلبد. در این بخش به اختصار به قواعدی چند در مورد نورپردازی مکانهای مذکور می پردازیم .

 

از آنجایی که عموماً بیشتر فعالیت های اداری در در طول روز انجام می گیرد روشنایی مصنوعی جنبه ی مکمل دارد.

 در ساختمانهای اداری که عرض ساختمان زیاد است، اغلب بخشهای مرکزی ساختمان از نور طبیعی مستقیم و کافی برخوردار نیستند؛ در بخشهای مرکزی ساختمان نور مصنوعی اولویت دارد در مکانهای کاری نزدیک به پنجره، چنانچه پنجره رو به جنوب، غرب یا شرق باشد، اجتناب از خیرگی چشم با استفاده از انواع وسائل شکست یا کاهش نور مستقیم اهمیت می یابد.

اگر میزهای کار با توجه به نور طبیعی پنجره ها در طراحی دکوراسیون داخلی شوند، نور مصنوعی می تواند در نزدیکی پنجره نیز قرار گیرد تا تفاوت بین جهت تابش نور طبیعی و مصنوعی به حداقل برسد.

محلهای تردد، ورود و خروج باید به صورت یکنواخت و کافی روشن شوند. 100 الی 150 لوکس روشنایی برای اینگونه فضاها کافی است. قسمت بیرونی فضای ورودی باید حداقل 50 لوکس روشنایی داشته باشد .

 

نمای بیرونی ساختمانهای اداری به لحاظ نور پردازی مهم است. چراغها باید در رابطه با فرم معماری نما طراحی شوند.

 چنانچه نمای ساختمان در خیابانها و معابر عمومی قرار گیرد، بخش پائینی نما می تواند نور پردازی قویتری در مقایسه با قسمتهای بالایی نما (در مورد ساختمانهای مرتفع اداری) داشته باشد .

 

در دفاتر و فضاهای کاری اداری تأمین 200 تا 300 لوکس روشنایی ضروری است و روی میز کار بهتر است 500 لوکس و در شرایط کار دقیق چشمی تا حدود 700 لوکس روشنایی تأمین شود. چراغها باید به گونه ای قرار گیرند که نور مستقیم آنها در مخروط دید افرادی که پشت میز کار نشسته اند، قرار نگیرد.

 نور غیر مستقیمی که به سقف می تابد، یا چراغهای مجهز به پرده های هدایت نور یا چنانکه سقف فضاهای وسیع اداری بلند طراحی شود منابع روشنایی کار شده در عمق یا در پشت سقفهای کاذب شبکه ای مناسب (5/3 تا 4 متر) و نور پردازی با مسئله ی کمتری روبه رو می شود .

 

در سالنهای کنفرانس و گردهمایی تأمین روشنایی برای سطوح عمود برای بهتر دیدن چهره ها به اندازه ی روشن کردن میزها اهمیت دارد.

 میز کنفرانس می تواند حدود 400 لوکس و سطوح عمودی اطراف میز حدود 200 لوکس روشنایی داشته باشند. روشنایی سطوح عمودی در محلهایی که بطور مداوم مراجع دارند نیز اهمیت دارد. در این فضاها بهتر است متن و محیط اطراف محل مراجعهء عموم بصورت متنوعی نور پردازی شود.

 نور پردازی باید به جهت یابی در فضا و تشخیص محلهای تردد و مراجعه ی اصلی کمک کند.

محلهای گفتگو، انتظار و استراحت بهتر است به سبک فضاهای مسکونی نور پردازی شوند تا محیطی دوستانه و آرامش بخش بوجود آید .

 

نور پردازی یک فضای اداری گذشته از کاربردهای علمی ابزار تبلیغ و نمایش چهره ی شرکت به عموم است. در انتخاب نوع چراغ و نحوهء نور پردازی باید به این مسئله توجه شود .

 

نور پردازی نمی تواند یکسره به مهندس برق محول شود.

 روشنایی مصنوعی به عنوان مکمل نور طبیعی در طراحی دکوراسیون داخلی ، نقش مهم و موثری در طرح معماری ودر کیفیت کلی ساختمان دارد.

