ساختمان تکنیکال

تکنولوژی های ساختمانی و مدرن

ساختمان تکنیکال

تکنولوژی های ساختمانی و مدرن

دکوراسیون داخلی

 

دکوراسیون  و معماری داخلی همیشه یکی از مهمترین دغدغه های طراحان بوده است.مهمترین فضاهای عمومی که باید حتما در طراحی داخلی منزل به ان توجه ویزه ای شود اتاق پذیرایی یا نشیمن می باشد.بعد از ان می توان اهمیت اتاق فعالیت های خانوادگی را در مبحث دکوراسیون داخلی منزل در رده بعدی قرار داد.باید با دقت و توجه ساماندهی این موارد صورت پذیرد.

فضاهای زندگی حتی وقتی مبلمان ان ها خوش ترکیب و رسمی است باید بتوانند برای خانواده و دوستان پیام اور مهمان نوازی باشد. در این فضاهاست که افراد بزرگسال و خردسال راحتی و آسایش و لمیدن و غیر رسمی بودن را طلب می کنند.

حتما باید در طراحی داخلی منزل زمانیکه قرار است مبلمان ان را انتخاب نمایم به فاکتورهایی همچون خوش سبک بودن و در عین حال قابل استفاده بودن انها دقت لازم را داشته باشیم.

 

اگر در دکوراسیون داخلی منزل به گونه ای عمل کرده اید که خانه شما فاقد جایی است که به طور مستقل به اوقات فراغت خود و بی پیراییگی اختصاص داشته باشد بهتر است به هر وسیله که می توانید اتاق پذیرایی را کمی از حالت رسمی در آورید و این کاربری را در ان بگنجانید.

 

 

فضای پذیرایی شما چه سزاوار زیبایی سنتی باشد و چه زمینه ی مناسبی برای ایجاد خوش آرایی ساده و بی تجمل به هر حال عناصر طراحی داخلی برای منزل است که تایین کننده ی حال و هوای ان خواهد بود.مبلمانی که توازن لازم را از راه تقارن برقرار سازد نسبت به مبلمان غیر متقارن رسمی تر است.

همین گونه است چوب ماهون نسبت به چوب کاج و ابریشم و دمسک به نسبت پارچه های زبر.

عناصر رسمی شامل دیوارهای پارچه ای زنگ های لطیف کاغذ دیوارهایی با نقش تاریخی نظیر با عکس اسناد و مدارک مهم یا نقش گل همچنین قالی های شرقی موکت های پهن طرح گلوبند و آویز روی پنجره ها و به طور کلی پرده و آویز پارچه ای و از عناصر رسمی هستند.

عناصر غیر رسمی که می توانند در دکوراسیون داخلی منزل موثر باشند شامل بافت ها و جنس هایی است که خانه و خانگی بودن را تداعی می کنند.

مانند رنگ های شاداشیا و تکیه هایی که کار دست به نظر می رسند.آجر و دیوار و چوب طبیعی و گلیم و فرش بربر همه می توانند جزیی از این موارد باشند.

در فضاهای پذیرایی موفق عناصر آرامش بخش به مقدار مناسب فراهم آمده است.ر راس اشیای آرامش بخش مبل ها و نشیمن های جادار و راحت قرار دارند.

معیار معمول یک یا دو کاناپه است ولی ممکن است یک جفت کاناپه ی دو نفره بهتر در یک اتاق جا شود.در دکوراسیون داخلی منزل قطعا استفاده از مبل های مدولی به مراتب راحت تر است چه این ها را به شکل های مختلف می توان چید و فضا را آزاد کرد.این فضا می تواند از مجموعه ی اصلی مبلمان یا دست کم دو صندلی راحتی به اضافه ی وسایل جانبی دیگری مانند میز کنار مبل میز قهوه خوری چراغ و عسلی تکمیل شود.

 

 

مبلمان مخصوص گفتگو در معماری داخلی را می توانید حول یک نقطه مرکزی بچینید.برای این منظور مبلمان می تواند مشرف به پنجره ای با منظره ای زیبا باشد.می توان اجزای مبلمان را دور بخاری دیواری و در طرفین قفسه ی کتاب زیر تابلوی نقاشی مجاور قفسه ی لوازم سمعی و بصری یا در سایه ی یک گنجه ی تنومند که هم جای نگهداری اشیا باشد و هم در جهت عمودی گیرایی بصری بیافریند چید.

