ساختمان تکنیکال

تکنولوژی های ساختمانی و مدرن

ساختمان تکنیکال

تکنولوژی های ساختمانی و مدرن

پیدایش صنعت ایزوگام

 


ساخت و ساز مسکن همواره طولانی ترین و پیچیده ترین طرح تحقیقاتی بشر بوده است.

انسان برای تدارک مکانی امن و آرام برای زندگی همیشه از شیوه ها و مواد گوناگونی بهره گرفته است تا بر عوامل جوی فائق آید.

در ایران با توجه به اقلیم های آب و هوایی و وفور منابع نفتی از چند دهه قبل قیرگونی سیستم متداول عایقکاری رطوبتی بوده است.

پیشرفت فناوری روز دنیا باعث شد عایق های پیش ساخته بر پایه قیر به دلیل صرفه اقتصادی بالاتر و عمر مفید بیشتر جایگزین مناسب و ارزان قیمت روشهای متداول قبل شود

ایزوگام به دلیل عدم پوسیدگی ، وزن بسیار سبک ، ترمیم آسان و مقاومت در برابر عواملی چون آب ، رطوبت ، گرما ، سرما و اشعه ماوراء بنفش خورشید بسیار کاربردی و موثر است

 

 

لیفتراک چیست؟

 

 

لیفتراک ماشینی مدرن است که در اشکال مختلف و برای بالابری، جابجایی و انبار کردن انواع مختلفی از بار استفاده می شوند.

 نوع عمل در لیفتراک براساس قاعده دو وزنه بالانس شده روی یک محور است که کاملا روبه روی یکدیگر و در جهت مخالف قرار دارند و در حقیقت، همان اصل حاکم بر عمل الاکلنگ در لیفتراک صادق است.

یعنی با داشتن یک نقطه تکیه گاه که در لیفتراک همان چرخ های جلویی اند، بار قرار داده شده روی شاخک ها توسط وزن لیفتراک بالانس می شوند و بدین ترتیب بار پس از برقراری تعادل به کمک نیروی متحرکه موتور لیفتراک جابه جا می شود.

 اگر لیفتراک دستی کاملا در وضعیت مناسب قرار گیرند، دستگاه تعادل داشته و از پایداری بالایی برخوردار است اما اگر به هر دلیلی پایداری از بین برود هر لحظه احتمال واژگونی آن وجود دارد.

اکثر کارخانجاتی که لیفتراک ها را تولید می کنند تلاش کرده اند تا بر پایداری آن ها افزوده تا سطح ایمنی بالاتر رود.

 

یک لیفتراک معمولی از اجزای لیفتراک زیر تشکیل شده است:

 

اجزای لیفتراک

فروش لیفتراک

 

 

اجزای تشکیل دهنده لیفتراک

 

    بدنه لیفتراک: این قسمت اساس دستگاه است که از دکل، محور، چرخ، وزنه ی تعادل، حفاظ بالایی و منبع انرژی تشکیل شده است.

این قسمت ممکن است دارای  مخزن سوخت و مایع هیدرولیک  که در هنگام مونتاژ دستگاه به آنها اضافه می شود.

    وزنه ی تعادل:  این بخش وزنه ای(حجم) است که در پشت قاب لیفتراک قرار گرفته است.  هدف از قرار دادن این وسیله، به تعادل درآوردن لیفتراک در هنگام بالا بردن اجسام است. 

در لیفتراک های برقی باتری های سربی اسیدی به عنوان وزنه ی تعادل نیز انجام وظیفه می کنند.

    اتاقک: قسمتی است که شامل یک صندلی برای اپراتور لیفتراک می باشد که شامل: پدالهای کنترل، فرمان، اهرم و داشبورد  است که امکان خوانش را برای اپراتور فراهم می آورد.

    حفاظ بالایی: یک سقف فلزی است که توسط میله هایی در هر زاویه حمایت می شود و برای محافظت از اپراتور در مقابل افتادن چیزی  تعبیه شده است.

 در برخی لیفتراک ها حفاظ بالایی (گارد) در هنگام مونتاژ لیفتراک تعبیه می شود.

    منبع انرژی: این قسمت ممکن است یک موتور احتراق داخلی باشد که توسط گاز LP ،  CNG، سوخت گازوئیلی یا دیزلی کار می کند.

