ساختمان تکنیکال

تکنولوژی های ساختمانی و مدرن

ساختمان تکنیکال

تکنولوژی های ساختمانی و مدرن

انواع سنگ ساختمانی به لحاظ برش

    سنگی که در ساختمان بکار می رود با نام های سنگ لاشه ، سنگ قواره ، سنگ بادبر و سنگ پلاک مرسوم است که در ادامه به شرح آنها می پردازیم:

 

      1. سنگ لاشه :  از انواع سنگ ساختمانی به سنگی گفته می شود که شکل خاصی نداشته و به همان صورت که از معدن استخراج شده بکار می رود و کاربرد این سنگ در زیرسازی ها ، پر کردن فواصل بین سنگ ها و کف سازی است.

 

     2. سنگ قواره : به سنگی گفته میشود که از سنگ لاشه بدست آمده و در کارگاه ساختمانی با کمی تیشه کاری ابعاد منظم پیدا کرده است و دارای گوشه های معین است از سنگ قواره برای استفاده در دیوارهای باربر ، جدول سازی و کف سازی که نیاز به اندکی نما سازی دارد استفاده می گردد.

 

     3. سنگ بادبر ( مالون ) : به سنگی گفته می شود که با تیشه کاری شکل منظمی پیدا کرده و یک طرف آن شکل صاف به خود میگیرد .

سنگ بادبر را برای مصارف تونل سازی ، پل سازی ، جدول سازی ، دیوار های باربر و غیر باربر ، سنگفرش و پله استفاده می کنند و یکی از عمده ترین کاربردهای مهندسی سنگ لاشه و مالون بویژه در نقاط کوهستانی اجرای قوس های سنگی است که در پل ها ، درگاه ها و طاق زیرین دالان های سنگی مصرف می گردد .

 

     4. سنگ پلاک: برای نما سازی در ساختمان از سنگ پلاک استفاده می گردد برای تهیه سنگ پلاک سنگ قله را در کارگاه های سنگبری به ضخامت مورد نظر برش داده و بعد آن را تا حد آینه شدن ساب می دهند .

 

     سنگ تزئیناتی ارزان قیمت را از نوع تراورتن و سنگ گران قیمت را از مرمر انتخاب می کنند

سنگ پلاک را اغلب برای تزئینات داخلی و خارجی ساختمان ها در کف ، دیوارپله ، کف پنجره ، کنار و زیر دیوار گچی و در تولید وسایل تزئیناتی مانند گلدان و شمعدان استفاده می گردد.

عمده ترین سنگهایی که در عملیات ساختمان در ایران بکار می رود عبارتست از : گرانیت ، سنگ سبز توف کوارتزیت ، تراورتن ، مرمر ، سرپانتین ، ماسه سنگ ، شیست که در ادامه بررسی می گردند:

 

     1 . گرانیت : از انواع سنگهای آذرین بوده و بسیار سخت و محکم ، بادوام و تا حد زیادی جلا پذیر میباشد . ساب و جلاپذیری از ساب معمولی تا مرحله آینه ای امکان پذیر است .

گرانیت خرد شده را اغلب برای تهیه بتن زیر سازی در جاده و راه آهن مورد استفاده میباشد و سنگ ساختمانی آن را برای بناهای یادبود و زیربنای بخشهای تاسیساتی و تزئینات داخل و خارج ساختمان و برای کف سازی به کار می برند .

از انواع گرانیت ساختمانی می توان گابرو ، دیاباز ، که اصطلاحا به آن گرانیت سیاه نیز گفته میشود را میتوان نام برد.

 

     2 . کوارتزیت : این نوع سنگ در بیشتر موارد با سنگ گرانیت اشتباه می شود دارای ویژگیهای متفاوت است و از گرانیت سخت تر است این سنگ ساختمانی با ظاهر زبر و بلوری خود قابل شناسایی می باشد.

کوارتزیت را اغلب به دلیل ظاهر زبر آن در ساختمانهای ارزان قیمت و روستایی به کار برده می شود . رنگ این سنگ بیشتر قهوه ای سوخته، سرخ .خاکستری و قهوه ای میباشد.

 

     3 . سنگ توف :سنگ توف از انواع سنگهای خاکستر آتشفشان بوده است که به دلیل چسبندگی کم ذرات این سنگ در اثر هوازدگی پوسته پوسته شده و به صورت دانه های ریز از آن جدا می گردد .

این سنگ را به دلیل سبزی جذابی که دارد در کار دیوار سازی پارک سازی بیشتر مورد استفاده قرار میدهند.

     سنگ آهک : به گونه ای از سنگهای رسوبی گفته میشود که در سطح وسیعی از نظر اندازه ، قواره و شکل و رنگ وجود دارد.

این سنگ را اغلب برای تزئینات داخلی و خارجی ساختمان ، دیوار ، تزئینات کف ، برای نماسازی .مجسمه سازی و ستون سازی به کار می گیرند .

 

     4 . ماسه سنگ : این نوع سنگ ها اغلب از نوع رسوبی میباشند که از چسبیدن دانه های سیلیس بهم ایجاد شده اند . مواد این سنگ میتواند سیلیس ، اکسید آهن و یا خاک رس باشد .

سختی و دوام قطعات این سنگ وابسته به نوع چسب آن است . این سنگها اغلب به رنگهای خاکستری ، قهوه ای ، سرخ و ارغوانی دیده می شوند .

    ماسه سنگ کاملا سیمانی شده را محتمل است کاملا خرد نموده و در زیر سازی راه آهن و جاده ها به کار گیرند.شایان ذکر است ماسه سنگ کوارتزی را به عنوان ماسه ریخته گری و ماده اولیه شیشه استفاده می گردد.

 

     5 . تراورتن : سنگ تراورتن در اثر رسوبات جریانات آب گرم زیرزمینی ایجاد شده است . تراورتن در بیشتر موارد به رنگهای سفید ، کرم و خاکستری رویت میشود. این سنگ را بیشتر برای نماسازی در فضاهای داخل و خارج ساختمان به کار می گیرند.

     مرمر : گونه ای از انواع سنگ های دگرگون شده است که معمولا در رنگهای سفید ، خاکستری ، سیاه ، سبز ، قرمز ، زرد و ارغوانی یافت می شود. سنگ مرمر در خصوص تزئینات و نما سازی داخل ساختمان شامل ، کف ، دیوار و .کارهای هنری بکار برده میشود.

 

     6 . شیست : سنگهای لایه لایه سیاه رنگی هستند که از انواع سنگهای دگرگون شده به شمار می روند.در اغلب موارد به مصارف فرش کردن کف ، پیاده روها ، خیابانها و پارکها می رسند

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.