ساختمان تکنیکال

تکنولوژی های ساختمانی و مدرن

ساختمان تکنیکال

تکنولوژی های ساختمانی و مدرن

خلاصه نگرش نوین در سیستم های تولید الکتروموتور و فن

  

توسعه و پیشرفت در صنعت الکتروموتور و فن را می توان در دو جهت متفاوت و مستقل تقسیم نمود. از یک سو در طراحی و توسعه ی محصولات جدید که با تغییر در جنس مواد و طراحی اجزاء محصول، عملکرد بهتری را از نظر راندمان و بهره وری و نیز کاهش مصرف و قیمت تمام شده ارائه می دهند.

 اما در جهت دیگر، فرآیند تولید محصولات و هود صنعتی  قرار دارد که در دهه های اخیر تغییرات بسیاری کرده و می تواند توسط کارخانجات تولیدی مورد استفاده قرار گرفته و بهره وری بالاتر تولید را عرضه نماید، که در این مقاله به آن پرداخته شده است.

 

بررسی تاریخچه سیستم های تولید نشان می دهد که با پیدایش سیستم تولید انبوه (Mass Production) که توسط فورد در اوائل قرن بیستم ابداع شد، تمامی صنایع و حتی خدمات بسرعت به الگو برداری از آن پرداختند.

در بیش از نیم قرن این سیستم تولید تنها الگوی قابل قبول متخصصین و صنعتگران بود که می توانست جایگزین سیستم های سنتی در کارگاههای تولیدی شود.

اما از دهه 1990 جهان صنعتی با سیستم جدیدی به نام تولید ناب (Lean Production) آشنا شد که تمامی الگوهای ذهنی تولید انبوه را به چالش کشیده و باعث منسوخ شدن این شیوه تولید شد.

 اکنون بیش از دو دهه است که صنعتگران کشورهای صنعتی در حال شناسایی تولید ناب و سفر از تولید انبوه سنتی به تولید ناب مدرن هستند.

 اگر چه خاستگاه تولید ناب صنعت خودروسازی و هود آشپزخانه صنعتی است، اما مدیران صنایع مختلف ثابت کرده اند که مفاهیم ناب می توانند در سایر صنایع نیز به کار گرفته شوند تا جایی که بهداشت ناب (Lean Healthcare) امروزه از شاخه های مهمی است که در بیمارستانهای ایالات متحده مورد بحث می باشد.

 

نگارنده به عنوان مشاور شرکت دمنده که تولید کننده انواع الکتروموتور و فن های خانگی و صنعتی است، از یک دهه پیش به شناسایی زمینه های پیاده سازی مفاهیم تولید ناب در این صنعت پرداخته است که در این مقاله یافته های خود را در اختیار علاقمندان قرار می دهد.

 نگارنده بر این عقیده است که بسیاری از تولید کنندگان الکتروموتور و فن در کشور ما مانند سایر صنایع، هنوز موفق به پیاده سازی کامل تولید انبوه فورد نشده اند و این امر فراگیری ویژگی های تولید ناب را دشوارتر می سازد.

 بنابراین در این مقاله لازم است ابتدا تولید انبوه کلاسیک تشریح شده و پس از آن ویژگی های تولید ناب معرفی و با تولید انبوه مقایسه شود.

در ادامه یافته های شرکت دمنده، در پیاده سازی مؤثر تولید ناب در صنعت الکتروموتور و فن مورد بحث قرار گرفته و نقشه راه برای سفر ناب (Lean Journey) ارائه گردد.     

v

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.