ساختمان تکنیکال

تکنولوژی های ساختمانی و مدرن

ساختمان تکنیکال

تکنولوژی های ساختمانی و مدرن

طراحی داخلی منزل ایرانی ، بایدها و نبایدها

 

از هزاره‌های قبل از میلاد در شهر سوخته سیستان تا کاخ‌های شوش و قصرهای تخت جمشید از امپراطوری معظم هخامنشیان و همه ساخته‌های پادشاهان دو هزار و پانصدساله تا همین امروز، مردمان ایران معماری و هنری منحصر به خود داشته‌اند. چرا تصور می‌کنیم معماری و دکوراسیون غربی پاسخ خوبی برای طراحی داخلی منزل ایرانی ما خواهد بود؟

 

هنر  دکوراسیون خانه و طراحی داخلی به فرهنگ، تمدن، عرف، عادت‌ها و اقلیم (آب‌وهوا) کشور ما وابسته است؛ و طراحی و دکوراسیون داخلی به سبک اروپایی هرگز جواب مناسبی برای طراحی داخلی منزل ایرانی نخواهد بود.

 

نورپردازی در طراحی داخلی منزل ایرانی

 

پرده‌های ضخیم در طراحی داخلی منزل ایرانی ، پاسخی مناسب به گرمای اقلیم ایران هستند. به‌علاوه، زندگی در خانه ایرانی حرمتی دارد که باید از دید نامحرمان محفوظ بماند و این پرده ضخیم، مکان مناسبی برای زندگی دور از چشمان بیگانگان فراهم می‌کند.

 

آشپزخانه‌ در طراحی داخلی منزل ایرانی ، مکان پخت‌وپزهای مکرر روزانه‌اند. جایی که هرقدر هم کابینت داشته باشد انگار هنوز برای جای دادن ظروف جایی کم دارد. آشپزخانه‌هایی که هیچ حریم و دیواری با فضای پذیرایی ندارند، بو و سروصدا و آلودگی‌های آشپزی را به محیط خانه می‌کشانند و آرامش را از اهالی خانه سلب می‌کنند.

 

در آشپزخانه های جزیره ای و بدون مطبخ، کافی است یک قورمه‌سبزی بار بگذارید، بویش تا سه روز بعد که یک غذای پر و رنگ و لعاب دیگر بگذارید در تمام خانه به مشام می‌خورد!

 طراحی داخلی منزل ایرانی

 

تزئینات در طراحی داخلی منزل ایرانی

 

از تزئینات هماهنگ با رنگ مبلمان های اصلی خود استفاده کنید. یک قاب طلایی چه تناسبی با مبلمان ها و دکوراسیون مدرن شما دارد؟ یا یک مبلمان راحتی و پهن که کج قرار داده شده است، چطور می تواند با طراحی داخلی کلاسیک و فرش های ایرانی و پر نقش و نگار شما هماهنگ شود؟!

 

زندگی ایرانی یعنی میهمانی و دیدوبازدید و صمیمیت و چشم و هم‌چشمی‌های مهربانانه و طراحی داخلی خانه ایرانی پر است از تزئینات و دکوری‌هایی که به خانه صمیمیت و زیبایی می‌بخشند.

 

همه دکوری های زیبا و آنتیک موجود در خانه را به دیوار پذیرایی نصب نکنید. خانه شما که موزه نیست!

در استفاده از دکوری ها و تزئینات افراط نکنید. خانه شلوغ و به‌هم‌ریخته به نظر می‌رسد!

 

سبک مبلمان خود را تعیین کنید و بر اساس سبکی که بدان علاقه‌مندید خانه خود را دکور کنید. قبلاً در این مقاله در خصوص دکوراسیون کلاسیک در خانه ایرانی نوشتیم. می‌توانید بر طبق خصوصیات سبک مدرن یا کلاسیک، خانه خود را مبلمان کنید.

 

هر چیزی در خانه نباید یک سازی برای خودش بزند! قالی و قالیچه‌های گران‌قیمت ایرانی با مبلمان های مدرن و رنگ روشن مدرن ترکیب جذابی درنمی‌آید، مگر اینکه به دکوراسیون‌های چهل‌تکه علاقه‌مند باشید!

 

مبلمان ها برای راحتی ما در استفاده از خانه هستند. مبلمان های سلطنتی و آنتیک برای میهمانان رسمی کاربرد دارند نه آرامش ما و میهمانان نزدیک! خانه اتان را پر از مبل‌های استیل با دسته‌های بلند و کارشده نکنید!

 

کلیت رنگ و طرح‌هایی که در بخش‌های مختلف خانه استفاده می‌کنید، بایستی باهم هماهنگ باشد، منظور از هماهنگ صرفاً یکسان نیست؛ اما باید تناسبی بین رنگ و طرح‌های مختلف وجود داشته باشد. اینکه اتاق‌خوابتان را با آبی و طوسی طراحی کنید و سالن پذیرایی را با بنفش و سفید چه تناسبی می‌تواند داشته باشد؟!

سایز تلویزیون منزل شما را میزان پول موجود در جیبتان تعیین نمی‌کند! ابعاد تلویزیون بایستی هماهنگ با فاصله‌ای باشد که از مبلمان مقابلش دارد؛ بنابراین اگر میز تلویزیون را در عرض خانه چیدمان می‌کنید و عرض خانه شما چندان زیاد نیست، استفاده از یک ال سی دی پنجاه اینچ به‌هیچ‌وجه منطقی نخواهد بود!