 انرژی موتورهای لیفتراک توسط باتری و یا سوخت سلولی حمایت می شوند. موتور الکتریکی در لیفتراک های نوع DC  و AC  استفاده می شود.

    سیلندرهایی برای خم کردن : سیلندر هیدرولیکی در بدنه و دکل لیفتراک نصب شده اند. سیلندرهایی برای خم کردن در قسمت دکل های جلویی و عقبی برای کمک به موتور در حین بالا بردن اجسام نصب شده است.

    دکل: یک قطعه ی عمودی است که وظیفه ی بالا و پائین آوردن اجسام را انجام می دهند که از یک ریل به هم پیوسته تشکیل شده است که پایداری جانبی را فراهم می کند. این ریلهای به هم پیوسته ممکن است دارای رولر و یا بوشینگ باشند.

 دکل به صورت هیدرولیکی کار می کند و مستقیما توسط یک یا چند سیلندر هیدرولیک حرکت می کند.  این قطعه ممکن است به بدنه ی اصلی و یا محور جلو نصب شده باشد. 

انواع مختلف کانتینرهای دکل به لیفتراک اجازه می دهد بدون افزایش وزن کمی بالا رود. این برای زمانی که بخواهیم پالت هایی را جابه جا کنیم مفید است.

 

    گارد: این قسمت یک بخش ضمیمه شده برای شاخک ها می باشد و یا ضمیمه ی فایلهای دیگر می باشد. این بر روی لیفتراک نصب شده است و و ریلهای دکلها را به وسیله ی زنجیرها و یا اتصال مستقیم به سیلندرهای هیدرولیک حرکت می دهد.

مانند دکلها  گارد نیز ممکن است دارای رولر و یا بوشینگ برای حرکت به سمت دکل ریلهای به هم پیوسته باشد.

 

    الحاقی:  این قسمت دارای مکانیزمی است که به گارد وصل شده است و به طور موقت و یا دائم برای حفظ تعادل بار مناسب می باشد.

 

 برخی از این الحاقی ها در جک پالت شامل سایدشفت، فایل پیوست اسلیپ شیفت ،  گیره های حمل مقوا، گیره های چند منظوره، روتاتورها و … می باشد.

 

    چرخ:  برای فضاهای بسته مانند انبار از تایر سولید و برای فضاهای باز از تایر پنوماتیک استفاده می شود

 

 

طراحی ارگونومیک ایستگاه جرثقیل سقفی

 

 پیرو بازدیدهای بهداشتی و ارگونومی صورت گرفته در ایستگاه کاری جرثقیل سقفی پالایشگاه در مجتمع مس سرچشمه ارزیابی پوسچر نهایی روش RULA نشان داد که در ایستگاه کاری مذکور ریسک ابتلا به اختلالات اسکلتی- عضلانی در شاغلین بالاست.

 لذا به منظور صیانت نیروی انسانی و تداوم تولید نیاز بود تا تغییرات و مداخله ارگونومیک در این ایستگاه کاری صورت گیرد. پس از مطلاعات فزونتر، تصمیم به طراحی مجدد ایستگاه کاری جرثقیل سقفی بر اساس استانداردهای موجود و با استفاده از نرم فزار اتوکد گرفته شد.

 استاندارد ملی شماره 4379 در مورد جرثقیل دروازه ای نیمه دورازه ای بازویی و بازویی گردان  و استاندارد ملی شماره 6313- با موضوع مقررات ایمنی ساختمان و نصب آسانسور- قسمت اول- آسانسورهای برقی، برای طراحی مجدد کابین جرثقیل مورد استفاده قرار گرفت.

 در نهایت پس از طراحی مجدد و ساخت و نصب کابین و متعلقات آن و تجهیزات درونی جرثقیل ارزیابی مجدد پوسچر با استفاده از نرم افزار RULA صورت گرفت تا امتیاز نهایی پس از طراحی مجدد جهت تعیین بهبود وضعیت پوسچر فرد شاغل در ایستگاه کاری صورت پذیرد.

استانداردهای ارگونومیکی لازم برای طراحی ایستگاه کار از قبیل وضعیت سر وگردن، زاویه های پشتی صندلی، خط طبیعی منظر، کاهش میزان ارتعاشات منتقله به کابین جرثقیل، و روشنایی و کنتراست لازم در کابین جرثقیل بر اساس استاندادرهای موجود مورد توجه قرار گرفت. به منظور اندازه گیری ارتعاش تمام بدن از دستگاه ارتعاش سنج 4447 کمپانی B&K استفاده گردید.