 

در طراحی داخلی منزل می توان برای رسیبدن به توازن بصری و افزودن به کاربری های اتاق می توانید مراکز فعالیت ثانویه هم داشته باشید.این فعالیت ها شامل کار اداری غذا خوری در فضای غیر رسمی و یا سرگرمی های نیازمند آرامش و سکوت از جمله مطالعه است.

 

دکور اتاق را با نور پردازی متناسب با حال و هوای ان جلوه ی بیشتری ببخشید.برای خواندن نوشتن و بازی چراغ مخصوص میز نصب کنید.با تعبیه چراغ های پیاه دار و چراغ های جاسازی شده در سقف و چراغ هایی که روی ریل نصب شده در سقف قرار دارند می توانید در دکوراسیون منزل خود از فضا بهترین استفاده را کرده و نهایت صرفه جویی را به عمل آورید.

جذابیت دکوراسیون رنگ قرمز از بعد روانشناسی

 

رنگ دانه های یاقوتی انار و فلفل جزو زیباترین قرمزها هستند . دکوراسیون و معماری داخلی رنگ قرمز یعنی افزایش حس تمرکز و جذابیت هرکدام از لوازم خانگی که با رنگهای دیگر ترکیب می شوند.

 

 قرمز رنگ عشق و علاقه است. اگر شما به خاصیت رنگها اهمیت خاصی میدهید بهتر است بدانید رنگ قرمز میتواند در تمام حالات موثر باشد یعنی همانطور که میتواند آغازگر شادی و شور باشد گاهی موجب خشم شود این بدان معنا نیست که نباید از رنگ قرمز در طراحی منزل استفاده شود بلکه بهتر است بدانیم رنگ قرمز را با ترکیب چه رنگهایی باید استفاده کنیم.قرمز رنگ گرم و پرانرژی است که کاربرد بیشتری در دکوراسیون اتاق پذیرایی خانواه های جوان دارد. استفاده از رنگ قرمز در فصل های سرد سال محبوب تر است در حالی که نمی توان نقش رنگ قرمز را در بخشیدن نشاط در فصل های گرم سال نیز کتمان کرد.

 

رازهای انتخاب دکوراسیون رنگ قرمز

 

در فنگ شویی، قرمز با عنصر آتش مرتبط است، پس هر جا که انرژی و محرک بیشتری برای تخیل خواستید مثل دفتر کار خانگی یا آشپزخانه از آن استفاده کنید.

 

از نظر روانشناسی، قرمز ضربان قلب و متابولیسم را افزایش می دهد، پس آن را در غذا خوری یا اتاقی که به سرگرمی اختصاص یافته به کار بگیرید.

 

برای تعدیل حرارت، قرمز را با سفید همراه کنید و تضاد شادی ایجاد کنید که ثابت شده جلب توجه می کند.

 

قرمز، کهن ترین رنگ است، در هر زبانی بعد از کشف لغات سیاه و سفید، لغتی به نام قرمز را یاد می گیرند.

 

از جذابیت های طبیعی این رنگ توانایی آن در خلق کانون توجه روی دیوار است.

 

تاکید های سفید همیشه با مبلمان قرمز خوب از کار در می آیند. برای ایجاد جذابیت مدرن و جامع درمعماری داخلی ، به علامت های ایست و کاربرد قرمز در پرچم های ملی توجه کنید.

 

نقش دکوراسیون رنگ قرمز در جذابیت اجزای چیدمان داخلی

 

این نخستین رنگ از رنگ های روشن است که فراوان هم در مُد لباس و هم در خانه از آن استفاده شده است. زیرا کاربرد آن در بسیاری از سنت های فرهنگی ریشه دارد. قرمز رنگی است درخشان و خیره کننده، روشن و پر فروغ و کلاسیک است که هیچگاه نیروی خود را از دست نخواهد داد. بر سر استفاده از رنگ قرمز همیشه نوعی افراط وجود دارد:آدم عادت دارد هنگام استفاده از آن دچار هیجان شود و هر چه می تواند از آن استفاده کند. و خود را در سایه های مختلف آن غرق کند. اگر می خواهید رنگ درخشان را بدون عدم تحمل اضافه کنید، مقدار کمی از سایه های آن را در بالش، آثار هنری یا در کفپوش اتاق در نظر بگیرید.