با نور پردازی مناسب می توان زیبایی ساختمان راتا حد قابل توجهی افزایش داد. در هر حال معماری و روشنایی دو مقوله ی غیر قابل تفکیک و در رابطه ی مستقیم باهم هستند .

 

سنگ آنتیک چیست؟

 

امروزه توجه زیاد به نمای داخلی و خارجی ساختمانها سنگهای آنتیک را پا به عرصه ی وجود گذاشته است و استفاده از آنها را بسیار مرسوم کرده است.

سنگهای اصلی به کار رفته در نمای داخلی و خارجی ساختمانها شامل سنگ گرانیت،سنگ مرمریت،سنگ تراورتن،سنگ مرمر،سنگ چینی و ماسه سنگ می شود.اما در این میان بازار سنگهای آنتیک نیز داغ شده است.

 

سنگهای آنتیک و سنگ ساختمانی  از ضایعات سنگهای طبیعی ساختمانی مانند سنگ تراورتن و خرده سنگها تولید می شوند.نیاز به ایجاد تنوع در نمای ساختمانها تولید کنندگان و طراحان را بر آن داشت تا از ضایعات سنگهای طبیعی سنگهای آنتیک را در طرحها و رنگهای مختلف تولید کنند.

 

اگر از فضای داخلی و خارجی منازل خود خسته شده اید،سنگهای آنتیک این امکان را فراهم می کنند که بدون هیچ گونه تخریب بر روی سنگهای کهنه و قدیمی،گچ وسیمان،کاشی و سرامیک نصب شوند.در زیر به مقایسه سنگ آنتیک و طبیعی می پردازیم.

 

سنگ آنتیک

 

١_اولین تمایز سنگ ساختمانی آنتیک از سنگ طبیعی،تنوع در رنگ و طرح آن است که قدرت انتخاب را بیشتر می کند و می توان با دست باز متناسب با فضا انتخاب کرد.

 

٢-سنگ آنتیک نسبت به فشار،خراش و یخ زدگی و شرایط محیطی مقاومت بیشتری از خود نشان می دهد و انعطاف پذیرتر است.

 

٣-قابلیت برش و قالب گیری در ضخامتهای مختلف را دارد.

 

٤-دارای وزن کمتر نسبت به سنگ طبیعی است و در نتیجه حمل آن راحت تر است.

 

٥-دارای ضایعات کمتری هستند و همین موضوع خرید و نصبشان را برای خریدار به صرفه می کند.

 

٦-اما برای نصب آنها از چسب رزین استفاده می کنند که کمی گران است و هزینه ی نصب را کمی بالا می برد.

 

کلاردشت و کوهنوردی

 

فرهنگ اهالی کلاردشت به ویژه ساکنین دره ی زیبای رودبارک با کوه و کوهنوردی آمیخته است و همواره در تیم های ملی کوهنوردی مردان ، بانوان و دانشجویان کشور نمایندگانی از کلاردشت حظور دارند

 

دیواره ی علمکوه بلندترین دیواره ی ایران و هشتمین دیواره ی سخت گذر جهان است.

 

ارتفاع این دیواره از کف یخچال علمچال تا روی قله ۸۰۰ متر میباشد. وجود بیش از پنجاه قله ی بالای ۴۰۰۰ متر باعث معروفیت این منطقه ی منحصر به فرد کوهنوردی گردیده است ازیت رو همه ساله سه الی چهارهزار نفر برای کوهنوردی به منطقه ی تخت سلیمان می آیند.

 

معروف ترین قلل منطقه ی تخت سلیمان عبارتند از: علمکوه(۴۸۵۰ متر) تخت سلیمان(۴۶۵۹)سیاه کمان(۴۶۰۴) سیاه سنگ ها(۴۷۸۲)  چالون، دندان اژدها، رستم نیشت، سیاه گوک، کرماکوه  و ...