 

یکی از دردسرهای معمول من به‌عنوان طراح داخلی علاقه‌مندی ویژه یکی از افراد خانه به یک یا چند رنگ خاص است! طراحی داخلی مانند تابلو و هنرهای انتزاعی روی دیوار نیست که اگر لازم شد عوضش کنیم. یا اگر دلمان نخواست نگاهش نکنیم! مقالات رنگ قرمز در دکوراسیون داخلی و مشاوره استفاده از رنگ زرد لیمویی را ببینید!

 

ما در خانه و میان دکوراسیونی که برای آن چیدمان کرده‌ایم زندگی می‌کنیم. رنگ‌ها بر روی ما تأثیر مستقیم می‌گذارند و می‌توانند فضایی آرامش‌بخش و شاد یا خانه‌ای خسته‌کننده و یکنواخت برایمان بسازند. هرقدر هم به رنگ‌های زرد یا قرمز علاقه‌مند باشید، استفاده از این رنگ‌ها به میزان زیاد در خانه منطقی نخواهد بود.

 

در استفاده از کاغذدیواری خصوصاً در نشیمن و پذیرایی افراط نکنید. سبک کاغذدیواری و طرح‌های آن، پیش از آنکه با سلیقه شما جور دربیاید، بایستی با مبلمان های منزلتان هماهنگ باشد! یک کاغذدیواری با طرح‌های بزرگ و شلوغ فقط برای زمانی خوب است که شما بخواهید هیچ تزئینی روی دیوار نگذارید.

 

رنگ‌های تیره و شیک کاغذدیواری، فقط در مغازه‌های دکوراسیونی زیبا و جذاب به نظر می‌آیند! این رنگ‌ها غالباً فضای خانه را کوچک، تیره و گرفته نشان می‌دهند و هرقدر هم روشنایی خانه زیاد باشد، باز هم خانه دلگیر به نظر می‌آید.

 

از لوسترهای بزرگ و طلایی‌رنگ، فقط در دکوراسیون‌های کلاسیک می‌توانید استفاده کنید. اگر مبلمان های شما از نوع راحتی‌های مدرن با پارچه‌های تک‌رنگ هستند، این نوع لوسترها فقط یک وصله ناهماهنگ به شمار می‌روند!

 

شنیده‌اید که می‌گویند آشپزخانه قلب خانه شماست؟! اگر در آشپزخانه احساس راحتی و آرامش نداشته باشید کارهای خانه به‌خوبی انجام نمی‌شود. آشپزخانه ایرانی هنر بازی با رنگ‌ها و طعم‌هاست. نورپردازی آشپزخانه باید طوری باشد که تمام نقاط میز کار آشپزباشی به‌راحتی دیده شود.

 

خانه ایرانی، مکان رفت و آمد و میهمانی‌ها و آشپزی‌های روزانه و شبانه است. آشپزخانه‌های جزیره‌ای و بدون دیوار، برای زندگی مدرن و خارج از خانه زندگی‌های اروپایی مناسب‌اند نه کشور عزیز ما که آشپزخانه‌ها ساعتی خالی از پخت‌وپز و طعم و بو نخواهد بود!

 

استفاده از آشپزخانه‌های جزیره‌ای یا آشپزخانه هایی که هیچ نوع دیوار و فاصله ای با پذیرایی و نشیمن ندارند، تنها در صورتی منطقی و عاقلانه است که شما در فضایی متصل به آشپزخانه مطبخ داشته باشید.

در استفاده از تزئینات برای آشپزخانه به‌هیچ‌عنوان افراط نکنید، آشپزخانه کاربری بهداشتی دارد و بایستی همیشه تمیز و منظم به نظر بیاید. تزئینات و دکوری های زیاد نمایی شلوغ و حتی آلوده به آشپزخانه شما می‌دهد.

 

قابلمه‌های طرح و رنگ دار و ظروف بلوری زیبا شاید روزگاری خاص و آنتیک بودند، اما این روزها که با تخفیف‌های پانصد درصدی و باکیفیت‌های چینی در همه شبکه‌های تلویزیونی به فروش می‌رسند، دیگر وسیله‌ای خاص برای تزئین آشپزخانه شما نیستند!

 

 قابلمه‌ها و ظرف و ظروف را از سطح آشپزخانه و کابینت‌ها جمع‌آوری کنید تا نمایی خلوت و آرامش‌بخش ایجاد شود.

 

دکوراسیون خانه ، رنگ‌ها و معماری بر رفتارها و شخصیت و کارهای شما تأثیر مستقیم می‌گذارد. طراحی اتاق‌خواب‌های به سبک کاملاً مدرن، با رنگ‌های سرد و بدون تزئینات، می‌تواند روابط گرم و صمیمانه شما را تحت‌الشعاع قرار دهد. حتی اگر به رنگ‌های سرد علاقه‌مندید، حتماً از فرش و کف‌پوش‌هایی با رنگ گرم، گلدان‌های بزرگ سبزرنگ و پرده‌های طرح دار و شاد در اتاق‌خوابتان استفاده کنید.

 

اتاق‌خواب، انباری نیست! هر چیزی را که جایی برای ان پیدا نکرده‌ایم در گوشه اتاق تلنبار نکنید. این وسایل اتاق شما را نامنظم نشان می‌دهد و آرامش را از خواب شما می‌گیرد. ساده‌ترین راه‌حل قرار دادن یک کمد بزرگ در گوشه اتاق است.

 

پیش از خرید مبلمان های خواب، به ابعاد اتاق‌خوابتان دقت کنید. قرار نیست همه‌چیز در اتاق جا شود. در اتاق‌خواب باید فضای کافی برای راه رفتن و نفس کشیدن و نشستن جایی غیر از روی تخت هم وجود داشته باشد! سرویس خواب شما، هرقدر هم لوکس و گران‌بها، اگر تمام فضای اتاق شما را پر کند، اتاق خفه و بسته به نظر می‌رسد.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.