ساختمان تکنیکال

تکنولوژی های ساختمانی و مدرن

ساختمان تکنیکال

تکنولوژی های ساختمانی و مدرن

کانتینر ؟

 

کانتینراسیون(containerization) تکنیک یا عملیات قرار دادن محموله ها، در کانتینرهای دارای یک شکل و اندازه برای حمل و نقل است که این کانتینر ها قابل استفاده مجدد هستند بطور خلاصه حمل کالا با کانتینر و یا قرار دادن در کانتینر تعریف می شود.

 

محموله ها گاهی ممکن است در شکل و اندازه های غیر متعارف و متفاوتی باشند اما وقتی درون کانتینرها قرار گرفته و حمل می شوند، می توان آنها را بصورت یک واحد منفرد حمل کرد که در نتیجه مزایای بسیاری را برای حمل آسانتر فراهم می کنداین امر شامل کاهش هزینه و زمان نیز می شود

 

کانتینراسیون همچنین امکان حمل و نقل چند وجهی (ترکیبی) را هم ممکن می سازد یعنی حمل کل مسیر از مبدا تا مقصد با استفاده از روشهای گوناگون حمل و نقل مانند جاده ای، ریلی، دریایی و هوایی امکان پذیر است و همچنین می توان از ترکیب این روشها استفاده کرد پیش از کانتینراسیون، کالا باید طی مراحل تکراری کم کم در کامیون بارگیری می شد و سپس به بندر حمل شده و دوباره به همان طریق از وسیله حامل تخلیه شده و به دوباره در کشتی بارگیری می شد این روند یک فرآیند طاقت فرسا بود و زمان زیادی لازم داشت و لازم بود کشتی ها از ۱۰ روز قبل در بندر حضور داشته باشند تا فرآیند تخلیه و بارگیری کامل شود. با عرضه کانتینراسیون، فرستندگان شروع به چیدن کالاهایشان در کانتینرها و تحویل آنها به محوطه چیدمان کانتینرهای بندر برای ارسال کردند. کشتی هایی که به بندر می رسیدند می توانستند بسته به تعداد کانتینرهای حمل شده توسط آنها طی یک الی دو روز اقدام به تخلیه و بارگیری کانتینرها کرده و به سفر خود ادامه دهند.

 

مابق با موسسه استاندارد بین المللی (ISO که یک سازمان بین المللی است که از نمایندگان سازمان های استاندارد دیگر کشورها جهت اتخاذ استانداردهای یکسان در ۲۳ فوریه سال ۱۹۴۷ بوجود آمده است) یک کانتینر حمل محموله عبارت است از : “یکی از تجهیزات حمل و نقل که جهت تسهیل حمل کالاها بوسیله یک یا چند روش حمل و نقلی بدون بارگیری واسطه ای بکار می رود.”

 

کانیتنر ها دارای انواع و اشکال مختلفی هستند. پیشنهاد و توصیه ایزو کانتینرهایی با طول ۱۰، ۲۰، ۳۰ و ۴۰ فوت است اما رایج ترین نوع کانتینرها ۲۰ و ۴۰ فوتی هستند. اما در حال حاضر چند خطوط کشتیرانی آغاز به استفاده از کانتینرهای ۴۵ فوتی کده اند عرض یک کانتینر همیشه هشت فوت( ۴۳/۲ متر) و استاندارد ارتفاع ۶/۸ فوت (۶۲/۲متر) و ۶/۹ فوت (۹۲/۲متر) است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.