 

یافته ها:

  یافته های حاصل از ارزیابی پوسچر با استفاده از نرم افزار RULA قبل از طراحی مجدد ایستگاه کار نشان داد که پوسچر فرد شاغل در ایستگاه کاری جرثقیل سقفی در سطح اولویت اقدامات اصلاحی 7 بوده و در این شرایط نیاز به مطلاعه فزونتر، ایجاد تغییرات و مداخله ارگونومیک در اسرع وقت است.

یافته های حاصل از ارزیابی پوسچر را قبل از طراحی مجدد ایستگاه کار نشان میدهد و جدول 1 نشان دهنده اولویت اقدامات اصلاحی تشریح شده در روش RULA است.

 

به منظور بهبود وضعیت های بدنی کاربران، تغییرات مهندسی و ارگونومیکی لازم بر روی ایستگاه کاری انجام گرفت.

بدین منظور، با استفاده از نررم افرزار اتوکرد طراحری لازم صرورت پرذیرفت. نترایج طراحیهای انجام یافته با استفاده از استانداردهای موجود و نرم افزار اتوکد را برای ایستگاه کاری جرثقیرل سقفی نشان میدهد.

 

 به منظور آنالیز تنش و تعیین بار استاتیکی قابل تحمل توسط کابین جرثقیل از نرم افزار ABAQUS در ساختاری سه بعدی استفاده شد و نتایج نشان داد که میزان تحمل تنش و بار استاتیکی کابین طراحی شده در محدوده استانداردهای موجود است.

خروجی حاصل از مدلسازی آنلایز تنش بر روی کابین و شرایط مرزی گیر را در نقاط سوراخکاری شده نشان میدهد.

 

به منظور اعملا نیرو و بررسی تغییر شکل احتملای سازه، خواصی از قبیل چگلای، تنش تسلیم، مدول یانگ و ... وارد نرم افزار شد. پس از اعملا شتاب گرانش، نرم افزار با استفاده از چگلای و حجم نیروی اعملای را به صورت اتوماتیک محاسبه میکند.

 

 نتایج اندازه گیری ارتعاش قبل و بعد از طراحی ارگونومیک و کاربرد تجهیزات کنترل کننده ارتعاش نشان داد که مقادیر شتاب اندازهگیری شده از 1/9 متر بر مجذور ثانیه به 1/54 متر بر مجذور ثانیه کاهش یافته است.

نتایج ارزیابی پوسچر پس از طراحی مجدد ایستگاه کاری نشان داد که امتیاز نهایی RULA به سطح 3 کاهش یافته است که نشان از بهبود وضعیت پوسچر پس از طراحی ارگونومیک ایستگاه کار است. شکل 6 نتایج ارزیابی پوسچر را پس از طراحی مجدد ایستگاه کار نشان میدهد.

 

 نتایج ارزیابی پوسچر به روش RULA قبل از طراحی ارگونومیک ایستگاه کار نشان داد که گردن فرد شاغل در کابین جرثقیل برای ساعات طولانی بصورت خمیده با زاویه بیش از ˚21 بوده است.

 مچ دست کارگر با زاویهای بیش از ˚15 به طرفین خم میشده است و زاویه پیچش و خمش تنه بین ˚60-20 بوده است که نشان از نامطلوب بودن وضعیت بدنی شاغل در این ایستگاه کاری است که میتواند به عنوان ریسک فاکتوری برای بروز اختلالات اسکلتی و عضلانی مطرح باشد.

 نتایج مطالعه انجام شده بر روی اپراتورهای جرثقیل در سه بندر از بنادر مهم اروپا نشان داد که وضعیت بدنی اپراتورهای جرثقیل در هنگام کار در این ایستگاه های کاری در وضعیت مطلوبی قرار نداشته است.

نتایج آنلایز پوسچر پس از طراحی ارگونومیک ایستگاه کار نشان داد که وضعیت قرارگیری گردن، تنه، بازوها، و مچ با تغییرات ایجاد شده در محیط کار بهبود یافته و امتیاز نهایی از 7 به 3 تقلیل یافته است که نشان از بهبود وضعیت ارگونومیک محیط کار پس از طراحی مجدد ایستگاه کار بوده است.