از جذابیت های طبیعی دکوراسیون رنگ قرمز توانایی آن در خلق کانون توجه روی دیوار است

انتخاب قاب در دکوراسیون

به طور کلی  انگیزه  ایجاد قاب  در دور یک  اثر هنری ، برجسته تر کردن  و یا به  عبارت  دیگر جلوه  دادن  به  آن  است. شما می توانید این مسئله  را آزمایش  کنید. اگر مانند تصویر1 برروی  دیواری  از فضای  خانه تان  قابی  خالی  و بدون  اثر هنری  نصب  کنید. خواهید دید که به  این  ترتیب  فضای  داخلی و دکوراسیون منزل  قاب ، اگرچه همان  دیوار است ، ولی  از دیگر فضاهای کناری اش  متمایز شده  است . پس  به  منظورایجاد جلوه ای  بیشتر برای  یک  اثر هنری ، چارچوبی  لازم  است.

 

البته  لازم  به  ذکر است برای  قاب  کردن  یک اثر، صرفنظر از برجسته تر کردن  آن ، انگیزه های  دیگری  نیز وجود دارد.

 

هنگامی  که  از تابلو به  عنوان  مکملی دکوراسیونی  برای  لوازم  دیگر محیط  یاد می شود، تنها منظور خود اثر هنری  نیست بلکه  ترکیب  آن  ( اثر هنری ) با قاب  و حتی یکی  از آن  دو می تواند این  نقش  را در محیط ایفا کند. به  عنوان  مثال  در فضایی  بادیوارهای  سبز و مبلمان  نارنجی  و زرد، به منظور حفظ هماهنگی  در محیط از طریق تکرار رنگ ها، نصب  تابلویی  با قاب  نارنجی و یا اثر هنری  با رنگ آمیزی  گرم  مانند نارنجی ، قرمز، زرد، در کنار رنگ  سبز ضروری  است . در چنین  شرایطی ، ممکن  است مقصود از نصب  تابلو و قاب  کردن  آن ، نمایش  دادن  اثرهنری  و جلوه  بخشیدن  به  آن نباشد.

 

پس  از آن که  اثر هنری  مورد نظر خود را با توجه  به  مشخصات  فضا انتخاب  کردید، نوبت  به  قاب  کردن  آن  می رسد.

 

با توجه  به  هدف  مورد نظرتان  برای  نصب قاب ، به  هنگام  انتخاب ، پیش  از در نظر گرفتن  هماهنگی  میان  قاب  و دیگر لوازم دکوراسیونی  محیط، هماهنگی  آن  را با اثر مورد توجه  قرار دهید؛ زیرا به  جهت  نزدیکی و حضور آن  دو در یک  قالب ، تأثیر بیشتری بر روی  هم  می گذارند. حتی  اگر در شرایطی مانند نمونه ای  که  در بالا اشاره  شد، اثر هنری  چندان  مهم  نباشد  و تنها رنگ های موجود در آن  و قاب  انتخابی  نقش تعیین کننده  را دارا باشند که  در این  مورد هم رعایت  هماهنگی  باید در رأس  موارد دیگر قرار گیرد.

 

ـ اگر رنگ های  به  کار رفته  درون  اثر شما ملایم  و کمرنگ  است  و در محیط به رنگ های  شادتری  نیاز است ، با انتخاب  قابی به  یکی  از رنگ های  تند و گرم  هماهنگ  با محیط ، به  اثر جلوه ای  دیگر ببخشید. برعکس  برای  آثار هنری  شلوغ  با رنگ های گرم  و تند ، انتخاب  قابی  به  یکی  از رنگ های ملایم  و یا حتی  خنثی  ضروری  است  ولی اگر برای  چنین  اثر هنری ، قابی  به  رنگ  گرم  وتند انتخاب  کنید باید توازن  را از طریق  دیگر لوازم  دکوراسیونی  برقرار سازید وگرنه محیطی  خسته کننده  پدید می آید.

 

گاهی  اثر به  قدری  جذاب  است  که  انتخاب قابی  جالب  توجه ، نه  تنها آن  را برجسته تر نمی کند، بلکه  از جلوه اش  نیز می کاهد و با آنکه  هدف  طراح  داخلی  فضا جلب  فوری نظر بیننده  است . در این  شرایط چند راهکار وجود دارد:

 

الف ) قاب  و حاشیه  دور اثر را به  یک  رنگ تهیه  کنید. البته  این  رنگ  باید ملایم  و یا خنثی  باشد.