 

در سال ۱۹۰۲ میلادی(۱۲۸۱ خورشیدی) برای اولین بار، برادران برن مولر ، گیاه شناسان آلمانی به کلاردشت آمدند و وارد منطقه ی کوهستانی تخت سلیمان شدند و از یال شمال شرقی به قله ی علمکوه رسیدند و علمکوه را به عنوان بلندترین قله ی منطقه معرفی نمودند.

در ادامه ی کار برادران برن مولر در سال ۱۳۱۲ خورشیدی یک گروه از کوهنوردان انگلیسی شامل زمین شناس ،جغرافی دان و گیاه شناس به سرپرستی داگلاس باسک از طریق طالقان به منطقه ی حصارچال  وارد شده و پس از عبور از یال مرجی کش به قله ی علمکوه رسیدند.

 یک سال بعد همین گروه به همراه پروفسور اتریشی به نام هانزبوبک استاد جغرافیای دانشگاه برلین و وین با انتخاب مسیر کلاردشت ، نقشه ای از منطقه و یخچال های آن و فروش ویلا در کلاردشت تهیه کردند

 

در سال ۱۳۱۵ یک گروه آلمانی از طریق طالقان صعود خود به علمکوه را انجام دادند که مسیر صعود فنی آن ها به مسیر گرده آلمان ها معروف است

 

در سال ۱۳۱۹ یک گروه ایرانی نیز از طریق طالقان ، قله ی علمکوه را فتح نمود و بعد از آن راه برای کوهنوردان ایرانی گشوده شد و کوهنوردان دریافتند که از طریق کلاردشت و فروش ویلا در کلاردشت  بهتر و آسانتر میتوان به قلل منطقه و به ویژه دیواره ی علم کوه صعود کرد.

 و پس از آن گروه های بسیاری از ایران و سایر کشورهای جهان برای صعود فنی از دیواره ی علم کوه به منطقه آمده و مسیرهای گوناگونی را نیز روی دیواره ، بنام کشور و گروه خود ثبت کرده اند

 

طراحی نما با استفاده از سنگ

یکی از مصالح مناسب برای طراحی نمای ساختمان که کاربرد آن روز به روز گسترش می یابد ، سنگ است .

 سنگ هایی که در نمای خارجی مورد استفاده قرار می گیرند ، باید مقاومت کافی در مقابل عوامل جوی نظیر نور خورشید ، باران ، سرما و گرما و … داشته باشند .

در نمای سنگی ممکن است فقط یک نوع سنگ بکار رود یا آنکه از ترکیبی از سنگهای متنوع استفاده شود یا مصالح دیگر نظیر چوب ، فلز و … همراه با سنگ به کار رود .

 با یک طرح اولیه مناسب که کلیه شرایط محیطی ، فرهنگی ، آب و هوایی ، زیبایی شناختی و … را مد نظر قرار دهد ، می توان نماهای سنگی بسیار زیبایی در ساختمان خلق نمود .

 

همواره در طراحی نما باید از سنگهای بادوام و با مقاومت بالا در برابر یخ زدگی و شرایط نامساعد جوی و محیطی ، با بافت و شکل مطلوب و بدون ترک خوردگی و خلل و فرج استفاده کرد .

 

علل انتخاب سنگ به عنوان یک مصالح مناسب برای نما به شرح زیر است :

 

– انعطاف پذیری و قابلیت استفاده بر روی سطوح مختلف

– فراوانی و در دسترس بودن

– عدم تغییر رنگ و جذب گرد و غبار

– مقاومت در برابر عوامل جوی مانند رطوبت ، سرما و گرما و نور خورشید

– تنوع در رنگ ، طرح و جنس

– اجرای سریع ، آسان و تمیز

– عایق حرارت و بی نیاز از زیرسازی

– عمر زیاد (در صورت استفاده مناسب)

– هزینه حفظ و نگهداری نسبتاً کم

– قابلیت اجرا بر روی کلیه سطوح

– قابلیت ترمیم آسان

 

 نماهای سنگی و طراحی نما دارای انواع مختلفی هستند که عمده این تفاوتها ناشی از نوع سنگ به کار برده شده است .

معمولا در نماها از سنگهای پلاک یا تزیینی و سنگ مصنوعی استفاده می شود .