 نتایج مطلاعه چوبینه و همکاران نشان 11 داد که مداخله ارگونومیک در محیط کار قلایبافی پس از ارزیابی پوسچر به روش RULA سبب بهبود وضعیت قرارگیری اندامهایی مانند گردن، تنه و پاها شده است.

همچنین شاغلین پس از مداخله ارگونومیک از وضعیت کاری حاصل احساس رضایت داشتند.

 نتایج آنلایز و شبیه سازی تنش و کرنش وارده به کابین جرثقیل نشان داد که بیشترین میزان تنش به پروفیل بالایی جرثقیل وارد میشود اما کابین در برابر بارگذاری پایدار و تنها تغییر شکل ناچیزی در اثر تنش در نقاط سوراخکاری دیده میشود.

 با افزایش ضخامت پروفیل در نقاط سوراخکاری این نقص برطرف گردیده و پس از آنلایز مجدد کاهش تنش در این ناحیه مشاهده گردید. نتایج مطلاعه Burdorf نشان داده است که ارتعاشات کنترل نشده در کابین جرثقیل سبب ایجاد آسیبهایی مانند کمر درد در شاغلین میگردد.

نتایج این مطلاعه پیشنهاد نموده است که شاغلین دارای پیشینه کمر درد به عنوان اپراتور جرثقیل بکار گرفته نشوند.

در مطلاعه حاضر برای کاهش ارتعاشات وارده به بدن، کابین جرثقیل به ایزولاتورهای صفحهای در کف کابین استفاده گردید. هچنین صندلی مورد استفاده در کابین مجهز به ابزار کنترل شوک ارتعاشی گردید و این کنترلها سبب شد که میزان ارتعاش وارد شده به بدن از محدوده بالاتر از حد مجاز مواجه ه )1/9 متر بر مجذور ثانیه( به محدود مجاز مواجه ه برای هشت ساعت فعلایت روزانه کاهش یابد )1/54 متر بر مجذور ثانیه( که این کاهش سبب گردید که ارتعاش وارده به تمام بدن در محدوده استاندارد توصیه شده برای هشت ساعت فعلایت یعنی 1/58 متر بر مجذور ثانیه باشد.

 

نتیجه گیری:

 

1-طراحی ارگونومیک ایستگاه کار سبب بهبود وضعیت بدنی شاغلین در حین انجام کار میگردد.

 2-با کمک روشهای ارزیابی پوسچر میزان بهبود وضعیت قرارگیری شاغلین قبل و بعد از مداخله ارگونومیک امکانپذیر است.

3-با کمک تجهیزات کنترل ارتعاش میزان ارتعاش وارده به بدن شاغلین در کابین جرثقیل به حدود مجاز مواجه شغلی کاهش مییابد.

4-نتایج آرمون تنش نشاندهنده پایداری سازه در برابر تنشهای حاصل از نیروی وزن و شتاب اولیه است.

 

5-استفاده از نرم افزارهای مهندسی در شبیه سازیها و طراحی های ایستگاه های کاری در جهت بهبود وضعیت ارگونومیکی ایستگاه های کار و پیشگیری از اختلالات اسکلتی –عضلانی و تعمیرات جرثقیل سودمند است

 

پرایمر قیری آبی چیست ؟

 

پرایمر قیری آبی محصولی تک جزئی بر پایه  قیر و پودرهای معدنی مخصوص است که قابلیت رقیق شدن با آب را داشته و در هنگام اجرا از چسبندگی خوبی به سطوح بتونی، آجری، آسفالت و دیگر مصالح ساختمانی برخوردار می باشد.

 پس از خشک شدن پرایمر قیری آبی  مانند ایزوگام در مقابل نفوذ رطوبت و بخار آب مقاوم خواهد بود.

 پرایمر قیری آبی از امتیازاتی چون اجرای سرد و ساده، شکل پذیری مناسب، دوام شیمیایی خوب در برابر اسیدها و بازهای ضعیف و هزینه کم در مقایسه با سایر روش های محافظت و آب بندی برخوردار است.