 

ب ) در دکوراسیون منزل قاب  را درست  به  رنگ  دیوار برگزینید.

 

ج ) از قاب  کردن  اثر صرف نظر کنید. به  این ترتیب  تابلو بدون  قاب  بر دیوار آویخته می شود.

 

گذشته  از رنگ ، جنس ، ضخامت ، ابعاد طرح و بافت  قاب  نیز بر روی  اثر هنری  و محیط تأثیر می گذارند. لذا انتخاب  کلیه  مولفه های فوق  برای  قاب ، باید مطابق  با هدف دکوراسیونی  محیط صورت  گیرد .

دکوراسیون

 

دکوراسیونِ  یک  فضا، حاصل  در کنار هم  قرار گرفتن  عناصر متعددی  است . هنگامی که  در میان  آنها رابطه ای  قابل  قبول  و مطلوب  وجود داشته  باشد، منجر به  فضایی دلپذیر، زیبا و در نهایت  راحت  و کارا می شود.

 

به طور کلی  می توان  گفت  در یک  فضا عناصر به  سه  دسته  عمده  تقسیم  می شوند:

 

1 ـ عناصری  که  بیشترین هدف  به  کارگیری آنها در محیط ، کاربردی  است . در نتیجه  نقش کلیدی  و خاصی  را در طراحی  داخلی  فضا ایفا نمی کنند. به  عنوان  مثال  هنگامی که قصد دارید برای  خانه تان  تلویزیون ، جاروبرقی ، یخچال  و لوازمی  از این  قبیل را تهیه کنید، هیچ گاه  با هدف دکوراسیونی  اقدام  به خرید آنها نمی کنید؛ بلکه ابتدا کاربرد و امکانات هر یک  را بررسی  کرده  و سپس ظاهر وسیله را با توجه به شرایط قرارگیری در محیط و دکوراسیون  آن  در نظر می گیرید. البته امروزه  تولید کنندگان و طراحان صنعتی علاوه  بر کارایی  وسیله ، به  شکل ، فرم ، رنگ  و به طور کلی جنبه های  ظاهری آن نیز دقت بسیاری دارند و محصولاتی متنوع  به لحاظ کاربرد و ظاهر تولید می کنند.

 

2 ـ عناصری که همزمان  کاربردی  و  دکوراسیون داخلی هستند. اغلب  لوازم دکوراسیونی  مورد استفاده  در خانه ها در این دسته  جای  می گیرند. از آن  جمله  به  مبلمان ، پرده ، فرش ، بوفه  و غیره  می توان  اشاره  کرد. یعنی  به همان میزان  که  نحوه  کاربرد آنها مورد توجه  است ، شکل  و فرم  ظاهری ،رنگ ، طرح  و دیگر عناصر بصری  آنها نیز از اهمیت  بسزایی برخوردار است .

 

3 ـ عناصری که بیشتر نقش  دکوراسیونی  وتزئینی  را در فضا برعهده  دارند. در بررسی انگیزه  انتخاب هریک  از این  عناصر برای محیط مورد نظر، درخواهیم  یافت  که  اگرچه ممکن  است  نبود برخی از آنها خللی در فضا ایجاد نکند ولی  وجود آنها به طراحی داخلی  فضا بسیار کمک  می کند  و در واقع  آنها مکمل دکوراسیون دیگر لوازم محیط محسوب  می شوند.

 

به  عنوان مثال  گلدان ها، ظروف  تزئینی ، شمعدان ، تزئینات مختلف در قالب  گل های خشک ، مصنوعی ، چینی ، مجسمه ها و غیره  از این  جمله اند که  البته  تابلوها نیز در این  دسته جای  می گیرند.

 

از آنجا که دیوارها گسترده ترین  سطوح اصلی خانه  یا هر مکان  بسته دیگری  هستند،هنگامی  که  فردی  وارد فضایی  می شود، عمده ترین سطوحی  که  در مقابل  دیدگان  او قرار می گیرند، دیوارهای  محیط هستند.

 

در نتیجه میزان تأثیرگذاری شان بر محیط نیز نسبت  به  سطوح  دیگر شامل کف ها و سقف ها به مراتب  بیشتر است. لذا علاوه  بر مسائل  کاربردی  و وظیفه آنها در تفکیک فضا و ایجاد استقلال ، به  نکات  دکوراسیونی و نقش  آنها در این  زمینه  نیز باید توجه  کرد.

 

وقتی  وارد فضایی  می شوید که  با زیباترین و مناسب ترین  لوازم  دکوراسیونی  مبله  شده ، ولی  سطوح  دیوارها خالی  است و کوچک ترین  تدبیری  برای  انتخاب دیوارکوب  ( به  صورت  عام  کلمه ) اندیشیده نشده  است ، خلائی  در آن  محیط احساس می شود که  تابلوها، یکی  از عمده ترین راهکارهای  رفع  این  خلاء هستند.

 

تابلوها در دکوراسیون داخلی اگرچه  اغلب  با هدف  تزئینی  مورد استفاده  قرار می گیرند ولی  در پس  ظاهر این هدف ، مسئولیت های  کاربردی  نیز در فضا برعهده  دارند. آنها جایگاه  ویژه ای  در تغییر حال  و هوای  محیط دارند  و در نتیجه  بر روح  و روان  افراد ساکن  در آن  مکان  نیز تأثیرمی گذارند. موضوع  اثر هنری ، رنگ های  به کار رفته  در آن  و حتی  قاب  انتخابی  برای تابلو از جمله  عوامل  بسیار مؤثر بر محیط هستند؛ یعنی  با نصب  چند تابلو بر روی دیوار، با وجود تمام  وقتی  که  صرف تهیه  و چیدمان  لوازم  دکوراسیونی  آن  شده است ، می توان  هماهنگی  و احساس  حاکم در محیط را برهم  ریخت و یا برعکس ، دستیابی  به  هدف  مورد نظر در آن  فضا را تسهیل  بخشید.

 

صرفنظر از همه  اینها گاهی نقش های  کاربردی  عظیم تری  نیز به  تابلوها محول می شود که  از جمله  می توان "تغییر ابعاد ظاهری فضا" را نام  برد. به  عنوان  مثال  یکی از راهکارهای افزایش  ارتفاع  دیوارها به لحاظ ظاهری ، نصب  دیوارکوب های عمودی  و بلند است  که  این  کار از طریق نصب  یک  و یا چند تابلوی  بلند عمودی  در فواصلی  نزدیک  و در کنار هم  و یا چندین تابلوی  هم اندازه  در امتداد هم  و در راستای یک  خط عمودی  فرضی  از سقف  به  کف میسر می شود.

 

به  همین  ترتیب  با نصب  تابلویی  طویل  و افقی  و یا چندین  تابلوی  یک  اندازه  در کنار هم  می توان ، طول  دیوار را به  لحاظ بصری افزایش  داد.

 

منظور از باربری چیست ؟

 

جابجایی کالا را از نقطه ای به نقطه دیگر را باربری می گویند .

 باربری تهران نیز همانند اتوبار ممکن است درون شهری و برون شهری باشد .

 

انواع اتوبار :

 

اتوبار ها نیز دارای انواع مختلفی هستند ، که در این بخش قصد داریم انواع اتوبار ها را معرفی نماییم :

 

– اتوبار های درون شهری : اولین دسته اتوبار ها ، اتوبار های درون شهری هستند ، این نوع اتوبار ها همان طور که از نام آنها مشخص است .

 خدمات حمل نقل درون شهری را ارائه می دهند که خود آنها نیز دارای دسته بندی های مختلفی می باشد :

 

+ انواع اتوبار های درون شهری  :

 

اتوبار های درون شهری براساس استان ها و شهرستان های ایران دسته بندی میشوند

 

به عنوان مثال : اتوبار تهران : که این نوع اتوبار یک نوع اتوبار درون شهری محسوب میشود و خدمات حمل و نقل در تهران را انجام میدهد

 

– اتوبار های برون شهری : دسته دیگری از اتوبار ها ، اتوبار های برون شهری هستند ، این نوع اتوبار ها خدمات حمل و نقل برون شهری را ارائه می دهند که این نوع اتوبار ها نیز خود دارای دسته بندی های مختلفی هستند :

 

+ انواع اتوبار های برون شهری :

 

اتوبار های برون شهری نیز براساس ، شهر ، شهرستان و… دسته بندی میشوند که انشالله در مطالب آینده بیشتر در رابطه با دسته بندی های اتوبار ها توضیح خواهیم داد .

 

در ادامه مثال قبلی اگر بخواهیم توضیحات بیشتری را ارائه کنیم ، در اتوبار  و باربری تهران ، باربری خارج از تهران جز باربری برون شهری محسوب می شود