 

 

 

کاربرد پرایمر قیری آبی :

 

 

 پرایمر قیری آبی را با 15 تا 20 درصد آب رقیق کرده و با استفاده از قلم مو یا غلتک در موارد زیر اجرا کنید :

 

 

- پرایمر قیری آبی مناسب جهت محافظت از بتن های مدفون در خاک

 

 

- عایق کاری دیوارها، سقف ها، استخرها و مخازن آب با استفاده از پرایمر قیری آبی

 

 

- پرایمر قیری آبی مناسب جهت پوشش دهی لوله های سیمانی یا فلزی

 

 

- ایجاد لایه محافظ در برابر بخار با استفاده از پرایمر قیری آبی

 

 

- استفاده به عنوان آسفالت سرد در صورت اختلاط پرایمر قیری آبی با ماسه مناسب

 

 

توجه: پیش از خشک شدن ابزار کار پرایمر قیری آبی، آنها را با آب تمیز کنید.

 

 

مشخصات فنی پرایمر قیری آبی :

 

 

پرایمر قیری آبی مایع غلیظ سیاه – قهوه ای رنگ می باشد .

 

وزن مخصوص پرایمر قیری آبی در حالت خمیری 1150 کیلوگرم در متر مکعب می باشد .

 

مقاومت حرارتی پرایمر قیری آبی 100 درجه سانتیگراد است .

 

انعطاف پذیری پرایمر قیری آبی تا 5- درجه سانتیگراد است .

 

مقاومت پرایمر قیری آبی در برابر حلال های روغنی و نفتی ضعیف است .

 

زمان خشک شدن پرایمر قیری آبی حدود 24 ساعت در 25 درجه سانتیگراد می باشد .

 

پرایمر قیری آبی اشتعال پذیر نیست.

 

 

میزان مصرف پرایمر قیری آبی :

 

هر لیتر از  پرایمر قیری آبی برای پوشش دهی حدود 2 متر مربع از سطح کافی است.

 

 

شرایط نگهداری پرایمر قیری آبی :

 

 

پرایمر قیری آبی  و ایزوگام شرق در محل سرپوشیده به دور از تابش مستقیم نور خورشید و در دمای بالاتر از 5+ درجه سانتیگراد تا 6 ماه قابل نگه داری است.

در صورت طولانی شدن انبارداری پرایمر قیری آبی بهتر است پیش از استفاده، محتوی داخل سطل هم زده شود

 

ایمنی جک پالت دستی

اختصاصی سایت صنعت- جک پالت های دستی در صنایع به منظور بلند کردن و جا به جا کردن اجسام سنگین به کار می رود.

این وسیله محافظی  است  برای کارگرانی  که از آنها استفاده می کنند و دارای درد کمر می باشند.

اما باید در حین استفاده ی آنها  اقدامات ضروری انجام شود که برخی از آنها در زیر آمده است:

 

جک پالت دستی

 

1) آماده سازی:  کتابچه راهنما را مطالعه کنید. تا زمانی که کاملا با هشدارها و نحوه ی راه اندازی و استفاده از این ابزار آشنا نشده اید  از آن  استفاده نکنید.

۲) کنترل تجهیزات:  قبل از هر بار استفاده، چرخها، دسته ها، شاخه ها، بالا و پائین رفتن دستگاه و ترمز آن را کنترل کنید (اگر دستگاه شما این تجهیزات را دارد). از جک خود زمانی که آسیب دیده است به هیچ وجه استفاده نکنید.

۳) علائم و هشدارها: از شعاع چرخش لازم برای حفاظت از بار خود همانند کار کردن در یک منطقه آگاه باشید.

 در سطوح تخت و یا نزدیک به تخت و صاف استفاده کنید. یک جک پالت بارگزاری شده حجم زیادی دارد و می تواند به سرعت در یک سراشیبی کم جمع شود.

۴)  حمل بار: بار باید محکم بسته بندی و پایدار شده باشد پالت ها باید به درستی در جای خود قرار گرفته باشند.

 باری را که احتمال برگشتن و افتادن آن وجود دارد حمل نکنید و از جک ها بیش از حد استفاده نکنید.

۵) از جک پالت ها تنها در مواردی استفاده کنید که در دفترچه ی راهنمای آنها ذکر گردیده است.

هیچ گاه بدن خود را در زیر بار و یا بر روی جک پالت قیچی به منظور بلند کردن آن قرار ندهید و هیچ گاه از آن برای حمل افراد استفاده نکنید